4.12.2024

Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä

Kuva Euro NCAP
Volvo EX30 Euro NCAP

Euro NCAP on jälleen luokitellut runsaan joukon loppuvuoden uutuusmalleja.

Vuoden viimeisessä Euro NCAP -tulosjulkistuksessa puitiin läpi peräti 14 uuden automallin turvallisuutta. Kokonaisuutena joukko oli yllättävän tasainen, mutta Euro NCAP:in analyysien mukaan tulokset tuntuivat jakautuvan neljään ja viiteen tähteen karkeasti auton koon mukaan – joskin poikkeuksiakin on molempiin suuntiin. 

Uusista automerkeistä nähtiin tällä kertaa kiinalainen Deepal ja kiinalaistaustainen Leapmotor, joka tekee Euroopassa merkittävää yhteistyötä Stellantiksen kanssa. Volkswagen Caddyn lataushybridiversio lisättiin Caddyn vuoden 2021 luokitukseen, joten auton arvostleu tehtiin sen vuoden kriteereillä. 

Esitämme tulokset kootusti taulukkomuodossa ja kerromme autokohtaiset huomiot niiltä osin, kun niihin on aihetta. Aikuisten suoja viittaa aikuismatkustajien turvallisuuteen ja lasten suoja mittaa turvaistuimessa olevan kuusivuotiaan ja korokeistuimella olevan kymmenvuotiaan turvallisuutta. Kevyen liikenteen suoja arvioi auton aktiivisia ja passiivisia ominaisuuksia suhteessa jalankulkijoihin ja pyöräilijöihin. Ajoavustimet on Euro NCAP:in arvio autossa vakiona olevista kuljettajaa avustavista turvallisuusvarusteista ja niiden toiminnasta.

Automalli Aikuiset Lapset Kevyt liikenne Ajoavustimet Yleisarvosana
Alpine A290 80% 80% 76% 68% ⭐️⭐️⭐️⭐️
Audi A5 87% 88% 78% 77% ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Deepal S07 95% 87% 74% 77% ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Hyundai Santa Fe 84% 88% 70% 69% ⭐️⭐️⭐️⭐️
Leapmotor C10 89% 85% 77% 76% ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Lexus LBX 82% 83% 79% 76% ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Maxus eTerron 9 91% 85% 84% 83% ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Mazda CX-80 92% 88% 84% 79% ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
MG ZS Hybrid 75% 82% 73% 76% ⭐️⭐️⭐️⭐️
Mini Countryman 83% 87% 81% 79% ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Porsche Macan 90% 90% 83% 78% ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Renault 5 80% 80% 76% 68% ⭐️⭐️⭐️⭐️
Subaru Forester 83% 89% 86% 72% ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Volvo EX30 88% 85% 79% 80% ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Volkswagen Caddy PHEV 94% 82% 69% 79% ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ (2021)

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Alpine A290 – neljä tähteä

Alpine A290

Alpine A290 on uuden Renault 5:n sisar, joten autot jakavat myös törmäystestien tulokset. Kuljettajan rintakehän suoja ja takamatkustajan rintakehän suoja jäivät välttäviksi etutörmäyksissä. Sivutörmäyksessä sivuttaisen retkahduksen hallinta jäi niin ikään välttäväksi. Kevyen liikenteen osalta auton tuulilasin reunat todettiin hankaliksi alueiksi törmäystilanteessa. AEB-hätäjarrutusjärjestelmän haasteet liittyvät ajoneuvon takaa ilmestyviin kevyen liikenteen käyttäjiin. Ajoavustimissa Alpinen huomautukset koskevat ominaisuuksiltaan puutteellista vireystilan valvontaa sekä AEB-järjestelmän reagointia kohtaamistilanteessa.

Audi A5 – viisi tähteä

Audi A5 Euro NCAP

Audin uudelleen nimetty sedan selviytyi Euro NCAP:in kokeista odotetusti. Aikuisten matkustajien osalta kuljettajan ja takamatkustajan rintakehän suoja todettiin välttäväksi etutörmäyksessä. A5 todettiin myös melko aggressiiviseksi törmäyskumppaniksi. Kuljettajan osalta rintakehä sai huomautuksen myös sivuttaisessa pylväskokeessa. Kevyen liikenteen osalta tuulilasin reunat ja A-pilarit ovat hankalia alueita. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä ei reagoi auton takana olevaan lapseen peruutustilanteessa ja kuolleen kulman varoitus reagoi huonosti ohittavaan moottoripyörään.Ajoavustimissa Audin pisteitä veivät vireystilavalvonnan puutteelliset ominaisuudet.

Deepal S07 – viisi tähteä

Deepal S07 Euro NCAP

Kiiinalainen Deepal suoriutui moitteitta varsinaisista törmäyskokeista. Kevyen liikenteen osalta konepellin reuna, ajovalot ja tuulilasin karmit osoittautuivat hankaliksi törmäystilanteessa. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä reagoi huonosti, jos lapsi juoksee pimeällä pysäköityjen autojen takaa auton tielle. Myös reagointi ohittavaan moottoripyöräilijään jäi heuonoksi. AEB-järjestelmä reagoi huonosti myös risteävään autoliikenteeseen. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyundai Santa Fe – neljä tähteä

Hyundai Santa Fe Euro NCAP

Hyundain uusi kulmikas katumaasturi arvosteltiin toisessa etutörmäyskokeessa välttäväksi kuljettajan rintakehän suojan osalta. Myös sivutörmäyksen pylväskoe antoi saman huomautuksen. Peräänajon kohteena Santa Fe suojaa välttävästi takamatkustajien niskaa. Kevyen liikenteen osalta tuulilasin reunat ja rekisterikilven alue todettiin hankaliksi törmäystilanteessa. AEB-järjestelmä reagoi välttävästi tilanteessa, jossa hämärällä lapsi juoksee auton tielle pysäköityjen autojen välistä. Moite tuli myös kuolleen kulman varoituksesta ohittavien moottoripyörien suhteen. AEB-järjestelmä reagoi huonosti myös risteävään liikenteeseen. 

Leapmotor C10 – viisi tähteä

Leapmotor C10 Euro NCAP

Stellantiksen kanssa operoiva kiinalaismerkki toi Euro NCAP:in testattavaksi C10-crossoverin. Etutörmäyksessä kuljettajan rintakehän suoja ja kuljettajan säärisuoja todettiin välttäviksi. Kevyen liikenteen törmäystilanteessa C10:n tuulilasin reunat, A-pilarit ja ajovalot todettiin hankaliksi. Ajoavustimista Leapmotor sai välttävän arvioinnin kuljettajan vireystilavalvonnasta. 

Lexus LBX – viisi tähteä

Lexus LBX Euro NCAP

Lexuksen versio Yaris Crossista sai välttävän arvioinnin etutörmäystilanteessa kuljettajan rintakehän, takamatkustajan pään sekä etupenkkiläisten reisien suojasta. Sivutörmäyksessä auton matkustajien väliin ponnahtava turvatyyny jäi nollille, sillä sen toiminnan koettiin häiritsevän sivutörmäystestin tulosta. Kevyen liikenteen osalta LBX todettiin hankalaksi törmäystilanteessa A-pilareiden ja keulan osalta. Kuolleen kulman varoitus reagoi huonosti ohittavaan moottoripyöräilijään. LBX sai myös useimpien muiden autojen tapaan moitteet kuljettajan vireystilavalvonnan toiminnasta. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Maxus eTerron 9 – viisi tähteä

Maxus eTerron 9 Euro NCAP

Maxuksen sähköavolava selviytyi törmäyskokeista hienosti. Kevyen liikenteen osalta auton ongelmakohdaksi nostettiin ajovalojen lisäksi koko tuulilasin alapuolisko sekä A-pilarit. AEB-järjestelmä reagoi välttävästi hämärässä auton takaa juoksevaan lapseen.

Mazda CX-80 – viisi tähteä

Mazda CX-80 Euro NCAP

Mazdan isompi katumaasturi selviytyi törmäyskokeista hienosti. Kevyen liikenteen osalta huomautukset koskivat AEB-järjestelmän välttävää reagointia auton takaa hämärässä juoksevaan lapseen ja tuulilasin reunoja onnettomuustilanteessa. AEB-järjestelmä reagoi huonosti, jos auto kääntyy kohtaamistilanteessa lähestyvän moottoripyöräilijän eteen. Ajoavustimista välttäväksi jäi vireystilan valvonta. 

MG ZS Hybrid – neljä tähteä

MG ZS Hybrid Euro NCAP

MG ZS:n hybridiiversio todettiin etutörmäyksessä välttäväksi takamatkustajan pään sekä etumatkustajien jalkojen osalta, sillä tehdas ei kyennyt osoittamaan hyvää suojaa eri kokoisille käyttäjille. Sivutörmäyksessä auton tulos penkiltä toiselle retkahtamisessa todettiin huonoksi. Kevyen liikenteen osalta auton keularakenteet, ajovalot ja tuulilasin reunat todettiin hankaliksi. AEB-järjestelmä reagoi välttävästi, jos aikuinen ylittää tietä auton kääntyessä tai jos auto lähestyy tien ylittävää pyöräilijää. MG ZS Hybrid sai myös moiteet vireystilavalvonnan toiminnasta. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mini Countryman – viisi tähteä

Mini Countryman Euro NCAP

Ison Minin uusi polvi arvioitiin etutörmäyskokeissa välttäväksi rintakehän suojan sekä etumatkustajan reiden osalta. Auto on myös melko aggressiivinen törmäyskumppani. Kevyen liikenteen osalta Minin huomautukset koskivat A-pilareita sekä konepellin reunaa. Ajoavustimissa merkittävin moite kohdistuu vireystilavalvonnan toimintaan.

Porsche Macan – viisi tähteä

Porsche Macan Euro NCAP

Sähkö-Macan sai välttävän arvioinnin takamatkustajan rintakehän suojasta etutörmäyksessä sekä kuljettajan rintakehän suojasta sivuttaisessa pylvästörmäyksessä. Kevyen liikenteen onnettomuustilanteessa Porschen tuulilasin alareuna ja A-pilarit ovat ongelmallisia yhdessä ajovalojen alueen kanssa. Myös Macanin AEB-reagointi auton takaa hämärässä juoksevaan lapseen todettiin välttäväksi. Ajoavustimista Porsche liittyi valtavirtaan kuljettajan vireystilavalvonnan moitteiden osalta. 

Renault 5 – neljä tähteä

Renault 5 Euro NCAP

Samassa erässä testatun Alpine A290:n sisarmalli ei eroa sporttisisarestaan Euro NCAP:in osalta. Etutörmäyskokeissa kuljettajan rintakehän suoja ja takamatkustajan rintakehän suoja todettiin välttäväksi. Sivutörmäyksen retkahduskoe arvioitiin niin ikään välttäväksi. Kevyen liikenteen kohdalla Renault 5:n ongelmakohdaksi todettiin törmäystilanteessa tuulilasin kaikki reunat. AEB-järjestelmä reagoi välttävästi, jos lapsi juoksee pysäköityjen autojen takaa eteen hämärässä. Ajoavustimissa moite koskee vireystilavalvonnan toimintaa ja AEB-järjestelmän reagointia kohtaamistilanteessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Subaru Forester – viisi tähteä

Subaru Forester Euro NCAP

Uuden polven Subaru Forester sai täysleveän kiinteän esteen etutörmäyksessä heikon arvioinnin takamatkustajan rintakheän suojasta. Auto todettiin myös melko aggressiiviseksi törmäyskumppaniksi. Sivutörmäyksissä Foresterin ongelmaksi nousi matkustajien väliin ponnahtavan turvatyynyn epäsymmetrisyys, jonka takia se toimi huonommin kartturin puolella tapahtuviin törmäyksiin. Kevyen liikenteen osalta Forester oli tyypillinen siinä mielessä, että auton keularakenteiden hankala kohta olivat tuulilasin reunat ja A-pilarit. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä ei reagoi auton takana olevaan lapseen kunnolla peruutustilanteessa. Ajoavustimissa AEB-järjestelmän reagointi todettiin heikoksi risteävien ajoneuvojen ja kohtaamistilanteiden suhteen. 

Volvo EX30 – viisi tähteä

Volvo EX30 Euro NCAP

Volvon kompakti sähköauto jäi välttäväksi etutörmäyksessä etumatkustajien reisien osalta, sillä Volvo ei osoittanut, että suoja olisi sama myös eri kokoisille matkustajille. Myös takamatkustajan rintakehän suojan jäi välttäväksi. Sivutörmäyksessä hankalampi pylväskoe johti heikkoon arviointiin kuljettajan rintakehän suojasta. Kevyen liikenteen osalta EX30:n keularakenteista tuulilasin reunat, A-pilarit, sekä alueet keskellä tuulilasia ja konepellin reunoilla todettiin hankaliksi onnettomuustilanteessa. AEB-järjestelmä ei reagoinut peruutustilanteessa auton takana liikkuvaan lapseen ja järjestelmän reagointi pysäköityjen autojen takaa juoksevaan lapseen hämärällä jäi välttäväksi. EX30 sai nollapisteet varusteesta, joka estää auton oven avaamisen lähestyvän pyöräilijän tielle, sillä varuste ei ole päällä oletuksena. Ajoavustimissa vireystilan valvonta sai välttävän pisteytyksen. 

Volkswagen Caddy PHEV – viisi tähteä (2021)

Volkswagen Caddy Euro NCAP

Volkswagen Caddyn luokitukseen on lisätty nyt lataushybridiversio ja alkuperäisen mallin mukaisesti auton arvostelussa käytettiin 2021 kriteeristöä

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat