23.6.2016

Kia laatukunkuksi Yhdysvalloissa, Porsche toinen

Kia Soul

J.D. Power on tutkinut jälleen uusien omistajien vaikutelmia autoistaan kolmen kuukauden omistuksen jälkeen. Tänä vuonna parhaiten selvisi Kia, joka nappasi kärkisijan Porschelta.

Markkinatutkimusyhtiö J.D. Power on julkaissut vuosittaisen tutkimuksensa autojen laatuvaikutelmista tuoreiden yhdysvaltalaisostajien keskuudessa. Yli 80 000 vastaajan tutkimus tehtiin helmikuusta toukokuuhun ostajille, jotka ovat omistaneet uuden ajopelinsä yli 90 päivää.

Tänä vuonna kärkeen nousi Kia. Tutkimuksen 30-vuotisen historian aikana kyseessä on toinen kerta, kun premium-merkkien ulkopuolinen autovalmistaja vei ykkössijan. Edellisen kerran tähän pystyi Toyota vuonna 1989. Kialle kärkisija oli tavoitteena merkin jäätyä täpärästi toiseksi viime vuonna. Nyt uusien omistajien mukaan korealaisvalmistajan autoissa on vähiten vikoja ja ostajilla on korkein todennäköisyys pitäytyä merkin parissa myös seuraavan auton kohdalla. Tutkimuksessa Kia sai arvosanan 83 ongelmaa per 100 autoa, pienemmän tuloksen ollessa parempi.

Kolmena edellisenä vuonna hallinnut Porsche luisui kakkossijalle 84 pisteen tuloksellaan. Kian sisarmerkki Hyundai nappasi kolmossijan (92), neljänneksi ylsi Toyota (93) ja kärkiviisikkoon itsensä puristi vielä BMW (94).

Eniten tulostaan paransivat Jeep (113) ja Chrysler (115). Molempien valmistajien ongelmamäärät kertovat vielä keskiarvon alle jäävästä laadusta, mutta ne myös paransivat tulostaan huikeat 28 pistettä edelliseen vuoteen verrattuna. Myös Subaru kiri tulostaan 24 pistettä 118 ongelmaan, jääden silti vielä keskiarvon alapuolelle. Nissan paransi suoritustaan 20 pistettä 101 ongelmaan per 100 autoa ja saavutti tutkimuksen kymmenennen sijan.

Ylipäätään uusien autojen laatu kohosi nopeimmin sitten vuoden 2009, pisteiden noustessa kauttaaltaan kuudella prosentilla yleisemmän kolmen prosentin nousun sijaan.

– Siitä onkin hetki kun olemme nähneet näin paljon kehitystä alalla. Se on tärkeää, koska tulokset kertovat autovalmistajien ja alihankkijoiden todella kuuntelevan asiakkaiden palautetta ja asiakkaat myös hyötyvät siitä, kommentoi J.D. Powerin edustaja Renee Stephens.

Stephensin mukaan ei-premium-automerkit ovat nousseet monilta osin siksi, että ne ovat premium-valmistajien tavoin lisänneet toimintoja autoihinsa, mutta yksinkertaisemmat versiot ominaisuuksista eivät aiheuta niin monia ongelmia.

Häntää pitivät Fiat ja Smart. Fiatin mukaan sen ongelmana yhdysvaltalaistutkimuksessa on pieni mallivalikoima ja pienet tutkimusotokset.

Smart taas sai kyseenalaisen kunnian kasvattaa pistepottiaan voimakkaimmin viime vuodesta, peräti 62 ongelmalla per 100 autoa. Myös Jaguar ja Volvo romahtivat tutkimuksessa. Stephensin mukaan tulosromahdusten taustalta löytyy useimmiten uusien, lastentaudeista kärsivien mallien esittely.

Nykyisin 64 prosenttia ilmoitetuista ongelmista liittyy auton suunnitteluun. Vielä vuosikymmen sitten valmistusviat hallitsivat listoja.

SijoitusAutomerkkiOngelmia per 100 autoa
1.Kia83
2.Porsche84
3.Hyundai92
4.Toyota93
5.BMW94
6.Chevrolet95
7.Buick96
8.Lexus96
9.Lincoln96
10.Nissan101
11.Ford102
12.GMC103
13.Infiniti103
14.Volkswagen104
Alan keskiarvo 105
15.Audi110
16.Mercedes-Benz111
17.Cadillac112
18.Jeep113
19.Ram114
20.Chrysler115
21.Mitsubishi116
22.Dodge117
23.Subaru118
24.Honda119
25.Acura122
26.Scion123
27.Jaguar127
28.Mazda127
29.Mini127
30.Land Rover132
31.Volvo152
32.Fiat174
33.Smart216

Lähde: Automotive News Kuva: Lauri Ahtianen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat