2.4.2024 Yleinen VTT:n asiantuntija: pienemmälläkin autolla ehkä pärjäisi Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kysely: ihmisillä on valmiutta vaihtaa pienempään autoon, jos sillä saadaan päästöjä vähennettyä. Onko sähköauto ainoa vaihtoehto vihreämpään liikenteeseen siirryttäessä? Tähän kysymykseen etsittiin vastauksia autoleasingyritys Drivalia Lease Finlandin kyselyssä. Tulosten mukaan vastaajat ovat jopa yllättävän valmiita vaihtamaan pienempään autoon haitallisten päästöjen vähentämiskeinona: 43 prosenttia on siihen valmis, mutta 34 prosenttia ei halua vaihtaa pienempään autoon. Vastaajista 23 prosentilla ei ollut autoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaikki käyttövoimat rinnan Mitkä olisivat parhaat keinot siirtyä päästöttömämpään henkilöautoiluun? VTT:n tutkimusprofessori Mikko Pihlatie erittelee siirtymän kolme keskeistä linjaa. – Ensimmäinen on se, että jätetään tarpeettomat kilometrit kokonaan pois. Ajamaton kilometri on aina se puhtain ja päästöttömin. Toinen keino on valita energiatehokkaat ja ympäristöystävällisimmät kulkutavat eli kaupunkialueella kävellään, pyöräillään ja käytetään julkista liikennettä, Pihlatie luettelee. Hänen mukaansa kolmas keino on se, että siirrytään ajoneuvoissa vähäpäästöisiin käyttövoimiin, kuten puhtaaseen sähköön. Pihlatien mielestä vihreän siirtymän liikenneratkaisuissa tarvitaan käyttöön kaikki vaihtoehdot ja käyttövoimia kannattaa edistää rinnakkain. LUT-yliopiston sähköisen liikenteen apulaisprofessori Lassi Aarniovuori kannattaa hänkin kaikkien käyttövoimien monipuolista käyttöä ja kehitystä, mutta toteaa, että tulevaisuuden autoilu on joka tapauksessa sähköinen. – Tulevaisuuden käyttövoima on sähkö, joko suoraan käytettynä akusta tai energia voidaan välillisesti varastoida esimerkiksi vedyn johdannaiseen tai vetyyn. Auton koko tarpeen mukaan Pihlatie ja Aarniovuori eivät ihmettele, että kuluttajat ovat kyselyn mukaan valmiita vaihtamaan pienempään autoon. Pienempi ja vähän kuluttava polttomoottori on todellinen vaihtoehto sähköistymisen rinnalla. Niiden valmistukseen tarvitaan myös vähemmän raaka-aineita. – Enemmän tulisi miettiä sitä, mihin arjessa autoa tarvitsemme, Pihlatie toteaa auton kokoluokkaan liittyen. Hän uskoo kuluttajien valintaan vaikuttavan myös sen, että olemme tottuneet omistamaan auton ja olemme tottuneet valitsemaan auton kokoluokan harvempien tarpeiden kuin keskimääräisen arkitarpeen mukaan. Auto valitaan sen mukaan, että pitääkö vetää venetraileria tai peräkärryä tai käydä kerran kaksi vuodessa automatkalla, vaikka arjen tarve on pienempi. Drivalia Lease Finlandin Commercial Director Vesa Kalske toteaa, että myös työsuhdehenkilöautoissa liikkumistarpeita on erilaisia. Vähäpäästöinen ja vähän kuluttava polttomoottoriauto on järkevä vaihtoehto esimerkiksi silloin, jos kotilatausta ei pystytä järjestämään tai lataus on muuten vaikeaa. Polttikset eivät ihan heti häviä VTT:n Mikko Pihlatie uskoo, että kuluvan vuosikymmenen loppuun mennessä autokannan sähköistymisessä tapahtunut iso muutos on tosiasia, koska sähköautojen osuus ensirekisteröitävistä autoista kasvaa voimakkaasti. Aarniovuori epäilee, että vuosi 2030 voi tulla liian nopeasti tavoitteita ajatellen. – Polttomoottoriautot eivät häviä kymmenessä vuodessa. Niiden väheneminen vaatii, että polttomoottorilla ajaminen ei ole kannattavaa. Nyt pitää vain jaksaa odottaa, koska sähköautojen kehitys on alkuvaiheessa ja ne tulevat kehittymään paljon seuraavan vuosikymmenen aikana. Esimerkiksi autojen lataustekniikka tulee muuttumaan vielä dramaattisesti, uskoo Aarniovuori. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Neljännes päästöistä Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan Suomessa oli vuoden 2022 lopussa noin 2,7 miljoonaa henkilöautoa eli jokaista tuhatta asukasta kohden on keskimäärin 493 autoa. Vaikka luku tuntuu isolta, on autotiheys tilaston mukaan meillä hieman alempi kuin EU:ssa keskimäärin. Liikenne aiheuttaa neljänneksen Suomen hiilidioksidipäästöistä. Suomi tavoittelee nollapäästöistä liikennettä. Moottorin aiemmassa haastattelussa tutkimusprofessori Mikko Pihlatie tähdensi, että sähköinen liikenne on yksi vastaus, mutta ratkaisuja tulisi soveltaa myös käytännössä entistä laaja-alaisemmin. Pihlatie muistutti Moottorin artikkelissa, että vihreä siirtymä on Suomelle valtava mahdollisuus myös liikenteen saralla. ”Suomen kansallisena kilpailutekijänä voi tulevaisuudessa hyvin olla halpa uusiutuva sähkö, ja sen joustava suora käyttö niin liikenteessä, teollisuudessa kuin myös rakennetussa ympäristössä.” Yhteiskäyttöauto ei innostanut Yli puolet vastaajista eli 55 prosenttia voisi käyttää kimppakyytiä töihin tai harrastuksiin kulkiessa. Reilut 7 prosenttia jo käyttikin niitä hyväkseen. Yhteiskäyttöauto ei saa kannatusta; 52 prosenttia ei voisi käyttää yhteiskäyttöautoa, mutta 31 prosenttia voisi sitä hyödyntää. Vajaat 2 prosenttia käyttää jo nyt yhteiskäyttöautoa. – Kyselymme tulos kertoo sen, että omasta autosta ei haluta tai voida luopua ympäristöystävällisyyden vuoksi. Vastaajien kanta oli selvä eli 58 prosenttia ei voi luopua autosta, mutta 22 prosenttia voisi olla jatkossa ilman autoa, Kalske kertoo. Näin kantoja selvitettiin Autoleasingyritys teetätti helmikuussa kyselyn, jossa tuhannelta kuluttajalta kysyttiin, olisivatko he valmiita vaihtamaan pienempään autoon ympäristöystävällisyyden vuoksi. Kyselyn toteutti Syno International Omnibus-tutkimuksena 8.–12. helmikuuta 2024. Kyselyyn vastasi verkossa 1 000 yli 18-vuotiasta suomalaista. Otos on väestöä demografisesti edustava. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Matkailu Oletko aina halunnut ajaa Viron kilvissä olevalla Porschella Afrikan halki? 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla – naurettavaa 16.4.2024 Yleinen Lentomatkustus on turvallista, mutta käytä aina turvavyötä! 11.4.2024 Yleinen Opel Frontera tekee paluun saksalaismerkin nimistöön – tällä kertaa kompaktina crossoverina polttomoottori- ja täyssähkövaihtoehtoineen 10.4.2024 Yleinen Toyota C-HR ja Honda CR-V nyt Euro NCAP:in syynissä 10.4.2024 Yleinen Pääkirjoitus: Liian kallis ostettavaksi? 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 31.3.2024 Yleinen Kännyä räplätään ratissa pelottavan usein 29.3.2024 Yleinen ACS 2024: Willys Jeep 1955 – erilainen citymaasturi työtunteja laskematta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe