13.12.2022

Volvon uusi mallivuosi käynnistyy sähköautojen kasvaneilla lataustehoilla

Volvo C40 Recharge Single Plus

Volvo tarjoaa tulevana mallivuonna niin kokonaan uutta mallistoa kuin vanhoja mallejaan päivitettyinä ja paremmilla lataustehoilla.

Volvo on avannut mallivuoden 2024 autojensa myynnin. Uusi mallivuosi Volvon kohdalla tarkoittaa muun muassa sitä, että esimerkiksi täyssähköisinä saatavat Volvon XC40- ja C40-malliset autot saavat niin uudet akut ja myös uudet moottorit.

Vaikka vuosi 2023 ei ole vielä edes alkanut, Volvo autovalmistajana myy jo nyt mallivuotta 2024. Nyt tilattavien autojen toimitus menee tämän hetken toimitusajoilla sekä vuoden 2023 loppupuoliskolle että vuoden 2024 alkuun.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

EX90 vasta vuoden 2024 lopulla

Esimerkiksi Volvon jälleenmyyjän Bilian nettisivuilla on saatavilla tieto autojen toimitusajoista ja esimerkiksi sähköautomallien C40 - ja XC40 toimitusajat ovat tällä hetkellä kesä-heinäkuu 2023. Monien automallien kohdalla toimitusajat ovat vuoden 2024 puolella. Uuden, vasta esitellyn EX90-mallin toimitukset ovat vuoden 2024 viimeisellä kvartaalilla.

Volvon XC40- ja C40 -täyssähköautot saavat uuden 2024 mallivuoden myötä uudet akut sekä uudet moottorit; lisäksi tarjolle on tulossa uusi myyntiversio Single Extended Range. Uudet 69- ja 82-kilowattitunnin kokonaiskapasiteetin akut ovat Volvo-malleissa uudessa mallivuodessa saatavilla Single ja Single Extended Range -versioihin, ja 82-kilowattitunnin akku nelivetoiseen Twin-versioon. Isommalla akulla varustettujen autojen pikalatausteho (DC) kasvaa 150 kilowatista 200 kilowattiin.

Uusi induktiomoottori

Volvon XC40- ja C40-mallien voimalinjoissa tapahtuu myös muitakin muutoksia. Yksimoottoriset XC40- ja C40 Single-versiot muuttuvat etuvetoisista takavetoisiksi. Tarjolla olevat versiot ovat Single 175 kW (238 hv) ja Single Extended Range 185 kW (252 hv).

Nelivetoisessa Twin-versiossa tehoa on 300 kW (408 hv). Lisäksi Twin-mallin takana olevan kestomagneettimoottorin parina toimiva etumoottori muuttuu induktiomoottoriksi. Uusi induktiomoottori mahdollistaa virran säästämisen sallimalla vapaan rullauksen silloin, kun moottoria ei tarvita.

Myös väritykseen sekä autojen vanteisiin tulee muutoksia, kun täyssähköisten XC40 Recharge- ja C40 Recharge-mallien vakioväri muuttuu metallinharmaaksi. Volvo myös kertoo, että näiden mallien uudet vakiovanteet parantavat energiatehokkuutta.

Uusien ajoakkujen ansiosta Volvon täyssähköisten XC40 ja C40 -mallien WLTP-päästömittauksen mukaiset toimintamatkat kasvavat. XC40-mallin uudet arvioidut toimintamatkat ovat uuden mallivuoden autoissa 451–514 kilometriä eli jopa 21 prosenttia pidemmät kuin aikaisemmin. C40:n vastaavat arvioidut toimintamatkat ovat 471–532 kilometriä, jopa 22 prosenttia pidemmät kuin aiemmin.

Myös hybrideihin muutoksia

Volvon 60- ja 90-mallisarjojen lataushybrideihin uusi mallivuosi tuo tullessaan tehokkaamman auton sisäisen AC-laturin. Uudessa laturissa käytetään kahta vaihetta ja maksimilatausteho lähes tuplaantuu 6,4 kW:iin, ja samalla luonnollisesti auton arvioitu latausaika tyhjästä akusta täyteen pienenee 4,5 tunnista 2,5 tuntiin.

Ulkoisia muutoksia 60- ja 90 -mallisarjoissa ovat samat kuin sähköpuolen mallistossakin eli uusi metallinharmaa vakioväri ja energiatehokkaammat vakiovanteet.

Volvon ladattavien 60- ja 90-sarjojen hybridien hintoihin ei tule uudistusten myötä muutoksia.

Lähde: Volvo

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat