1.9.2021 Ajoneuvot Volkswagenin tuleva täyssähköauto naamioituna ennen julkaisua – ID.5 GTX Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagenin tuleva täyssähköauto esitellään Münchenin autonäyttelyssä. Volkswagen ID.5 GTX on kuitenkin jo tässä naamioituna. Volkswagenin tuleva täyssähköauto julkistetaan Münchenin autonäyttelyssä. Kyseessä on nelivetoinen loivalla kattolinjalla varustettu SUV Volkswagen ID.5 GTX.Joudumme nykyään turhan usein muistuttamaan, mitä sana coupé tarkoittaa. Siksi emme käytä sitä tässäkään yhteydessä, vaikka valmistaja niin tekeekin.Uutisoimme kyseisestä autosta jo marraskuussa 2020 kertoen, että se tulisi saapumaan tänä vuonna. Tuo ennustus piti hyvin paikkansa ja MEB-perusrakenteelle rakentuvan auton pohjan voi yhä olettaa olevan vahvasti ID.4 -mallissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolkswagenin tuleva täyssähköautoKuvissa naamioitu, jo lähes tuotantomallia vastaava, täyssähköinen ID.5 GTX ensiesitellään 7. syyskuuta alkavan Münchenin autonäyttelyn yhteydessä. Tämä on nyt valmistajan ensimmäinen loivan kattolinjan täyssähköinen SUV.ID.5 GTX yhdistää kaksi eri akseleille sijoitettua sähkömoottoria nelivedon mahdollistamiseksi, aivan kuten ID.4 jo tällä hetkellä osassa malleistaan tekee. Sähköistä toimintamatkaa pitäisi saavuttaa WLTP-mittauksessa 497 kilometriä.Car2X-teknologialla varustettu ID.5 GTX pystyy autojen väliseen kommunikaatioon, samoin kuten tuorein Golf. Myös uusin täyssähköinen päivittyy langattomasti verkon kautta (OTA).Tuttu keula, kyyrympi selkäVähemmän yllättäen valmistaja itse pitää uutuuden muotoilua onnistuneena. Keulailme on hyvin tuttu myynnissä olevasta Volkswagen ID.4 -mallista ja siitä löytyy IQ.Light-led-matriisiajovalot, joiden pitkien valojen valokeilaa hallitaan älykkäästi.Koko keulan levyinen valonauha ulottuu kapenevana aina keskellä keulaa sijaitsevaan Volkswagen-logoon saakka. Lähivalojen tunnistettavaa ilmettä täydentävät valaistut hunajakennoelementit, jotka korostavat valmistajan mukaan auton urheilullista olemusta myös sen olleessa paikallaan. Ehkä tämä liittyy kukkiin ja mehiläisiin.Solakat ja voimakkaasti takaviistoon kallistetut A-pilarit sijaitsevat varsin edessä. Ne aloittavat katon loivan linjan, joka pyrkii kompensoimaan paksua kylkeä.Perästä löytyy integroitu takaspoileri. Muuten huomio kiinnittyy takapäätä katsellessa keulailmettä toistavaan vaakasuuntaiseen valonauhaan, joka korostaa perän leveyttä. Tällä pyritään osaltaan visuaalisesti häivyttämään takapään korkeutta.GTX on nelivetoinenGTX-lyhenne edustaa Volkswagen-brändin uudenlaista urheilullisuutta. Se haluaa liittyä menestyneiden GTI-, GTD- ja GTE-mallien joukkoon ja siirtää sen sähköisen liikkumisen maailmaan. ID.5 GTX:n etu- ja taka-akseleille sijoitetut sähkömoottorit tuovat nelivedon, jonka kautta saavutettavia etuja valmistaja luettelee muun muassa ajovakaudesta ihan yleiseen ajokokemukseen.Akseleiden väliin sijoitetun litiumakun kokoa ei suoraan paljastettu, vaan puhe on jopa 497 kilometrin toimintamatkasta (WLTP). Ei ole välttämättä kovin huono arvaus luntata akkujen kokoja esimerkiksi juuri ID.4-malliston puolelta, jonka yläpuolelle tämä nimestä päätellen tulee hinnastossa asettumaan.Saapuessaan ensi vuonna jälleenmyyjille ID.5 GTX tulee olemaan urheilullisuuteen tähtäävän GTX-sarjan toinen malli. Vuoteen 2030 mennessä Volkswagenin tavoitteena on nostaa täyssähköautojen osuus 70 prosenttiin merkin Euroopan kappalemääräisestä myynnistä, joten suunta on selvä.Kuvat ja lähde: Volkswagen Teksti: Henri PosaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Uutinen Traficom: kuljettaja on vastuussa, vaikka auto jarruttaisi itsestään 28.3.2025 Uutinen Autotuojat ja teollisuus: Trumpin tuontitulleista kärsii eniten amerikkalaiset kuluttajat 28.3.2025 Autoilun hinta Uudet autot turvallisempia, 1000–2000 euron kierrätyspalkkion ideoijat muistuttavat 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 27.3.2025 Kuluttajat Autolasien hinnat ovat nousseet huimasti viime vuosina – vakuutusyhtiölle jopa yli 10 000 euron yksittäinen korvaus tuulilasivahingosta! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 31.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Fisker Ocean One numero 67 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle