21.9.2021

Volkswagenin sähköbussi ajaa itse – ID.Buzz AD

Volkswagenin sähköbussi ajaa itse – ID.Buzz -prototyyppi

Odotettu Kleinbusin täyssähköinen seuraaja ID.Buzz nähtiin Münchenin autonäyttelyssä mielenkiintoisena prototyyppinä. Nyt Volkswagenin sähköbussi ajaa itse.

Odotettu saksalainen autonvalmistajajätti kertoi tuoreimmat kuulumiset Münchenin autonäyttelyssä. Täyssähköinen klassisen Kleinbusin korvike ID.Buzz on odotettu ja pitkään luvattu malli. Nyt tuo Volkswagenin sähköbussi ajaa itse useilla kaupunkialueilla – tosin tällä hetkellä vasta testivaiheessa.

Kyseinen ID.Buzz AD -prototyyppi esiteltiin Volkswagen-konsernin ”New Auto Night” -tapahtumassa Münchenin kansainvälisessä IAA-autonäyttelyssä. Kyseessä on Volkswagen Hyötyautojen, Argo AI:n ja MOIA:n yhteistyöprojekti. Se hyödyntää sekä kameroita että radio- ja valoaaltoihin perustuvia tutkia – jälkimmäiset tunnetaan englanninkielestä juontavalla lyhtenteellä lidar.

Korkeakattoinen, mustavalkoisella camouflage-naamioinnilla varustettu auto on yksi viidestä ensimmäisestä itseohjautuvasta Volkswagen Hyötyautojen ID.Buzz AD -täyssähköauton testimallista. Nimen kaksi viimeistä kirjainta tulevat sanoista Autonomous Driving, jolla viitataan itseajaviin autoihin. Kaupallisten liikkumispalveluiden tarjoajat, kuten MOIA, aikovat ottaa sarjatuotantomallin käyttöön vuodesta 2025 alkaen.

ID.Buzz -prototyyppi ja lidar

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Volkswagenin sähköbussi ajaa itse

Münchenissä sijaitsee myös ajoneuvoteknologiaa kehittävän Argo AI:n pääkonttori. ID.Buzz AD:ssa on Argo AI:n kehittämä itsenäisen ajamisen järjestelmä (SDS, self-driving system), joka perustuu karttoihin, autonomisen ajon vaativiin laitteistoihin, ohjelmistoihin ja pilvipalveluihin. Vuodesta 2025 alkaen matkustajien pitäisi päästä Hampurissa määränpäähänsä MOIA-palvelun itseohjautuvalla ID.Buzz AD -sähköbussilla.

– ID.BUZZ AD -testiautot ovat virstanpylväs yhteistyössämme Volkswagen Hyötyautojen kanssa. Kehitystyö on kestänyt viisi vuotta ja meillä on jo kokemusta Yhdysvaltojen suurten kaupunkien kompleksisesta liikenneympäristöstä. Nyt olemme innoissamme, kun pääsemme pian testaamaan Münchenin kaduille samalla kun valmistaudumme lanseeraamaan itseohjautuvan auton yhdessä MOIA-palvelun kanssa, kommentoi Argo AI:n perustaja ja toimitusjohtaja Bryan Salesky.

Argo AI testaa järjestelmäänsä tässä prototyypissä aktiivisesti useilla kaupunkialueilla. Argon autonomisen ajamisen järjestelmä ennustaa jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja muun liikenteen toimintaa ohjaten samalla moottoria, jarrutusta ja ohjausta niin, että ajoneuvo liikkuu turvallisesti ja luonnollisesti – kuin kokeneen kuljettajan käsissä. Tämä on lähes itsestäänselvä tavoite.

Argo AI käyttää kameroiden lisäksi erilaisia tutkia turvallisen liikkumisen varmistamiseksi. Yhtiön oma Argo Lidar on sijoitettu korkealle ID.Buzz AD -prototyypin katolle ja sen kerrotaan voivan tunnistaa kohteita yli 400 metrin päästä. Tuon kyseisen Argo Lidarin patentoitu Geiger-mode -teknologia havaitsee jopa yksittäiset fotonit, joten heikostikin heijastavat kohteet, kuten esimerkiksi mustaksi maalatut autot, voidaan havaita ja ympäristöstä saadaan erittäin tarkka kuva.

– Ajoneuvoon sijoitettujen kuuden lidar-anturin, yhdentoista tutkan ja neljäntoista kameran ansiosta järjestelmä havaitsee ympäristöstään enemmän tietoa kuin autoa ajava ihminen koskaan, kertoo Volkswagen Hyötyautojen autonomisen ajamisen johtaja Christian Senger. Volkswagen on perustanut oman liiketoimintayksikön autonomisen ajamisen kehittämiseksi ja lisäksi se on hankkinut osuuden Argo AI:sta.

Prototyyppiä testataan yhteistyössä Volkswagen Hyötyautojen kanssa Argo AI:n kehityskeskuksessa Saksan Neufahrnissa. Argolla on Yhdysvalloissa sijaitsevan testiradan lisäksi myös yhdeksän hehtaarin kokoinen suljettu rata Münchenin lentokentän läheisyydessä, jossa voidaan testata erilaisia liikennetilanteita ja eurooppalaisia ajo-olosuhteita.

Autonomisen ajamisen palveluiden kehittämissuunnitelmillaan Volkswagen Hyötyautot haluaa näyttää, kuinka kaupunkiliikennettä voidaan tehdä helpommaksi matkojen yhdistelyllä ja samalla tehdä siitä turvallisempaa itseohjautuvan järjestelmän ansiosta.

– Volkswagen-konserni on muuttumassa ajoneuvojen valmistajasta johtavaksi ohjelmistopohjaiseksi globaaliksi liikkumispalveluiden tarjoajaksi. Olemme yritys, joka uudelleenmäärittelee liikkumisen tarjoamalla kestäviä, liitettyjä ja turvallisia ratkaisuja tuleville sukupolville, kommentoi pääjohtaja Herbert Diess.

Liikkumispalveluita

Volkswagenin ja Argo AI:n kehittäessä autonomista autoa ja itseohjautuvaa järjestelmää, on kolmas tekijä autonomisessa liikkumispalvelussa nimeltään MOIA. Vuonna 2016 perustetulta Volkswagenin tytäryhtiöllä on noin viiden vuoden kokemus liikkumispalveluista ja autokaluston hallinnasta.

MOIA on luonut yhdessä kuljettajien kanssa lyhyessä ajassa Euroopan suurimman täyssähköisen kyytien yhdistämispalvelun, joka on kuljettanut miljoonia matkustajia. Vuodesta 2025 alkaen MOIA aloittaa ensimmäisenä ID.Buzz AD:n käytön.

– Tuomme asiantuntemuksemme yhteistyöhön Argo AI:n ja Volkswagen Hyötyautojen kanssa ja kehitämme autonomista liikkumispalvelua säännöllisen palvelumme lisäksi. Kaupungeissa ympäri maailmaa halutaan tehdä liikenteestä tehokkaampaa ja ilmastoystävällisempää. Autonominen kyytien yhdistämispalvelu sujuvoittaa kaupunkiliikennettä, lisää liikenneturvallisuutta ja tekee kaupungeista houkuttelevampia. Hampuri tarjoaa ensimmäisenä kaupunkina kyytien yhdistämispalvelua autonomisilla ajoneuvoilla, kertoo MOIA:n toimitusjohtaja Robert Henrich.

Teksti: Henri Posa, Kuvat ja lähde: Volkswagen

Kommentoi artikkelia