27.7.2021 Ajoneuvot Volkswagen ID.3: hellesäällä hiki päällä – mutta pitkälle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos kerran sähköauton toimintamatka on kireässä pakkasessa lyhimmillään, pääseekö helteellä pisimmälle? Pitkässä testissämme oleva Volkswagen ID.3 osui ajettavakseni rupeaman ollessa lopuillaan, varmastikin kertyneet kilometrit ovat hioneet kulutuksen huippuunsa. Osallistuin samanlaisella uuden karhealla autolla Ecorun-taloudellisuusajokilpailuun viime syksynä, jolloin kulutus karkasi lukemaan 12,1 kWh/100km. ID.3:en ohi menivät Teslatkin painokertoimensa turvin. Tulos oli pieni pettymys, sillä aiemmin ajetussa kisassa Hyundai Ioniqilla pääsi parhaimmillaan alle 10 kWh/100km.Pihtauskilpailu ei tietystikään vastaa normaalia ajosykliä, mutta laajentaa kuvaa auton toimintamatkan venyttämisestä. Kilpailussa ei käytetä varsinaisia kikkoja, jokainen kuljettaja pääsee liki samaan. On vain ajettava kuin polkupyörällä, voimia säästäen alamäet vapaalla, ylämäkeen hitusen vauhtia ottaen ja mäen laella helpottaen. Nopeus säilytetään tasaisena ja alhaisena, jarrujen käyttöä vältetään viimeiseen asti, kallisarvoista liike-energiaa ei kannata muuttaa lämpöenergiaksi.Sähköautolla on jo helpompaa, kun hidastuksista ja alamäistä saa osan energiasta talteen. Energiaa ei tietenkään voi tuhlata ilmastointiin tai sähkölaitteisiin. Nyt ID.3:lla urakka olikin yhtä hikinen kuin polkupyörällä lämpömittarin pysytellessä sitkeästi yli 30 asteen.Onneksi jo ensimmäisellä yrityksellä 50 kilometrin maaseutulenkillä ID.3 ilahdutti lukemalla 9,2 kWh/100km. Myönnettäköön, että saatoin olla hätäisimmille tientukkona, pahoitteluni. Hetkittäinenkin keskinopeuden nostaminen 50:sta 60:een nostaa keskikulutuksen heti 12 kWh:iin, mutta silti toimintamatkaa kertyisi liki 500 kilometriä nettoenergiasisällöltään 58 kWh:n akustolla.Kahdeksan tunnin ajo pikkuteitä paahtavassa kuumuudessa tuskin houkuttaa paatuneintakaan pihtaajaa, talla pohjaan, vilkku päälle moottoritien rampin kohdalla ja ilmastointi päälle. Kulutus tuplaantuu, mutta lataustauoista huolimatta aikaa säästyy.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Eetu KokkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaVolkswagen ID.3:n kulutus kesäkelissä vaikuttaa kohtalaiselta ja tuulilasi otti osumaa Volkswagen ID.3: toimintamatkan mittaus talvikelissä osoitti, että akun esilämmitys olisi tarpeen Volkswagen ID.3: sähköautolla(kaan) ei kannata ajaa jumiin ja muut käyttötestin talvikokemukset Volkswagen ID.3 – kun ensikertalainen laitettiin viikoksi sähköauton rattiin Volkswagen ID.3 – ensimmäinen koeajojuttuni, ja vieläpä sähköautolla Volkswagen ID.3: Hyvä ja paranee, mutta ei vielä ikoniainesta Volkswagen ID.3: kuinka hyvin se latautuu? Volkswagen ID.3: viikon työmatkat akkuja lataamatta – kuinkas sitten kävikään? Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Moottoriurheilu Formula E – teknisesti mielenkiintoinen laji yllättää paikan päällä 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä