21.9.2021 Ajoneuvot Volkswagenin sähköbussi ajaa itse – ID.Buzz AD Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Odotettu Kleinbusin täyssähköinen seuraaja ID.Buzz nähtiin Münchenin autonäyttelyssä mielenkiintoisena prototyyppinä. Nyt Volkswagenin sähköbussi ajaa itse. Odotettu saksalainen autonvalmistajajätti kertoi tuoreimmat kuulumiset Münchenin autonäyttelyssä. Täyssähköinen klassisen Kleinbusin korvike ID.Buzz on odotettu ja pitkään luvattu malli. Nyt tuo Volkswagenin sähköbussi ajaa itse useilla kaupunkialueilla – tosin tällä hetkellä vasta testivaiheessa.Kyseinen ID.Buzz AD -prototyyppi esiteltiin Volkswagen-konsernin ”New Auto Night” -tapahtumassa Münchenin kansainvälisessä IAA-autonäyttelyssä. Kyseessä on Volkswagen Hyötyautojen, Argo AI:n ja MOIA:n yhteistyöprojekti. Se hyödyntää sekä kameroita että radio- ja valoaaltoihin perustuvia tutkia – jälkimmäiset tunnetaan englanninkielestä juontavalla lyhtenteellä lidar.Korkeakattoinen, mustavalkoisella camouflage-naamioinnilla varustettu auto on yksi viidestä ensimmäisestä itseohjautuvasta Volkswagen Hyötyautojen ID.Buzz AD -täyssähköauton testimallista. Nimen kaksi viimeistä kirjainta tulevat sanoista Autonomous Driving, jolla viitataan itseajaviin autoihin. Kaupallisten liikkumispalveluiden tarjoajat, kuten MOIA, aikovat ottaa sarjatuotantomallin käyttöön vuodesta 2025 alkaen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolkswagenin sähköbussi ajaa itseMünchenissä sijaitsee myös ajoneuvoteknologiaa kehittävän Argo AI:n pääkonttori. ID.Buzz AD:ssa on Argo AI:n kehittämä itsenäisen ajamisen järjestelmä (SDS, self-driving system), joka perustuu karttoihin, autonomisen ajon vaativiin laitteistoihin, ohjelmistoihin ja pilvipalveluihin. Vuodesta 2025 alkaen matkustajien pitäisi päästä Hampurissa määränpäähänsä MOIA-palvelun itseohjautuvalla ID.Buzz AD -sähköbussilla.– ID.BUZZ AD -testiautot ovat virstanpylväs yhteistyössämme Volkswagen Hyötyautojen kanssa. Kehitystyö on kestänyt viisi vuotta ja meillä on jo kokemusta Yhdysvaltojen suurten kaupunkien kompleksisesta liikenneympäristöstä. Nyt olemme innoissamme, kun pääsemme pian testaamaan Münchenin kaduille samalla kun valmistaudumme lanseeraamaan itseohjautuvan auton yhdessä MOIA-palvelun kanssa, kommentoi Argo AI:n perustaja ja toimitusjohtaja Bryan Salesky.Argo AI testaa järjestelmäänsä tässä prototyypissä aktiivisesti useilla kaupunkialueilla. Argon autonomisen ajamisen järjestelmä ennustaa jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja muun liikenteen toimintaa ohjaten samalla moottoria, jarrutusta ja ohjausta niin, että ajoneuvo liikkuu turvallisesti ja luonnollisesti – kuin kokeneen kuljettajan käsissä. Tämä on lähes itsestäänselvä tavoite.Argo AI käyttää kameroiden lisäksi erilaisia tutkia turvallisen liikkumisen varmistamiseksi. Yhtiön oma Argo Lidar on sijoitettu korkealle ID.Buzz AD -prototyypin katolle ja sen kerrotaan voivan tunnistaa kohteita yli 400 metrin päästä. Tuon kyseisen Argo Lidarin patentoitu Geiger-mode -teknologia havaitsee jopa yksittäiset fotonit, joten heikostikin heijastavat kohteet, kuten esimerkiksi mustaksi maalatut autot, voidaan havaita ja ympäristöstä saadaan erittäin tarkka kuva.– Ajoneuvoon sijoitettujen kuuden lidar-anturin, yhdentoista tutkan ja neljäntoista kameran ansiosta järjestelmä havaitsee ympäristöstään enemmän tietoa kuin autoa ajava ihminen koskaan, kertoo Volkswagen Hyötyautojen autonomisen ajamisen johtaja Christian Senger. Volkswagen on perustanut oman liiketoimintayksikön autonomisen ajamisen kehittämiseksi ja lisäksi se on hankkinut osuuden Argo AI:sta.Prototyyppiä testataan yhteistyössä Volkswagen Hyötyautojen kanssa Argo AI:n kehityskeskuksessa Saksan Neufahrnissa. Argolla on Yhdysvalloissa sijaitsevan testiradan lisäksi myös yhdeksän hehtaarin kokoinen suljettu rata Münchenin lentokentän läheisyydessä, jossa voidaan testata erilaisia liikennetilanteita ja eurooppalaisia ajo-olosuhteita.Autonomisen ajamisen palveluiden kehittämissuunnitelmillaan Volkswagen Hyötyautot haluaa näyttää, kuinka kaupunkiliikennettä voidaan tehdä helpommaksi matkojen yhdistelyllä ja samalla tehdä siitä turvallisempaa itseohjautuvan järjestelmän ansiosta.– Volkswagen-konserni on muuttumassa ajoneuvojen valmistajasta johtavaksi ohjelmistopohjaiseksi globaaliksi liikkumispalveluiden tarjoajaksi. Olemme yritys, joka uudelleenmäärittelee liikkumisen tarjoamalla kestäviä, liitettyjä ja turvallisia ratkaisuja tuleville sukupolville, kommentoi pääjohtaja Herbert Diess.LiikkumispalveluitaVolkswagenin ja Argo AI:n kehittäessä autonomista autoa ja itseohjautuvaa järjestelmää, on kolmas tekijä autonomisessa liikkumispalvelussa nimeltään MOIA. Vuonna 2016 perustetulta Volkswagenin tytäryhtiöllä on noin viiden vuoden kokemus liikkumispalveluista ja autokaluston hallinnasta.MOIA on luonut yhdessä kuljettajien kanssa lyhyessä ajassa Euroopan suurimman täyssähköisen kyytien yhdistämispalvelun, joka on kuljettanut miljoonia matkustajia. Vuodesta 2025 alkaen MOIA aloittaa ensimmäisenä ID.Buzz AD:n käytön.– Tuomme asiantuntemuksemme yhteistyöhön Argo AI:n ja Volkswagen Hyötyautojen kanssa ja kehitämme autonomista liikkumispalvelua säännöllisen palvelumme lisäksi. Kaupungeissa ympäri maailmaa halutaan tehdä liikenteestä tehokkaampaa ja ilmastoystävällisempää. Autonominen kyytien yhdistämispalvelu sujuvoittaa kaupunkiliikennettä, lisää liikenneturvallisuutta ja tekee kaupungeista houkuttelevampia. Hampuri tarjoaa ensimmäisenä kaupunkina kyytien yhdistämispalvelua autonomisilla ajoneuvoilla, kertoo MOIA:n toimitusjohtaja Robert Henrich.Teksti: Henri Posa, Kuvat ja lähde: Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous