18.10.2021 Ajoneuvot Vielä on koriräätäleitä – Bentley Flying Spur à la Mulliner Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perinteiset koriräätälit ovat enää todella harvassa. Yhden niistä on tiukasti siipiensä suojiin ottanut Bentley. Mullinerin kädenjälki näkyy Flying Spurin huippumallissa isosti. Maailman vanhimpana koriräätälinä pidetyn Mullinerin juuret juontavat Yrjöjen aikaan, 1760-luvulla toimintansa aloittaneeseen hevosvaunujen valmistajaan. 2020-luvulla Mullinerilla on käynnissä hienoisesti erityyppisiä projekteja, joskin asiakkaat tulevat edelleen pitkälti samoista aatelissuvuista.Mulliner on tätä nykyä osa Bentleytä, ja sen tehtävä on vastata kaikkein vaativimpien asiakkaiden tarpeista sekä muista erikoismalleista. Mulliner suunnittelee tuotteensa Bentleyn sisällä itsenäisesti ja valmistaa kaiken niin pitkälle kuin mahdollista käsityönä Cheshiren Crewe’ssa, Luoteis-Englannissa. Mullinerin vastuualueella ovat niin ikään historiallisten mallien restaurointiprojektit.Parhaillaan esittelyssämme oleva Flying Spur Mulliner on erikoislaatuisen Bentley Mulliner Collections -sarjan kolmas osa. Aiemmin vastaavan käsittelyn ovat saaneet Flying Spurin "pikku"sisarukset Continental GT ja Continental GT Convertible.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMullinerilla omin käsin tehty, prikulleenItalialaisten koriräätäleiden vuosikymmenten takaiset luomukset ovat ehkä sementoineet paikkansa autoilun historiassa, mutta niitä ei tehty pilkkua viilaamalla. Siellä syntyneistä autoista jokainen oli omanlaisensa, sillä verhoilun tikkausten lukumäärää, sen kummemmin kuin vaikkapa etuoven mittoja ei pidetty välttämättä kovin merkitsevinä pikku yksityiskohtina.Mullinerilla on sen sijaan hieman toisenlainen ote. Crewe’ssa syntyvät Bentleyt hiotaan viimeisen päälle, ja yksityiskohdat on mietitty niin pitkälle kuin vain ikinä mahdollista. Flying Spurin tulee olla samanaikaisesti superluksusauto ja superauto. Mullinerin vaativa tehtävä onkin ollut tuoda auton ulkokuoreen omat ylellishenkiset kädenjälkensä häiritsemättä kuitenkaan ensisijaisesti menevää vaikutelmaa.Tehokeinoista näkyvin on varmasti kiillotettu, harmaansävyinen vannesarja, jolta kokoa löytyy 22 tuumaa. Vanteiden keskiön Bentley-logo pysyy aina vaakatasossa. Näkyvä on myös etusäleikkö. Mikä on parempi kuin Diamond, se on tietenkin Double Diamond. Yksityiskohtaisempaa yksilöintiä edustavat sähköisesti keulalle nouseva, valaistu merkkikoriste sekä Mullinerin signeeraamat siiven muotoiset ilmanottoaukot. Sivupeilit on maalattu erikoisvärillä nimeltä Satin Silver. Uppoudu autoonSisätiloissa on ulkokuorta enemmän mahdollisuuksia tuoda esiin silkkaa ylellisyyttä. Akselien 3,19-metriseen väliin mahtuu avara ja kookas matkustamo, johon kelpaa istahtaa ja uppoutua pidemmänkin matkan ajaksi. Penkit ovat pehmeät, ja ne ovat sitä totta kai mitä sopivimmalla tavalla.Tämän nimenomaisen verhoiluvaihtoehdon nimi on Ascot. Sininen nahka kulkee nimellä Imperial Blue, ruskea on puolestaan Camel-nahkaa.Täyteläiseen sisustukseen on olemassa kahdeksan erilaista kolme värisävyä käsittävää vaihtoehtoa. Mulliner Driving Specification -varusteluun kuuluvassa verhoilussa jatketaan timanttiteemaa, luottaen erityiseen Diamond-in-Diamond -tikkauskuvioon. Joka ikisessä timantissa on tasan 712 ommelta, ei yhtään enempää eikä vähempää. Kuvion luominen vei työryhmältä puolitoista vuotta. Mulliner-kangasmattojenkin kerrotaan olevan upottavan pehmeät. Putsaavatkohan ne myös itse itsensä kuraisista kengänjäljistä? Vähän vähemmän pehmeältä kuulostaa timanttijyrsintä, mutta juuri tällä menetelmällä on saavutettu huippuluokan viimeistelytaso keski- ja takakonsolissa. Harjattua hopeaa löytyy kojelaudan kruunaavasta analogisesta, Breitlingin koneistolla toimivasta Mulliner-kellosta, joka maksaa jokusen tavallisen perheauton verran. Analogisen kellon lisäksi kojelaudalta löytyy kaikkien odotusten mukaisesti myös digitaalista sisältöä. Sitä on kuljettajan Mulliner-grafiikoin toteutetussa led-näytössä sekä kojelaudasta elegantisti esiin pyörähtävässä 12,3-tuumaisessa viihdenäyttöruudussa.Mulliner ei ole jättänyt avaintakaan huomioimatta. Omansa asiakas saa erityisessä rasiassa valitun verhoilun kanssa sävy sävyyn, totta kai.Mullinerin käsityönä valmistamat Flying Spurit tarjotaan samoilla voimanlähdevaihtoehdoilla, kuin muutkin malliversiot. Ja nehän ovat tuorein V6-hybridi, muriseva V8 sekä matalalta kehräävä W12. Näistä väkevin on viimeisimmäksi mainittu kuusilitrainen, joka saattaa hänen 2,5-tonnisen eksklusiivisuutensa timantteineen päivineen nollasta sataan 3,8 sekunnissa, nopeusmittarin kiertyessä täydellisen tarkasti 333 kilometriin tunnissa.Lähde ja kuvat: Bentley Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaBentley Bentayga S – Buckinghamin palatsi juoksutrikoissa Bentley Continental GT Convertible: tweediä päälle tai pois Bentley Continental GT kolmena pienoismallina – hinnat 13 eurosta 7750 euroon Bentley Flying Spur latoo lisää luksusta Bentley lopettaa polttomoottorit ja siirtyy sähköautomerkiksiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous