9.10.2024

Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa?

Kuva Moottorin arkisto
Taksi_kuvituskuva_8_2022_MJ

Taksiliitto: Taksien vertailu pelkän hinnan perusteella vie kuluttajaa harhaan.

Taksikyytien polkuhinnoittelu ei kestä päivänvaloa, muistuttaa alaa edustava Taksiliitto tuoreessa ulostulossaan. Liiton mukaan taksien vertailu pelkän hinnan perusteella vie kuluttajaa harhaan.

Taustalla liiton ulostulolle on, median tekemät hintavertailut: liiton mukaan taksien hintaerojen dramatisointi peittää alleen kuljettajien saamien palkkioiden erot.

”Kilpailu alalla on nykypäivää, mutta kilpailuedun rakentaminen laistamalla osasta ammattiliikenteen todellisista kuluista ei ole yhteiskunnan kannalta kestävää”, liitto tähdentää.

MTV:n tekemässä taksien hintavertailussa viiden kilometrin matkan Helsingissä sai edullisimmillaan Uberilta noin 8,5 eurolla. Kun verot ja muut maksut sekä velvoitteet on hoidettu, 8,5 euron matkasta jää yrittäjälle palkkaa 1,15 euroa.

Tästä vertailusta Taksiliitto tuo esiin, että näitä viiden kilometrin, 8,5 euron ajoja tulisi parhaimmillaankin tunnissa vain neljä, koska seuraava asiakas on harvemmin heti odottamassa päättyvän matkan määränpäässä. Neljällä ajolla tuntipalkaksi jää siis 4,60 euroa.

Moottori kirjoitti taksialan epokohdista viimeksi lokakuun alussa otsikolla Taksit puhuttavat – ”Lohduttoman sekavaa ja ärsyttävää”.

Artikkelissa todettiin, että ryöstöhinnoittelu tuntuu korpeavan monia ja joskus ei kyydistä edes saa kunnon kuittia. Kuskien liikennesääntöjä noudattamaton ajokäytös ja kehno palveluasenne ovat nekin kuluttajia kismittäviä epäkohtia.

Artikkelissa kerrottiin myös, että liikenne- ja viestintäministeriössä on valmisteltu arviomuistio taksilainsäädännön muutostarpeista. Liikenne- ja viestintä sekä sisäministeri Lulu Ranne (ps) on linjannut, että taksisääntelyn muutosten valmistelu etenee rivakasti. ”Tavoitteenamme on palauttaa luottamus taksialaan. Kuluttajan on voitava luottaa taksimatkansa turvallisuuteen.”

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kilpailu tervetullutta, mutta…

Taksiliiton toimitusjohtaja Annukka Mickelsson toteaa, että taksiyritykset voivat lain mukaan hinnoitella itse palvelunsa ja kilpailu on tervetullutta, mutta kaikkien pitää pelata samoilla säännöillä.

– Velvoitteensa hoitava yrittäjä ei voi näillä hinnoilla tulla toimeen. Jos jättää asianmukaiset verot, vakuutusmaksut ja YEL-maksut maksamatta, tulot nousevat tietysti paremmaksi, mutta toiminta ei kestä päivänvaloa ja syö samalla pitkäjänteistä yrittäjyyttä ja ammattimaista palvelua. Häviäjänä on sekä asiakas että yhteiskunta, Mickelsson painottaa.

Valvonnalla epäkohtien kimppuun

Mikä ratkaisuksi harmaan talouden taltuttamiseksi?

Taksiliitto esittää ratkaisuksi tehokkaampaa valvontaa. Verohallinnon tulee Taksiliiton mukaan saada aukoton näkyvyys taksiyritysten tuloihin.

– Niin ei tällä hetkellä ole, Taksiliiton tekninen asiantuntija Ville Jaakola toteaa.

Esimerkiksi ilman taksamittaria osa auton ajoista voidaan helposti ajaa kassan ohimyyntinä.

Sovelluksista ei tallennu esimerkiksi kokonaisajosuoritetta, joka voitaisiin verotarkastuksessa todentaa. Verohallinto edellyttää, että taksin kokonaiskilometrit eritellään yksityis- ja ammattiajoihin, joista jälkimmäiset vielä tuloa tuottaviin ja tuloja tuottamattomiin ajoihin. Vain taksamittari tallentaa tiedot verottajan edellyttämän erittelyn mukaisesti.

Ville Jaakolan mukaan taksiyrityksen kiinteät kulut ovat vuodessa keskimäärin 29 000 euroa.

– Muun muassa viikonloppuiltoihin on syntynyt alhaisia hintoja kompensoivaa hinnoittelua, joka ei vastaa millään muotoa ilmoitettuja hintoja. Suomessa on useita yrityksiä, jotka hoitavat velvoitteensa ja pystyvät läpinäkyvään hinnoitteluun, Annukka Mickelsson toteaa.

Artikkelia päivitetty 9.10. klo 13.23. Korjattu luku kohdasta 25,5 % käänteinen ALV edellisestä, väärällä luvulla ei ollut vaikutusta loppulaskelmaan (1,15 €)

Kommentoi artikkelia