30.6.2021 Ajoneuvot Volkswagen ID.3: kuinka hyvin se latautuu? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautolla toimintamatkan lisäksi matkustusnopeuteen vaikuttaa oleellisesti auton latausteho. Volkswagen ID.3 laitettiin Moottorin autotestiin, jossa selvitettiin myös kuinka paljon energiaa auto ottaa vastaan 150 kilowatin latausasemasta. Valmistajat ilmoittavat sähköautoille suurimman mahdollisen pikalataustehon. Nykyisten täyssähköautojen kohdalla tämä lukema on yleensä jotain 50–150 kilowatin välillä – jotkin kalliimman pään autot lähentelevät jo 300 kW:n huipputehoa.Ilmoitettu lukema ei ole kuitenkaan mitenkään yksiselitteinen. Sähköauton lataus hidastuu sen mukaan mitä täydempänä akku on ja tässä on valmistajien välillä isojakin eroja. Osana käyttötestiautomme kokonaisvaltaista autotestiä tutkimme myös latausnopeuden käyttäytymistä. Lisää pikalatauksen perusteista voit lukea Sähköautoilun ABC -jutustamme.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuoraa laskuaMoottorin käyttötestissä oleva Volkswagen ID.3 ottaa valmistajan datalehden mukaan sähköä vastaan parhaillaan 100 kW -teholla CCS-liittimen kautta. Toki olimme jo puolisen vuoden ajan ehtineet latailla autoa suurteholatureissakin. Näiden kokemusten perusteella auto ei tuntunut jaksavan imeä 100 kW:a akkuun kovinkaan pitkään ja saman tuleman saimme myös tässä testissä.Tulosten perusteella ID.3:a ei kannata seisottaa sadan kilowatin tai sitä tehokkaammassa laturissa juurikaan yli 50 prosentin varauksen, mikäli vieressä on edullisempi 50 kW:n asema – sen verran nopeasti latausteho vaikuttaa laskevan. Enemmistö Suomen pikalatausasemista on kuitenkin yhä ’’viisikymppisiä’’, ja niistä auto tuntuu ottavan täyttä tehoa vastaan käytännössä täyteen varaukseen saakka.ID.3:ssa ei ole mahdollisuutta esilämmittää akustoa valmiiksi ennen pikalatausta esimerkiksi Teslan tapaan, joten latausnopeudessa syntyy aluksi eroa sen mukaan, millainen ajosuorite on ennen lataamista ollut. Maantieajon jälkeen lataus alkaa suoraan sadasta kilowatista ja pysyy sen tuntumassa 30 prosentin varaukseen saakka, minkä jälkeen teho tippuu varsin lineaarisesti aina 70 % varaukseen asti.Taajama-ajon jälkeen latausteho käy korkeimmillaan noin 95 kW:ssa ja lähtee hidastumaan samaan aikaan kuin maantieajonkin jälkeen. Ero on niin pieni, ettei latausaikaan pääse syntymään kovin suurta heittoa, mutta talvipakkasilla latausnopeudessa saa helposti suurempiakin eroja aikaan, mikäli autoa ei ole kengitetty tarpeeksi raskaasti ennen latausta.Volkswagen ID.3:n pikalataus toimii siis varsin keskinkertaisesti, mutta miten auto pärjää muilla osa-alueilla, joissa testataan auton hyvyyttä myös niillä perinteisillä auton osa-alueilla? Koko autotestin voit lukea Moottorin numerosta 7/2021.Lisää aiheestaMoottorin käyttötestissä Volkswagen ID.3 – onko siitä kansanautoksi? Volkswagen ID.3 – testissä sähköauton sisätilat Volkswagen ID.3: Hyvä ja paranee, mutta ei vielä ikoniainesta Volkswagen ID.3: sähköautolla(kaan) ei kannata ajaa jumiin ja muut käyttötestin talvikokemukset Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Sähköautot ”10 vuotta liian aikaisin” – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Sähköautot Tesla toimitti ensimmäisen itseajavan auton asiakkaalle Texasissa – täysin ilman kuljettajaa 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?