15.11.2023

Yamaha Ténéré 700 Extreme – Viiden malliversion erottaminen toisistaan käy extreme-urheilusta

Kuva Yamaha

Yamaha kasvattaa jälleen huippusuosittua Ténéré 700 -mallistoaan. Extreme on jo viides mallivaihtoehto.

Yamaha haistoi hyvin adventure-segmentin suosion kasvun, kun se jo lähes 10 vuotta sitten lähti suunnittelemaan 700-kuutioista Ténéré-mallia. Perusmalli julkaistiin ja se tuli markkinoille kesken ajokauden 2019. Siitä lähtien se on ollut yksi Suomen moottoripyörämarkkinoiden suosituimpia malleja, ja uuden Ténérén ostajat ovat jopa joutuneet välillä jonottamaan sitä. Heti seuraavana vuonna Yamaha laajensi mallistoa Ténéré 700 Rally Editionilla, joka oli teknisesti sama pyörä mutta paremmin varusteltu.

Vuonna 2022 esiteltiin Ténéré 700 World Raid, jossa perusmallin 16-litrainen tankki oli kasvatettu 23-litraiseksi, jousitus oli pitkäjoustoisempi, perusmallin vanhahtava LCD-mittaristo vaihtunut väri-TFT-mittaristoon ja varustetasoa ja mukavuutta parannettu matka-ajoa silmällä pitäen. Tänä vuonna siitä julkaistiin vielä World Rally -versio, jossa varustetasoa oli edelleen paranneltu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Perusmallin ja World Raidin risteytys

Nyt esitelty malli kantaa nimeä Ténéré 700 Extreme, joten perusmallin, Rally Editionin, World Raidin, World Rallyn ja Extremen erojen muistaminen on verrattavissa jo extreme-urheilulajiin, erityisesti jos Yamahan moottoripyörät eivät ole ainoita markkinoilla jotka kiinnostavat.

Kyseessä on eräänlainen perusmallin ja World Raidin risteytys, jossa tankki on pidetty perusmallista tuttuun tapaan 16-litraisena, mutta joustomatkat ovat World Raidista tutut 230/220 millimetriä. Kyb-jousitus on täysin säädettävä, eli esijännitysten ohella myös puristus- ja paluuvaimennukset voi ruuvata kuljettajan mieleisiksi. Lisäksi etuhaarukka on käsitelty kestävällä Kashima-pinnoitteella.

Kaksiosainen etulokasuojakokoonpano koostuu endurotyyliin korkeasta lokasuojasta ja erillisestä alaosasta. Litteämpi ja yksiosainen Rally-istuin taas tekee kuljettajan painonsiirrosta helpompaa ja nopeampaa. Lisäksi vakiovarusteina on titaaniset jalkatapit sekä alumiiniset jäähdyttimen suojaverkko ja ketjunohjain. Viisituumaisessa TFT-mittaristossa on kuljettajan valittavissa kolme eri teemaa.

Yamaha Ténéré 700 Extremen tärkeimmät ominaisuudet:

  • Täysin säädettävä etujousitus, joustomatka 230 mm
  • Täysin säädettävä takajousitus, joustomatka 220 mm
  • Maavara 260 mm
  • Kolmiteemainen, pystysuuntainen 5” TFT-mittaristo
  • Titaaniset jalkatapit
  • Litteä yksiosainen istuin
  • Saatavilla alkaen kevät 2024

Yamaha Ténéré 700 Extreme

Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, 689 cc
Teho: 54 kW (73,4 hv) / 9 000 r/min
Vääntö: 68 Nm / 6 500 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1595 mm
Istuinkorkeus: 910 mm
Rengaskoot: 90/90-21 ja 150/70R18
Tankin tilavuus: 16 litraa
Paino tankattuna: 205 kg

Hinta: vahvistetaan myöhemmin

Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Yamaha

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat