12.2.2016 Ajoneuvot Veljekset kuin ilvekset: BMW M760Li ja Alpina B7 Biturbo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 600-hevosvoimaisten 7-sarjalaisten määrä kohosi muutamassa päivässä nollasta kahteen. Mikäli huomaa myöhästyvänsä johtokunnan kokouksista toistuvasti tai pitävänsä tavallista BMW 7-sarjaa jotenkin karkeana työkaluna päivittäisiin ajomatkoihin, baijerilaisia ratkaisuja on nyt tarjolla peräti kaksinverroin. Absurdeimmassa valintatilanteessa hetkeen BMW M760Li ja Alpina B7 Biturbo kisaavat samoista apajista erilaisin reseptein, aivan kuten BMW:n M-osasto ja Alpina ovat tottuneet tekemään vuosikausien ajan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehoa ja dynaamisuutta – BMW M760LiBMW:n omaa M760Li xDriveä pidettiin "varmana huhuna" jo joulukuussa. Moottoritilasta löytyy M Performance -leiman saanut 6,6-litrainen tuplaturbo-V12. 441 kW eli 600 hevosvoimaa ja 800 newtonmetriä takaavat 0–100 km/h kiihtyvyydeksi riittävän ripeät 3,9 sekuntia. Huippunopeutena on elektronisesti rajoitettu 250 km/h, joskin "M Driver's Package" -varustepaketti nostaa rajan 305 kilometriin tunnissa. Yhdistetty kulutus on 12,6 litraa per 100 kilometriä, hiilidioksidejä jääden 294 grammaa per kilometri. 7-sarjan vaihteistona hääräävä ZF:n kahdeksanportainen automaatti on saanut M-käsittelyn ripeämpien vaihtojen saavuttamiseksi. Alustan virityksessä on niin ikään haettu urheilullisempaa tuntumaa.Ulkoisesti malli erottuu suurempien ilmanottoaukkojen ja erityisten 20-tuumaisten vanteiden avulla. Vanteiden lisäksi BMW:n tuttu munuaismaski ja lähes kaikki muutkin ulkoiset yksityiskohdat ovat saaneet mattapintaisen Cerium Grey -viimeistelyn. V12- ja M-logot ympäri autoa muistuttavat itseä ja muita kertyneestä varallisuudesta.Tarjolla on myös V12 Excellence -varustelu, jossa auto naamioituu tavalliseksi 7-sarjalaiseksi huomattavasti paremmin, vaihtaen suuren osan ulkoisesta koristelusta kromiin. Mielenkiintoisesti jopa pakoputkisto vaihtuu tällöin hiljaisempaan.Sisältä M760Li on tyypillinen M Performance -auto. Nahkainen M-ohjauspyörä korvaa tavanomaisen ohjausvälineen, oviaukoissa on valaistut V12-kynnyslistat ja polkimet saavat M-käsittelyn. Myös mittaristo on tälle mallille ominainen.Teho ilman mukavuutta on räyhää – Alpina B7 BiturboVirityspaja Alpinan jalostama 7-sarja tunnetaan nimellä B7 Biturbo xDrive, joskin mallin saa halutessaan myös takavetona. Strategisesti: 4,4-litrainen V8, 608 hevosvoimaa (447 kW), 800 newtonmetriä, 0–100 km/h 3,7 sekuntia, 310 km/h. Yhdistetty kulutus on 10,4 litraa per 100 kilometriä, joten pakoputkista saapuu 242 grammaa hiilidioksidia per kilometri. Näiden numeroiden valossa B7 Biturbo saa pienemmällä moottorilla hiukan enemmän aikaiseksi kuin M760Li. Mutta Alpinassa on kyse toki paljon muustakin.Merkkiä tuntemattomille kerrottakoon, että Alpina ja BMW ovat olleet parhaita kavereita jo vuosikymmenten ajan. Parikymmentä kilometriä Münchenin ulkopuolella sijaitsevasta Buchloen kaupungista ponnistava perheyritys on tehnyt vuosien varrella useille BMW-malleille perusteellisen käsittelyn ja myynyt niitä omina versioinaan. BMW:n omaan M-osastoon nähden Alpinan lähestymistapa on herrasmiesmäisempi: tehoa haetaan usein ahtamalla pienempi moottori, vaihteisto ja iskunvaimennus käydään läpi lisättyä pehmeyttä varten, ja suuri osa sisustasta viimeistellään uudelleen. Alpinalle teho ilman mukavuutta on pelkkää räyhää.B7 Biturbon virittäminen lähtee toki liikkeelle moottorista, jonka ahtimet on suunniteltu uudelleen, samalla kun hengitysteitä ja jäähdytystä on laajennettu suuremman tehon kestämiseksi. Myös pakoputkisto on suunniteltu uudelleen, mutta Alpina korostaa, että klassisen pyöreät pakoputket istuvat fiksusti osaksi takahelmaa. ZF:n mainio kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto on edelleen mukana, mutta Alpina on tehnyt yhteistyötä ZF:n kanssa haluttujen ominaisuuksien korostamiseksi.Alustasuunnittelun pääpainona ovat olleet pitkät maantiematkat, menettämättä kuitenkaan BMW:lle tyypillistä dynaamisuutta urheilullisessa ajossa. 7-sarjan perinteisten säädettävien alustaominaisuuksien lisäksi Alpina on tavoitellut mukavuutta ja ajotarkkuutta ilmajousituksella, joka madaltaa autoa 20 mm urheiluasetuksessa tai yli 230 km/h nopeuksissa. Tarjolla on myös 20 mm korotus huonoja tieoloja varten.Ulkoisesti Alpina ollut hyvin tyypillinen, lisäten autoon keula- ja takaspoilerit, joskin melko maltilliset sellaiset. Yhtiön klassiset 20-puolaiset vanteet saa joko 20- tai 21-tuumaisena. Värivaihtoehtoina ovat muuten kaikki vakio- ja Individual-värit, mutta auton saa halutessaan myös Alpinan sinisenä tai vihreänä, kuten merkillä on ollut tapana. Perinteet jatkuvat myös sisätiloissa, jossa huomiota on kiinnitetty ratin uuteen nahkaverhoiluun, koristelistojen parempaan viimeistelyyn sekä yksilölliseen mittaristoon.Valitseminen voi joskus olla absurdia ja vaikeaa.Lähde ja kuvat: BMW ja Alpina Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää