30.6.2021

Volkswagen ID.3: kuinka hyvin se latautuu?

Volkswagen ID.3 sisätilat

Sähköautolla toimintamatkan lisäksi matkustusnopeuteen vaikuttaa oleellisesti auton latausteho. Volkswagen ID.3 laitettiin Moottorin autotestiin, jossa selvitettiin myös kuinka paljon energiaa auto ottaa vastaan 150 kilowatin latausasemasta.

Valmistajat ilmoittavat sähköautoille suurimman mahdollisen pikalataustehon. Nykyisten täyssähköautojen kohdalla tämä lukema on yleensä jotain 50–150 kilowatin välillä – jotkin kalliimman pään autot lähentelevät jo 300 kW:n huipputehoa.

Ilmoitettu lukema ei ole kuitenkaan mitenkään yksiselitteinen. Sähköauton lataus hidastuu sen mukaan mitä täydempänä akku on ja tässä on valmistajien välillä isojakin eroja. Osana käyttötestiautomme kokonaisvaltaista autotestiä tutkimme myös latausnopeuden käyttäytymistä. Lisää pikalatauksen perusteista voit lukea Sähköautoilun ABC -jutustamme.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suoraa laskua

Moottorin käyttötestissä oleva Volkswagen ID.3 ottaa valmistajan datalehden mukaan sähköä vastaan parhaillaan 100 kW -teholla CCS-liittimen kautta. Toki olimme jo puolisen vuoden ajan ehtineet latailla autoa suurteholatureissakin. Näiden kokemusten perusteella auto ei tuntunut jaksavan imeä 100 kW:a akkuun kovinkaan pitkään ja saman tuleman saimme myös tässä testissä.

Volkswagen ID.3 lataus

Tulosten perusteella ID.3:a ei kannata seisottaa sadan kilowatin tai sitä tehokkaammassa laturissa juurikaan yli 50 prosentin varauksen, mikäli vieressä on edullisempi 50 kW:n asema – sen verran nopeasti latausteho vaikuttaa laskevan. Enemmistö Suomen pikalatausasemista on kuitenkin yhä ’’viisikymppisiä’’, ja niistä auto tuntuu ottavan täyttä tehoa vastaan käytännössä täyteen varaukseen saakka.

ID.3:ssa ei ole mahdollisuutta esilämmittää akustoa valmiiksi ennen pikalatausta esimerkiksi Teslan tapaan, joten latausnopeudessa syntyy aluksi eroa sen mukaan, millainen ajosuorite on ennen lataamista ollut. Maantieajon jälkeen lataus alkaa suoraan sadasta kilowatista ja pysyy sen tuntumassa 30 prosentin varaukseen saakka, minkä jälkeen teho tippuu varsin lineaarisesti aina 70 % varaukseen asti.

Taajama-ajon jälkeen latausteho käy korkeimmillaan noin 95 kW:ssa ja lähtee hidastumaan samaan aikaan kuin maantieajonkin jälkeen. Ero on niin pieni, ettei latausaikaan pääse syntymään kovin suurta heittoa, mutta talvipakkasilla latausnopeudessa saa helposti suurempiakin eroja aikaan, mikäli autoa ei ole kengitetty tarpeeksi raskaasti ennen latausta.

Volkswagen ID.3:n pikalataus toimii siis varsin keskinkertaisesti, mutta miten auto pärjää muilla osa-alueilla, joissa testataan auton hyvyyttä myös niillä perinteisillä auton osa-alueilla? Koko autotestin voit lukea Moottorin numerosta 7/2021.

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat