1.7.2017

Yhdysvaltalaistutkimus: Kia edelleen laatuykkönen

Kia logo

J.D. Powerin vuosittaisessa uusien autojen laatututkimuksessa ykkössijalle selviytyi jälleen Kia. Eniten huononivat kokemukset ajoavustimista.

Markkinatutkimusyhtiö J.D. Power on jälleen kysellyt yhdysvaltalaisten autonostajien kokemuksia uusista menopeleistään. Alkuvuodesta toteutettuun kyselyyn vastasi noin 80 000 autonostajaa, joilta tiedusteltiin heidän kokemuksiaan kolmen kuukauden omistamisen jälkeen.

– Ala on kehittynyt huimasti viimeisen kolmen vuoden kuluessa. Nykyautoissa on enemmän asioita, jotka voisivat mennä vikaan, mutta vähemmän niitä, jotka oikeasti menevät vikaan, kommentoi J.D. Powerin autopuolen ykkösmies Dave Sargent.

Tuttuun tapaan J.D. Powerin tutkimuksissa huomioitiin suoranaisten vikojen lisäksi myös omistajien kokemat ongelmat eri toimintojen käytössä, jotka tietysti vaikuttavat laatuvaikutelmaan.

J.D. Powerin mukaan erikoisin yksittäinen valitus kohdistui nimettömäksi jääneen luksuusauton mukitelineeseen, joka oli puristanut styroksisen kahvikupin mäsäksi, kastellen koko keskikonsolin kahvilla.

Kia Sportage

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Popista ajoavustimiin

Eniten murheita aiheuttivat tänäkin vuonna viihdejärjestelmät ja navigaattorit tuloksella 22,8 ongelmaa per 100 autoa. Tulos on kuitenkin hiukan viime vuotta parempi, jolloin suunnistaminen ja humpan kuuntelu aiheuttivat 2,7 ongelmaa enemmän 100 autoa kohti.

Ainoa kategoria, jossa tulokset yksiselitteisesti huononivat, olivat ajoavustimet. Mukautuvat vakionopeussäätimet, kaistavaroittimet, törmäysvaroittimet ja hätäjarrutusavustimet sekä kuolleen kulman varoittimet saivat kaikki enemmän moitteita kuin viime vuosina. J.D. Power huomauttaakin, että koska tekniikat ovat autonomisen ajamisen ytimessä, täytyy autotehtaiden tehdä reippaasti töitä, jotta kuljettajat todella luottavat järjestelmiin tarpeeksi.

Kia, Genesis ja Porsche iskussa

Merkkikohtaisesti parhaiten pärjäsi Kia, jonka autoissa oli vain 72 ongelmaa per 100 autoa. Toiselle sijalle ylsi Hyundaista eriytetty luksusmerkki Genesis tuloksella 77 OP100. Viime vuoden toinen, Porsche, joutui tyytymään kolmossijaan tuloksella 78 OP100.

Ford logo

Huomioimisen arvoista on ainakin Fordin nousu 11. sijalta 4. sijalle. Yhtiön mukaan taustalla on joukko vuonna 2013 aloitettuja toimenpiteitä, jotka koostuvat lähinnä terävämmästä johtamisesta ja selkeistä viikkopalavereista. Myös Sync 3 -viihdejärjestelmä on ollut eräs investointi, jolla on tietoisesti pyritty parantamaan omistajien kokemuksia.

J.D. Powerin Initial Quality Study 2017 merkeittäin:

SijoitusMerkkiOngelmaa per 100 autoa
1.Kia72
2.Genesis77
3.Porsche78
4.Ford86
5.Ram86
6.BMW88
7.Chevrolet88
8.Hyundai88
9.Lincoln92
10.Nissan93
11.Volkswagen93
12.Mini94
13.Buick95
14.Toyota95
Alan keskiarvo97
15.Lexus98
16.GMC99
17.Chrysler102
18.Mercedes-Benz102
19.Acura103
20.Cadillac105
21.Honda105
22.Dodge106
23.Infiniti107
24.Jeep107
25.Subaru113
26.Audi115
27.Mazda125
28.Land Rover131
29.Mitsubishi131
30.Volvo134
31.Jaguar148
32.Fiat163

Automalleissa Kia, Chevrolet ja BMW ylitse muiden

Automalleittain jaoteltuna J.D. Powerin kiitokset menevät erityisesti Kialle, Chevroletille ja BMW:lle. Kian malli selvityi segmentin parhaaksi peräti viidesti, Chevrolet/GMC:n ja BMW:n jakaessa kakkossija neljän mallin voimin.

J.D. Powerin segmenttijako on tosin jopa yhdysvaltalaiseksi hiukan eksentrinen, mutta voittajat ja mitalisijat menivät markkinatutkimusyhtiön mukaan seuraavasti. Mikäli mitalisijoilla ei ole malleja, tarkoittaa se, että vain voittaja pärjäsi yli segmentin keskiarvon.

Sukulaisuussuhteista huolimatta automallituloksia ei kannata soveltaa sellaisenaan meillä Euroopassa myytäviin autoihin.

Kia Niro Hybrid

Paras pikkuauto: Chevrolet Sonic (Toyota Yaris, Honda Fit [Jazz])

Paras premium pikkuauto: BMW 2-sarja (BMW i3, Lexus CT)

Paras pieni katumaasturi: Kia Niro (Kia Sportage, Buick Encore [Opel Mokka X] /Volkswagen Tiguan)

Paras pieni premium katumaasturi: Mercedes-Benz GLA (BMW X1)

Paras kompakti: Kia Forte (Chevrolet Cruze/Toyota Corolla/Volkswagen Jetta)

Paras sporttikompakti: Mini Cooper

Paras kompakti tila-auto: Kia Soul

Paras kompakti katumaasturi: GMC Terrain (Ford Escape, Chevrolet Equinox)

Paras kompakti premium: BMW 4-sarja (Lexus ES, Cadillac ATS)

Paras kompakti premium katumasturi: Porsche Macan (BMW X3, BMW X4)

Toyota Camry

Paras keskikoon auto: Toyota Camry (Kia Optima, Nissan Altima)

Paras keskikoon sportti: Ford Mustang (Dodge Challenger)

Tila-auto: Chrysler Pacifica (Dodge Grand Caravan)

Keskikoon katumaasturi: Kia Sorento (Toyota Highlander, Buick Enclave)

Keskikoon premium: Lexus GS (Lincoln Continental, Audi A7)

Keskikoon premium katumaasturi: BMW X6 (BMW X5, Porsche Cayenne)

Keskikoon premium sportti: Porsche 911

Keskikoon avolava: Nissan Frontier (Chevrolet Colorado, Honda Ridgeline)

Iso auto: Kia Cadenza (Toyota Avalon, Nissan Maxima)

Iso katumaasturi: Ford Expedition (Chevrolet Tahoe, Toyota Sequoia)

Iso premium katumaasturi: Infiniti QX80 (Lincoln Navigator, Mercedes-Benz GLS)

Iso kevyen kuorman avolava: Chevrolet Silverado (Ram 1500, Toyota Tundra)

Iso raskaan kuorman avolava: Chevrolet Silverado HD (Ford Super Duty)

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Parhaiten ruuvattiin Toyotalla

Varsinaisten vikojen osalta J.D. Powerin platinapalkinto lähtee Toyotan tehtaalle Kyushussa, sillä siellä valmistettavissa Lexus ES:ssä ja Lexus RX:ssä havaittiin vain 15 vikaa per 100 autoa.

Lexus RX 450h

Sama linja jatkui muualla konsernissa, sillä japanilaisvalmistaja pokkasi nimiinsä lähes kaikki Yhdysvaltojen ja Aasian autotehtaiden laatupalkinnot. Ainoastaan General Motorsin avolavoja valmistava Fort Waynen tehdas päihitti Toyotan Yhdysvalloissa.

Euroopassa parhaiten palikat loksahtivat Porschen tehtaalla Leipzigissa, BMW:n Dingolfingin tehtaalla sekä Daimlerin Sindelfingin toimipisteessä.

Lähde: J.D. Power Kuvat: Jari Saarentaus, Antti Hentinen, valmistajat

Luetuimmat