18.1.2020

Volkswagen-pomo: meidän täytyy muuttua, muuten käy Nokiat

Volkswagen tulevaisuus Herbert Diess
Herbert Diess

Johdolle puhunut Volkswagenin Groupin pääjohtaja Herbert Diess käytti Nokia-korttia.

Otsikon väite kuulostaa hurjalta. Volkswagen Group, maailman johtava autonvalmistaja, olisi muka kriisin partaalla. Konsernihan on juuri esitellyt uuden Golfin ja Porsche Taycanin. Lukuisia ladattavia hybridejä on esitelty, monta on tulossa. ID3-sähköautokin on jo esitelty.

Tuotetasolla tarkasteltuna Volkswagenilla menee hienosti, vaikka joitakin yksityiskohtia on kritisoitukin Moottorin sivuilla.

Yhtiön johdossa katsotaan kuitenkin kauas tulevaisuuteen. Konsernin pääjohtaja Herbert Diessin tehtävänä on varmistaa konsernin kukoistus tänään, huomenna ja ylihuomenna. Ensi vuosikymmenelläkin.

Diess puhui Volkswagen Groupin ylimmälle johdolle konsernin tarvitsevan radikaalin peruskorjauksen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muutoksen aika

–Perinteisen autonvalmistajan aika on ohi, Diess summasi Automotive News Europen mukaan.

Diess on pitkään painottanut digitaaliteknologian tärkeyttä, ja Teslan osakekurssin kehitys antaa vahvaa tukea väitteille. Diess jopa painottaa Volkswagen Groupin joutuvan kiihdyttämään kehitystään, jottei siitä tule uutta Nokiaa. Jottei Volkswagen jää Teslan alle, kuten Nokia joskus jäi Applen kasvun jalkoihin.

Vielä tänään moinen väite kuulostaa uskomattomalta, mutta toisaalta Diessillä on pointti: Teslan pörssiarvo on korkeampi kuin yhdelläkään amerikkalaisella autonvalmistajalla on aiemmin ollut.

Kannattavuus kuntoon

Diessin mukaan Volkswagenin täytyy päästä ohjelmisto- ja sähköautokehityksessä vauhtiin samalla, kun se tuottaa sähköautoja kompensoidakseen Euroopan päästörajat.

–Yhteenvetona: tämä on todennäköisesti suurin kriisi, jonka Volkswagen on ikinä kohdannut, Diess toteaa.

Volkswagenin lähitulevaisuuden tavoite on kuitenkin varmistaa kannattavuus. Yhtiö aikoo vähentää monimutkaisuutta lopettamalla toissijaisia projekteja, optimoida tuottavuutta ja etenkin leikata kustannuksia. Esimerkiksi vetyautoissa käytettyjen polttokennojen kehitystä leikataan, sillä yhtiö ei usko vedyn tarjoavan vaihtoehtoa sähkölle ainakaan vuosikymmeneen. Yhtiö leikkaa myös toimintaansa MOIA-liikkuvuuspalvelussa.

Autonvalmistajat ovat ahtaalla joutuessaan samanaikaisesti kiihdyttämään tuotekehitystään, kehittämään sähköautojaan ja leikkaamaan päästöjään. Kustannukset siis kasvavat samalla kun tuotot laskevat.

Tuottavuus, ei tuotantomäärä

Silti Volkswagen Groupilla on kunnianhimoa: yhtiö ilmoittaa tavoittelevansa markkina-arvon kasvua nykyisestä 91 miljoonasta eurosta 200 miljoonaan euroon.

Diessin mukaan Volkswagen tarvitsee myös keskittyä enemmän tuottavuuteen kuin tuotannon määrään. Esimerkkinä hän käyttää Bentleytä, joka toimitti 10 000 autoa ilman merkittävää liikevoittoa.

–Jos olen täysin rehellinen, olisin suosinut 5 000 autoa ja 20 prosentin tuottoa.

Diessin mukaan saavuttaakseen muutoksen, on Volkswagenin keskityttävä vahvuuksiinsa ja unohdettava kaikki muu, mikä ei liity yhtiön suorituskyvyn parantumiseen.

Tulevaisuus näyttää, miten Herbert Diessin johdolla Volkswagenin käy.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News Europe

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat