18.1.2020 Ajoneuvot Volkswagen-pomo: meidän täytyy muuttua, muuten käy Nokiat Herbert Diess Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Johdolle puhunut Volkswagenin Groupin pääjohtaja Herbert Diess käytti Nokia-korttia. Otsikon väite kuulostaa hurjalta. Volkswagen Group, maailman johtava autonvalmistaja, olisi muka kriisin partaalla. Konsernihan on juuri esitellyt uuden Golfin ja Porsche Taycanin. Lukuisia ladattavia hybridejä on esitelty, monta on tulossa. ID3-sähköautokin on jo esitelty. Tuotetasolla tarkasteltuna Volkswagenilla menee hienosti, vaikka joitakin yksityiskohtia on kritisoitukin Moottorin sivuilla. Yhtiön johdossa katsotaan kuitenkin kauas tulevaisuuteen. Konsernin pääjohtaja Herbert Diessin tehtävänä on varmistaa konsernin kukoistus tänään, huomenna ja ylihuomenna. Ensi vuosikymmenelläkin. Diess puhui Volkswagen Groupin ylimmälle johdolle konsernin tarvitsevan radikaalin peruskorjauksen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Muutoksen aika –Perinteisen autonvalmistajan aika on ohi, Diess summasi Automotive News Europen mukaan. Diess on pitkään painottanut digitaaliteknologian tärkeyttä, ja Teslan osakekurssin kehitys antaa vahvaa tukea väitteille. Diess jopa painottaa Volkswagen Groupin joutuvan kiihdyttämään kehitystään, jottei siitä tule uutta Nokiaa. Jottei Volkswagen jää Teslan alle, kuten Nokia joskus jäi Applen kasvun jalkoihin. Vielä tänään moinen väite kuulostaa uskomattomalta, mutta toisaalta Diessillä on pointti: Teslan pörssiarvo on korkeampi kuin yhdelläkään amerikkalaisella autonvalmistajalla on aiemmin ollut. Kannattavuus kuntoon Diessin mukaan Volkswagenin täytyy päästä ohjelmisto- ja sähköautokehityksessä vauhtiin samalla, kun se tuottaa sähköautoja kompensoidakseen Euroopan päästörajat. –Yhteenvetona: tämä on todennäköisesti suurin kriisi, jonka Volkswagen on ikinä kohdannut, Diess toteaa. Volkswagenin lähitulevaisuuden tavoite on kuitenkin varmistaa kannattavuus. Yhtiö aikoo vähentää monimutkaisuutta lopettamalla toissijaisia projekteja, optimoida tuottavuutta ja etenkin leikata kustannuksia. Esimerkiksi vetyautoissa käytettyjen polttokennojen kehitystä leikataan, sillä yhtiö ei usko vedyn tarjoavan vaihtoehtoa sähkölle ainakaan vuosikymmeneen. Yhtiö leikkaa myös toimintaansa MOIA-liikkuvuuspalvelussa. Autonvalmistajat ovat ahtaalla joutuessaan samanaikaisesti kiihdyttämään tuotekehitystään, kehittämään sähköautojaan ja leikkaamaan päästöjään. Kustannukset siis kasvavat samalla kun tuotot laskevat. Tuottavuus, ei tuotantomäärä Silti Volkswagen Groupilla on kunnianhimoa: yhtiö ilmoittaa tavoittelevansa markkina-arvon kasvua nykyisestä 91 miljoonasta eurosta 200 miljoonaan euroon. Diessin mukaan Volkswagen tarvitsee myös keskittyä enemmän tuottavuuteen kuin tuotannon määrään. Esimerkkinä hän käyttää Bentleytä, joka toimitti 10 000 autoa ilman merkittävää liikevoittoa. –Jos olen täysin rehellinen, olisin suosinut 5 000 autoa ja 20 prosentin tuottoa. Diessin mukaan saavuttaakseen muutoksen, on Volkswagenin keskityttävä vahvuuksiinsa ja unohdettava kaikki muu, mikä ei liity yhtiön suorituskyvyn parantumiseen. Tulevaisuus näyttää, miten Herbert Diessin johdolla Volkswagenin käy. Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News Europe Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe