Kia Soul

Ajoneuvot Uutinen 23.6.2016

Kia laatukunkuksi Yhdysvalloissa, Porsche toinen

J.D. Power on tutkinut jälleen uusien omistajien vaikutelmia autoistaan kolmen kuukauden omistuksen jälkeen. Tänä vuonna parhaiten selvisi Kia, joka nappasi kärkisijan Porschelta.

Markkinatutkimusyhtiö J.D. Power on julkaissut vuosittaisen tutkimuksensa autojen laatuvaikutelmista tuoreiden yhdysvaltalaisostajien keskuudessa. Yli 80 000 vastaajan tutkimus tehtiin helmikuusta toukokuuhun ostajille, jotka ovat omistaneet uuden ajopelinsä yli 90 päivää.

Tänä vuonna kärkeen nousi Kia. Tutkimuksen 30-vuotisen historian aikana kyseessä on toinen kerta, kun premium-merkkien ulkopuolinen autovalmistaja vei ykkössijan. Edellisen kerran tähän pystyi Toyota vuonna 1989. Kialle kärkisija oli tavoitteena merkin jäätyä täpärästi toiseksi viime vuonna. Nyt uusien omistajien mukaan korealaisvalmistajan autoissa on vähiten vikoja ja ostajilla on korkein todennäköisyys pitäytyä merkin parissa myös seuraavan auton kohdalla. Tutkimuksessa Kia sai arvosanan 83 ongelmaa per 100 autoa, pienemmän tuloksen ollessa parempi.

Kolmena edellisenä vuonna hallinnut Porsche luisui kakkossijalle 84 pisteen tuloksellaan. Kian sisarmerkki Hyundai nappasi kolmossijan (92), neljänneksi ylsi Toyota (93) ja kärkiviisikkoon itsensä puristi vielä BMW (94).

Eniten tulostaan paransivat Jeep (113) ja Chrysler (115). Molempien valmistajien ongelmamäärät kertovat vielä keskiarvon alle jäävästä laadusta, mutta ne myös paransivat tulostaan huikeat 28 pistettä edelliseen vuoteen verrattuna. Myös Subaru kiri tulostaan 24 pistettä 118 ongelmaan, jääden silti vielä keskiarvon alapuolelle. Nissan paransi suoritustaan 20 pistettä 101 ongelmaan per 100 autoa ja saavutti tutkimuksen kymmenennen sijan.

Ylipäätään uusien autojen laatu kohosi nopeimmin sitten vuoden 2009, pisteiden noustessa kauttaaltaan kuudella prosentilla yleisemmän kolmen prosentin nousun sijaan.

– Siitä onkin hetki kun olemme nähneet näin paljon kehitystä alalla. Se on tärkeää, koska tulokset kertovat autovalmistajien ja alihankkijoiden todella kuuntelevan asiakkaiden palautetta ja asiakkaat myös hyötyvät siitä, kommentoi J.D. Powerin edustaja Renee Stephens.

Stephensin mukaan ei-premium-automerkit ovat nousseet monilta osin siksi, että ne ovat premium-valmistajien tavoin lisänneet toimintoja autoihinsa, mutta yksinkertaisemmat versiot ominaisuuksista eivät aiheuta niin monia ongelmia.

Häntää pitivät Fiat ja Smart. Fiatin mukaan sen ongelmana yhdysvaltalaistutkimuksessa on pieni mallivalikoima ja pienet tutkimusotokset.

Smart taas sai kyseenalaisen kunnian kasvattaa pistepottiaan voimakkaimmin viime vuodesta, peräti 62 ongelmalla per 100 autoa. Myös Jaguar ja Volvo romahtivat tutkimuksessa. Stephensin mukaan tulosromahdusten taustalta löytyy useimmiten uusien, lastentaudeista kärsivien mallien esittely.

Nykyisin 64 prosenttia ilmoitetuista ongelmista liittyy auton suunnitteluun. Vielä vuosikymmen sitten valmistusviat hallitsivat listoja.

Sijoitus Automerkki Ongelmia per 100 autoa
1. Kia 83
2. Porsche 84
3. Hyundai 92
4. Toyota 93
5. BMW 94
6. Chevrolet 95
7. Buick 96
8. Lexus 96
9. Lincoln 96
10. Nissan 101
11. Ford 102
12. GMC 103
13. Infiniti 103
14. Volkswagen 104
Alan keskiarvo  105
15. Audi 110
16. Mercedes-Benz 111
17. Cadillac 112
18. Jeep 113
19. Ram 114
20. Chrysler 115
21. Mitsubishi 116
22. Dodge 117
23. Subaru 118
24. Honda 119
25. Acura 122
26. Scion 123
27. Jaguar 127
28. Mazda 127
29. Mini 127
30. Land Rover 132
31. Volvo 152
32. Fiat 174
33. Smart 216

 

Lähde: Automotive News Kuva: Lauri Ahtianen

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat