8.6.2023

Yli 200-hevosvoimainen BMW M 1000 XR – Odotettu, mutta vasta prototyyppi

BMW:n seuraavaa M-tunnusta kantavaa moottoripyörää on odotettu vesi kielellä jo pitkään. Nyt BMW vahvistaa, että uutuus todella on tulossa.

Henkilöautoissa BMW:n M-tunnus on ehtinyt jo 50 vuoden kunnioitettavaan ikään, mutta moottoripyörissä saksalaisvalmistaja otti M-tunnuksen käyttöön vasta vuonna 2021 esitellyssä M 1000 RR superbike-luokan katupyörässä. Vuotta myöhemmin sama tekniikka istutettiin nakumalliin, jolloin tuloksena oli M 1000 R. Nyt on vuorossa kolmas steppi, kun myös crossover-luokan S 1000 XR saa saman tekniikan.

BMW valmistautuu juhlistamaan moottoripyörätuotantonsa 100-vuotista taivalta, ja nyt se hakee askelmerkkejä juhliin paljastamalla M 1000 XR -prototyypin. On helppo ennustaa, että varsinaisen tuotantomallin julkistus myöhemmin tänä vuonna on osa 100-vuotisjuhlallisuuksia.

Crossover-luokan XR on ensimmäinen BMW:n M-malli, jossa huippuluokan suorituskyvyn lisäksi otetaan huomioon matkustaja ja matkatavarat. Prototyyppi on kaksipaikkainen ja myös sivulaukkujen kiinnitykselle on valmiit paikat takarungossa. Matkustusmukavuus saattaa teoriassa olla hyvällä tasolla, paitsi jo kuljettaja ulosmittaa koko suorituskyvyn.

BMW ilmoittaa 1000-kuutioisen rivinelosmoottorin tehoksi tässä vaiheessa ”yli 200 hevosvoimaa”. M 1000 RR:n huipputeho on 212 hevosvoimaa 14 500 kierroksella ja M 1000 R:n teholukema 210 hevosvoimaa 13 750 kierroksella. XR saa joko saman moottorin kuin M 1000 R tai mahdollisesti BMW panostaa siinä enemmän keskialueen vääntöön ja tinkii muutaman hevosvoiman huipputehosta. Korkean huipputehon takeena on sisarmalleista tuttu ShiftCam-järjestelmä eli muuttuva venttiiliajoitus. M 1000 XR:n painoksi valmistaja ilmoittaa 223 kiloa tankattuna.

Jos perusmallin suorituskyky ei riitä, niin tarjolle tulee saksalaisvalmistajalle tyypilliseen tapaan M Competition -varustepaketti, jonka luvataan parantavan sekä suorituskykyä että ajodynamiikkaa. Käytännössä tämä on yleensä tarkoittanut painonpudotusta esimerkiksi hiilikuituvanteilla.

Prototyypin huippunopeudeksi kerrotaan 280 kilometriä tunnissa. Siihen suorituskyky siis riittää, mutta onko se myös varsinaisen tuotantomallin huippunopeus vai rajoitetaanko huippunopeutta turvallisuussyistä, se nähdään myöhemmin tänä vuonna M 1000 XR:n virallisen esittelyn yhteydessä.

Katso esittelyvideo BMW M 1000 XR:stä.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: BMW

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat