18.1.2020 Ajoneuvot Volkswagen-pomo: meidän täytyy muuttua, muuten käy Nokiat Herbert Diess Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Johdolle puhunut Volkswagenin Groupin pääjohtaja Herbert Diess käytti Nokia-korttia. Otsikon väite kuulostaa hurjalta. Volkswagen Group, maailman johtava autonvalmistaja, olisi muka kriisin partaalla. Konsernihan on juuri esitellyt uuden Golfin ja Porsche Taycanin. Lukuisia ladattavia hybridejä on esitelty, monta on tulossa. ID3-sähköautokin on jo esitelty.Tuotetasolla tarkasteltuna Volkswagenilla menee hienosti, vaikka joitakin yksityiskohtia on kritisoitukin Moottorin sivuilla.Yhtiön johdossa katsotaan kuitenkin kauas tulevaisuuteen. Konsernin pääjohtaja Herbert Diessin tehtävänä on varmistaa konsernin kukoistus tänään, huomenna ja ylihuomenna. Ensi vuosikymmenelläkin.Diess puhui Volkswagen Groupin ylimmälle johdolle konsernin tarvitsevan radikaalin peruskorjauksen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuutoksen aika–Perinteisen autonvalmistajan aika on ohi, Diess summasi Automotive News Europen mukaan.Diess on pitkään painottanut digitaaliteknologian tärkeyttä, ja Teslan osakekurssin kehitys antaa vahvaa tukea väitteille. Diess jopa painottaa Volkswagen Groupin joutuvan kiihdyttämään kehitystään, jottei siitä tule uutta Nokiaa. Jottei Volkswagen jää Teslan alle, kuten Nokia joskus jäi Applen kasvun jalkoihin.Vielä tänään moinen väite kuulostaa uskomattomalta, mutta toisaalta Diessillä on pointti: Teslan pörssiarvo on korkeampi kuin yhdelläkään amerikkalaisella autonvalmistajalla on aiemmin ollut.Kannattavuus kuntoonDiessin mukaan Volkswagenin täytyy päästä ohjelmisto- ja sähköautokehityksessä vauhtiin samalla, kun se tuottaa sähköautoja kompensoidakseen Euroopan päästörajat.–Yhteenvetona: tämä on todennäköisesti suurin kriisi, jonka Volkswagen on ikinä kohdannut, Diess toteaa.Volkswagenin lähitulevaisuuden tavoite on kuitenkin varmistaa kannattavuus. Yhtiö aikoo vähentää monimutkaisuutta lopettamalla toissijaisia projekteja, optimoida tuottavuutta ja etenkin leikata kustannuksia. Esimerkiksi vetyautoissa käytettyjen polttokennojen kehitystä leikataan, sillä yhtiö ei usko vedyn tarjoavan vaihtoehtoa sähkölle ainakaan vuosikymmeneen. Yhtiö leikkaa myös toimintaansa MOIA-liikkuvuuspalvelussa.Autonvalmistajat ovat ahtaalla joutuessaan samanaikaisesti kiihdyttämään tuotekehitystään, kehittämään sähköautojaan ja leikkaamaan päästöjään. Kustannukset siis kasvavat samalla kun tuotot laskevat.Tuottavuus, ei tuotantomääräSilti Volkswagen Groupilla on kunnianhimoa: yhtiö ilmoittaa tavoittelevansa markkina-arvon kasvua nykyisestä 91 miljoonasta eurosta 200 miljoonaan euroon.Diessin mukaan Volkswagen tarvitsee myös keskittyä enemmän tuottavuuteen kuin tuotannon määrään. Esimerkkinä hän käyttää Bentleytä, joka toimitti 10 000 autoa ilman merkittävää liikevoittoa.–Jos olen täysin rehellinen, olisin suosinut 5 000 autoa ja 20 prosentin tuottoa.Diessin mukaan saavuttaakseen muutoksen, on Volkswagenin keskityttävä vahvuuksiinsa ja unohdettava kaikki muu, mikä ei liity yhtiön suorituskyvyn parantumiseen.Tulevaisuus näyttää, miten Herbert Diessin johdolla Volkswagenin käy.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News EuropeMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?