5.6.2024

Yllättävänkin suorituskykyinen ja tasokas Seres 5 on merkkinsä avausmalli Suomessa

Kuva Seres

Seres on vain yksi Suomen markkinoille hivuttautuvista kiinalaisbrändeistä, mutta silläkin on keinonsa erottua.

Novus Cars Finland Oy on tuomassa Suomeen kolmea uutta kiinalaismerkkiä, joiden tuotteisiin Moottori pääsee tutustumaan tulevina kuukausina. Yksi niistä on Seres, joka on jalkautumassa maahan suorituskykyisellä sähköcrossoverilla.

Seresin taustalla on vuonna 1986 perustettu kiinalaisyritys, joka on liki 40-vuotisen historiansa aikana kehittynyt kodinkone- ja autonvalmistajien alihankkijasta useamman autobrändin kattona toimivaksi konserniksi. Yksi Seres Groupin eli entisen Sokon Groupin tytäryhtiöistä on samanniminen Seres, joka keskittyy nyt vientimarkkinoille, etenkin tänne Euroopan suuntaan.

Kuten tiedämme, Kiinassa on nykyisin pitkälle toista sataa autobrändiä, joista osa on tarkoitettu pelkästään kotimarkkinoille, ja sitten on jopa yksittäisiin maihin keskittyviä täsmäbrändejä. Esimerkiksi tätä Seres 5:tä myydään Kiinassa Seres SF5:n lisäksi Huawein kanssa jatkokehitettynä Aito M5:n nimellä ja Arabiemiirikunnissa NWTN-brändin kautta. Ja kyllä, Seres Group on yksi lukuisista kiinalaisista autonvalmistajista, jotka ovat jääneet Venäjän markkinoille ja menestyvät siellä länsimerkkien lähdettyä. Käytännössä täysin samaa Seres 5:tä myydään itänaapurissa nimellä Evolute i-Jet.

Seres Groupilla on melko laaja-alaista tutkimus- ja kehitystoimintaa (R&D) Kiinan ohella myös Yhdysvalloissa ja Euroopassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Seres 5: heti Porsche Macanin kimppuun?

Seresin Suomen-verkkosivuilla on todellakin peli avattu Seres 5 -mallilla, joka on se eurooppalaisille spekseille tehty versio äskeisessä kappaleessa mainitusta sisaruskatraasta.

Seres 5 on noin 4,7 metriä pitkä, akseliväliltään 2,875-metrinen sähköcrossover, jossa on 80 kilowattitunnin akusto. Teknisten tietojen perusteella sen pitäisi siivittää omamassaltaan noin 2,4-tonninen auto 483 kilometrin WLTP-toimintamatkaan. Pikalaturilla 30:sta 80:aan prosenttiin lataamisen pitäisi onnistua kolmessa vartissa.

Seres 5 ei ole aivan uusi auto, sillä se on ollut eri muodoissaan tuotannossa jo vuodesta 2019 lähtien.

Kotimarkkinoillaan Kiinassa vastaavaa autoa myydään myös yksimoottorisena ja 1,5-litraisella range extender -polttomoottorilla, mutta Suomessa auto näyttäisi tulevan myyntiin kaksimoottorisena eli nelivetoisena. Seres 5:n ulkonäössä on toki särmää, mutta se ei paljasta heti kättelyssä auton todellista luonnetta. Kahden sähkömoottorin voimalinja kykenee nimittäin melkoisen hurjaan 430 kilowatin eli 577 hevosvoiman huipputehoon sekä peräti 940 newtonmetrin huippuvääntömomenttiin, joka on sähkömoottoreille tyypillisesti tarjolla voimapolkimen ensihipaisusta alkaen.

Näillä eväin Seres 5:n pitäisi kiihtyä nollasta sataan vain 4,1 sekunnissa ja yltää "yli" 200 km/h huippunopeuteen.

Kilpailijoita tässä luokassa toden teolla riittää, mutta mieleen juolahtaa yksi tämän kevään uutuusmalli, joka osuu kooltaan hyvin lähelle Seres 5:tä, ja joka jo DNA:nsa kautta identifioidaan suoraan suorituskykyisten autojen kermaan. Se on tietenkin Porschen uusi, täyssähköinen Macan, jota tarjotaan Macan 4:nä ja Macan Turbona. Tämän kiinalaistulokkaan crossover on näistä Macan 4:sta selvästi ripeämpi, osuen näiden kahden version väliin.

Porsche on toki myös viimeisen päälle ylellinen auto, ja vaikka vasta tuleva tarkempi tutustuminen ja koeajo paljastavat Seres 5:n todellisen luonteen, vaikuttaa uutuus etätutustumisen perusteella hyvin varustellulta ja viimeistellyltä. Hintojen tarkentuessa osaamme suhteuttaa Seres 5:n vielä paljon paremmin moniin monituisiin kilpailijoihinsa, mutta kiinalaisautojen hinnoittelun tuntien sen voi odottaa olevan kilpailukykyinen.

Lähde: Seres Finland, Autohome China

Luetuimmat