30.6.2021 Ajoneuvot Volkswagen ID.3: kuinka hyvin se latautuu? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautolla toimintamatkan lisäksi matkustusnopeuteen vaikuttaa oleellisesti auton latausteho. Volkswagen ID.3 laitettiin Moottorin autotestiin, jossa selvitettiin myös kuinka paljon energiaa auto ottaa vastaan 150 kilowatin latausasemasta. Valmistajat ilmoittavat sähköautoille suurimman mahdollisen pikalataustehon. Nykyisten täyssähköautojen kohdalla tämä lukema on yleensä jotain 50–150 kilowatin välillä – jotkin kalliimman pään autot lähentelevät jo 300 kW:n huipputehoa.Ilmoitettu lukema ei ole kuitenkaan mitenkään yksiselitteinen. Sähköauton lataus hidastuu sen mukaan mitä täydempänä akku on ja tässä on valmistajien välillä isojakin eroja. Osana käyttötestiautomme kokonaisvaltaista autotestiä tutkimme myös latausnopeuden käyttäytymistä. Lisää pikalatauksen perusteista voit lukea Sähköautoilun ABC -jutustamme.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuoraa laskuaMoottorin käyttötestissä oleva Volkswagen ID.3 ottaa valmistajan datalehden mukaan sähköä vastaan parhaillaan 100 kW -teholla CCS-liittimen kautta. Toki olimme jo puolisen vuoden ajan ehtineet latailla autoa suurteholatureissakin. Näiden kokemusten perusteella auto ei tuntunut jaksavan imeä 100 kW:a akkuun kovinkaan pitkään ja saman tuleman saimme myös tässä testissä.Tulosten perusteella ID.3:a ei kannata seisottaa sadan kilowatin tai sitä tehokkaammassa laturissa juurikaan yli 50 prosentin varauksen, mikäli vieressä on edullisempi 50 kW:n asema – sen verran nopeasti latausteho vaikuttaa laskevan. Enemmistö Suomen pikalatausasemista on kuitenkin yhä ’’viisikymppisiä’’, ja niistä auto tuntuu ottavan täyttä tehoa vastaan käytännössä täyteen varaukseen saakka.ID.3:ssa ei ole mahdollisuutta esilämmittää akustoa valmiiksi ennen pikalatausta esimerkiksi Teslan tapaan, joten latausnopeudessa syntyy aluksi eroa sen mukaan, millainen ajosuorite on ennen lataamista ollut. Maantieajon jälkeen lataus alkaa suoraan sadasta kilowatista ja pysyy sen tuntumassa 30 prosentin varaukseen saakka, minkä jälkeen teho tippuu varsin lineaarisesti aina 70 % varaukseen asti.Taajama-ajon jälkeen latausteho käy korkeimmillaan noin 95 kW:ssa ja lähtee hidastumaan samaan aikaan kuin maantieajonkin jälkeen. Ero on niin pieni, ettei latausaikaan pääse syntymään kovin suurta heittoa, mutta talvipakkasilla latausnopeudessa saa helposti suurempiakin eroja aikaan, mikäli autoa ei ole kengitetty tarpeeksi raskaasti ennen latausta.Volkswagen ID.3:n pikalataus toimii siis varsin keskinkertaisesti, mutta miten auto pärjää muilla osa-alueilla, joissa testataan auton hyvyyttä myös niillä perinteisillä auton osa-alueilla? Koko autotestin voit lukea Moottorin numerosta 7/2021.Lisää aiheestaMoottorin käyttötestissä Volkswagen ID.3 – onko siitä kansanautoksi? Volkswagen ID.3 – testissä sähköauton sisätilat Volkswagen ID.3: Hyvä ja paranee, mutta ei vielä ikoniainesta Volkswagen ID.3: sähköautolla(kaan) ei kannata ajaa jumiin ja muut käyttötestin talvikokemukset Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Moottoriurheilu Formula E – teknisesti mielenkiintoinen laji yllättää paikan päällä 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä