21.9.2021 Ajoneuvot Volkswagenin sähköbussi ajaa itse – ID.Buzz AD Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Odotettu Kleinbusin täyssähköinen seuraaja ID.Buzz nähtiin Münchenin autonäyttelyssä mielenkiintoisena prototyyppinä. Nyt Volkswagenin sähköbussi ajaa itse. Odotettu saksalainen autonvalmistajajätti kertoi tuoreimmat kuulumiset Münchenin autonäyttelyssä. Täyssähköinen klassisen Kleinbusin korvike ID.Buzz on odotettu ja pitkään luvattu malli. Nyt tuo Volkswagenin sähköbussi ajaa itse useilla kaupunkialueilla – tosin tällä hetkellä vasta testivaiheessa.Kyseinen ID.Buzz AD -prototyyppi esiteltiin Volkswagen-konsernin ”New Auto Night” -tapahtumassa Münchenin kansainvälisessä IAA-autonäyttelyssä. Kyseessä on Volkswagen Hyötyautojen, Argo AI:n ja MOIA:n yhteistyöprojekti. Se hyödyntää sekä kameroita että radio- ja valoaaltoihin perustuvia tutkia – jälkimmäiset tunnetaan englanninkielestä juontavalla lyhtenteellä lidar.Korkeakattoinen, mustavalkoisella camouflage-naamioinnilla varustettu auto on yksi viidestä ensimmäisestä itseohjautuvasta Volkswagen Hyötyautojen ID.Buzz AD -täyssähköauton testimallista. Nimen kaksi viimeistä kirjainta tulevat sanoista Autonomous Driving, jolla viitataan itseajaviin autoihin. Kaupallisten liikkumispalveluiden tarjoajat, kuten MOIA, aikovat ottaa sarjatuotantomallin käyttöön vuodesta 2025 alkaen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolkswagenin sähköbussi ajaa itseMünchenissä sijaitsee myös ajoneuvoteknologiaa kehittävän Argo AI:n pääkonttori. ID.Buzz AD:ssa on Argo AI:n kehittämä itsenäisen ajamisen järjestelmä (SDS, self-driving system), joka perustuu karttoihin, autonomisen ajon vaativiin laitteistoihin, ohjelmistoihin ja pilvipalveluihin. Vuodesta 2025 alkaen matkustajien pitäisi päästä Hampurissa määränpäähänsä MOIA-palvelun itseohjautuvalla ID.Buzz AD -sähköbussilla.– ID.BUZZ AD -testiautot ovat virstanpylväs yhteistyössämme Volkswagen Hyötyautojen kanssa. Kehitystyö on kestänyt viisi vuotta ja meillä on jo kokemusta Yhdysvaltojen suurten kaupunkien kompleksisesta liikenneympäristöstä. Nyt olemme innoissamme, kun pääsemme pian testaamaan Münchenin kaduille samalla kun valmistaudumme lanseeraamaan itseohjautuvan auton yhdessä MOIA-palvelun kanssa, kommentoi Argo AI:n perustaja ja toimitusjohtaja Bryan Salesky.Argo AI testaa järjestelmäänsä tässä prototyypissä aktiivisesti useilla kaupunkialueilla. Argon autonomisen ajamisen järjestelmä ennustaa jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja muun liikenteen toimintaa ohjaten samalla moottoria, jarrutusta ja ohjausta niin, että ajoneuvo liikkuu turvallisesti ja luonnollisesti – kuin kokeneen kuljettajan käsissä. Tämä on lähes itsestäänselvä tavoite.Argo AI käyttää kameroiden lisäksi erilaisia tutkia turvallisen liikkumisen varmistamiseksi. Yhtiön oma Argo Lidar on sijoitettu korkealle ID.Buzz AD -prototyypin katolle ja sen kerrotaan voivan tunnistaa kohteita yli 400 metrin päästä. Tuon kyseisen Argo Lidarin patentoitu Geiger-mode -teknologia havaitsee jopa yksittäiset fotonit, joten heikostikin heijastavat kohteet, kuten esimerkiksi mustaksi maalatut autot, voidaan havaita ja ympäristöstä saadaan erittäin tarkka kuva.