4.4.2021 Ajoneuvot Vielä kerran juhlan kunniaksi – Jaguar E-TYPE REBORN Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yksi ikonisimmista urheiluautoista ja maailman kauneimmaksi autoksikin kehuttu Jaguar E-Type syntyy uudelleen Jaguar Classicin käsissä. Mallin ensiesittelystä tuli 15. maaliskuuta kuluneeksi tasan 60 vuotta. E-type on auto, jonka vähänkin autoista kiinnostunut tunnistaa vilkaisulla, ja joka kerää vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen palstatilaa autolehdissä. Moottori ei tee tähän poikkeusta, olemmehan esitelleet sen muun muassa käytettynä erikoisuutena ja sähköautona sekä kertoneet F-Type Heritage 60 Edition -tribuuttimallista.Nyt kun mallin esittelystä Geneven autonäyttelyssä on kulunut pyöreät 60 vuotta, sitä on aika juhlistaa isommin. Jaguarilla se tarkoittaa yleensä mitä hienovaraisinta käsittelyä merkin Classic-osastolla. Tällaisesta käsittelystä meillä on esimerkki ainakin E-Typen edeltäjän, D-Typen, kohdalta vuodelta 2018.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParempi kuin uusiJaguar Land Rover Classicin pajalla Englannin Coventryssä on puolitoista hehtaaria tilaa loihtia mitä siistimpiä tehdastuotettuja entisöintejä. E-Typen tapauksessa niitä loihditaan tasan 12 kappaletta, kuusi avo- ja kuusi kovakattoista yksilöä.Kaikenlaisen entisöintityön tarkoitus on tietysti sananmukaisesti saattaa vanha esine sellaiseen kuntoon, kuin se oli uutena. Joskus entisöinnin kohteesta tulee uuttakin parempi, mikä on hyvä siinä tapauksessa, että kunnioitus entisöinnin kohdetta kohtaan säilyy. Tähän on vastattava, että jos tehtaan oma entisöintiosasto ei osaa kunnioittaa vanhaa mallia, kuka sitten. Niinpä JLR Classic on mitä korkeimmalla hienovaraisuuden tasolla lähtenyt hiomaan auton nyansseja entistä ehommiksi.Tekniikan puolella ehostukset näkyvät ensimmäisenä moottorin ominaisuuksissa. Tunnettua 3,8-litraista XK-rivikuutosta on hemmoteltu uudella sähköflektillä varustetulla ”1961-style” -jäähdyttimellä, elektronisella sytytyksellä sekä harjatusta ruostumattomasta teräksestä valmistetulla pakosarjalla, jonka luvataan takaavan alkuperäistäkin matalammat suorakuutosen äänet.Moottorin tarjoamat 265 hevosvoimaa välitetään viisivaihteiselle käsivaihteistolle. Sujuvat vaihteenvaihdot taataan varta vasten näitä kahtatoista autoa varten kehitetyllä vinohampaisella laatikolla, jossa kaikki pykälät on synkronoitu ja välitetty lyhyiksi.Maalia myöten mietittyAutojen ulkovärit nimetään yleensä inspiroivasti, vaikka hädin tuskin kukaan muistaa kaupasta ulos ajaessaan, minkä niminen valittu ulkoväri sattuikaan olemaan, eikä tuiki tavallisen auton väristä tavallisesti paljon puhetta sen jälkeenkään synny. Muistoja täyteen ladatun historiallisen ajoneuvon idea on kuitenkin se, että vähän kaikessa on jokin tarina taustalla. Näin on myös ulkovärien kohdalla.Kovakattoiset mallit maalataan hopeanharmaalla, jonka nimi on ”Flat Out Grey”. Tarina sen taustalla on, että kun Jaguarin markkinointijohtaja Bob Berry lähti viemään kovakattoista esittelyautoa maanteitä pitkin Geneveen, käskettiin hänen ajaa ”flat out” eli ”sukka syylärissä”, jotta auto ehtisi ajoissa parrasvaloihin.Avokattoisten väri puolestaan ilmentää brittiläistä autourheilun historiaa ja on nimeltään ”Drop Everything Green”. Idiomaattisen lausahduksen taustalla on se, että toinen kuljettaja, mekaanikko Norman Dewis määrättiin lopettamaan saman tien se mitä oli tekemässä ja lähtemään Cabrion kanssa Geneveen seuraavan päivään ohjelmaa varten, ja ajaen lähes tauotta yötä päivää. Tarinoilla oli onnellinen loppu, kun molemmat kuljettajat pääsivät ajoissa perille, ja automaailma sai E-Typensä.SisätilaKun E-Type sai ensi-iltansa maaliskuussa 1961, vain joitakin satelliitteja oli laukaistu kiertoradalle ja ensimmäinen ihminen, Juri Gagarin, tulisi nousemaan sinne noin kuukauden kuluttua. Mistään GPS-paikannusjärjestelmästä ei siis ollut tietoakaan. Sen sijaan uudelleensyntyneen E-Typen hienosti kojelaudan alaosaan upotettu Jaguar Classic -tietoviihdejärjestelmä tarjoaa navigaattorin.Sisältä löytyy lisääkin hienoja yksityiskohtia. Jokaista autoa varten erikseen tehty uusi ohjauspyörä saa kruunukseen 24 karaatin kultaisen keskiön. Kaikki on saatu näyttämään erittäin tyylikkäältä, siistiltä ja kalliilta, ja sitähän ne ovatkin. Merkkivuodesta muistutetaan monissa yksityiskohdissa. Värivaihtoehdoissa nähty teema jatkuu keskikonsolin puolella, sillä aivan pelkästään satelliittinavigaattorin varaan ei tarvitse laskea. Konsolissa on nimittäin kartta, johon on kuvailtu reitti Coventrystä Geneveen, ja reitti tietysti riippuu siitä, kummasta mallista on kyse.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilaus puhelimella ja toimitus kotiinUudelleensyntynyt E-Type kuuluu automaailmassa kohtuullisen haluttujen joukkoon, vielä kun autot myydään todennäköisesti pareittain vain kuudelle eri omistajalle. Valmistaja ei suinkaan tyydy tarjoamaan tuleville ostajille pelkästään autoa, vaan myös niihin liittyvän elämyksen. Tilauskaavakkeen täyttänyt pääsee nimittäin ajamaan E-Typellään upean ”pyhiinvaellusreitin” Coventrystä Geneveen. Sillä reissulla ei takuulla ole kenelläkään kiire.Eli nyt, jos kiinnostuksesi heräsi ja taskustasi sattuu löytymään iso summa ylimääräistä maksuvälinettä, Jaguar Cars kehottaa ystävällisesti olemaan yhteydessä numeroon +44 (0)203 601 1255 tai vaihtoehtoisesti sähköpostitse info@classic.jaguar.co.uk. Katsotaan, saataisiinko näitä herkkuja pari Suomenkin teille.Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Jaguar Lähteet: Jaguar, Top Gear Lue lisää Kaikki artikkelit 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 2.6.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 7.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Viron hiekkatiet maistuvat CF Moto 800 MT-X:lle 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”