– Ajoneuvoon sijoitettujen kuuden lidar-anturin, yhdentoista tutkan ja neljäntoista kameran ansiosta järjestelmä havaitsee ympäristöstään enemmän tietoa kuin autoa ajava ihminen koskaan, kertoo Volkswagen Hyötyautojen autonomisen ajamisen johtaja Christian Senger. Volkswagen on perustanut oman liiketoimintayksikön autonomisen ajamisen kehittämiseksi ja lisäksi se on hankkinut osuuden Argo AI:sta.Prototyyppiä testataan yhteistyössä Volkswagen Hyötyautojen kanssa Argo AI:n kehityskeskuksessa Saksan Neufahrnissa. Argolla on Yhdysvalloissa sijaitsevan testiradan lisäksi myös yhdeksän hehtaarin kokoinen suljettu rata Münchenin lentokentän läheisyydessä, jossa voidaan testata erilaisia liikennetilanteita ja eurooppalaisia ajo-olosuhteita.Autonomisen ajamisen palveluiden kehittämissuunnitelmillaan Volkswagen Hyötyautot haluaa näyttää, kuinka kaupunkiliikennettä voidaan tehdä helpommaksi matkojen yhdistelyllä ja samalla tehdä siitä turvallisempaa itseohjautuvan järjestelmän ansiosta.– Volkswagen-konserni on muuttumassa ajoneuvojen valmistajasta johtavaksi ohjelmistopohjaiseksi globaaliksi liikkumispalveluiden tarjoajaksi. Olemme yritys, joka uudelleenmäärittelee liikkumisen tarjoamalla kestäviä, liitettyjä ja turvallisia ratkaisuja tuleville sukupolville, kommentoi pääjohtaja Herbert Diess.LiikkumispalveluitaVolkswagenin ja Argo AI:n kehittäessä autonomista autoa ja itseohjautuvaa järjestelmää, on kolmas tekijä autonomisessa liikkumispalvelussa nimeltään MOIA. Vuonna 2016 perustetulta Volkswagenin tytäryhtiöllä on noin viiden vuoden kokemus liikkumispalveluista ja autokaluston hallinnasta.MOIA on luonut yhdessä kuljettajien kanssa lyhyessä ajassa Euroopan suurimman täyssähköisen kyytien yhdistämispalvelun, joka on kuljettanut miljoonia matkustajia. Vuodesta 2025 alkaen MOIA aloittaa ensimmäisenä ID.Buzz AD:n käytön.– Tuomme asiantuntemuksemme yhteistyöhön Argo AI:n ja Volkswagen Hyötyautojen kanssa ja kehitämme autonomista liikkumispalvelua säännöllisen palvelumme lisäksi. Kaupungeissa ympäri maailmaa halutaan tehdä liikenteestä tehokkaampaa ja ilmastoystävällisempää. Autonominen kyytien yhdistämispalvelu sujuvoittaa kaupunkiliikennettä, lisää liikenneturvallisuutta ja tekee kaupungeista houkuttelevampia. Hampuri tarjoaa ensimmäisenä kaupunkina kyytien yhdistämispalvelua autonomisilla ajoneuvoilla, kertoo MOIA:n toimitusjohtaja Robert Henrich.Teksti: Henri Posa, Kuvat ja lähde: Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 12.10.2024 Uutinen Autoliitto muistuttaa tulevasta talvirengaskaudesta – ”mieluummin reilusti etuajassa kuin päivä liian myöhään” 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 10.10.2024 Uutinen Riistavaara vaanii tuntia ennen auringonnousua ja tunti auringonlaskusta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Autoilu Autoilun kustannukset myllertymässä – liikenteen verotus ja rahoitus uudistuu 9.10.2024 Sähköautot Helsingin palomestari: sähköisen autokannan kasvaessa ja ikääntyessä myös palotapahtumat tulevat lisääntymään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.10.2024 Liikennepolitiikka Päästökaupan seuraus: polttonesteiden hinnat nousevat – mutta paljonko? 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 13.10.2024 Ajatuksia autoista Lopeta jo se vinkuminen sähköstä, vedystä ja bensasta – Ajatuksia autoista 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 12.10.2024 Uutinen Autoliitto muistuttaa tulevasta talvirengaskaudesta – "mieluummin reilusti etuajassa kuin päivä liian myöhään" 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon