30.6.2021 Ajoneuvot Volkswagen ID.3: kuinka hyvin se latautuu? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautolla toimintamatkan lisäksi matkustusnopeuteen vaikuttaa oleellisesti auton latausteho. Volkswagen ID.3 laitettiin Moottorin autotestiin, jossa selvitettiin myös kuinka paljon energiaa auto ottaa vastaan 150 kilowatin latausasemasta. Valmistajat ilmoittavat sähköautoille suurimman mahdollisen pikalataustehon. Nykyisten täyssähköautojen kohdalla tämä lukema on yleensä jotain 50–150 kilowatin välillä – jotkin kalliimman pään autot lähentelevät jo 300 kW:n huipputehoa. Ilmoitettu lukema ei ole kuitenkaan mitenkään yksiselitteinen. Sähköauton lataus hidastuu sen mukaan mitä täydempänä akku on ja tässä on valmistajien välillä isojakin eroja. Osana käyttötestiautomme kokonaisvaltaista autotestiä tutkimme myös latausnopeuden käyttäytymistä. Lisää pikalatauksen perusteista voit lukea Sähköautoilun ABC -jutustamme. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suoraa laskua Moottorin käyttötestissä oleva Volkswagen ID.3 ottaa valmistajan datalehden mukaan sähköä vastaan parhaillaan 100 kW -teholla CCS-liittimen kautta. Toki olimme jo puolisen vuoden ajan ehtineet latailla autoa suurteholatureissakin. Näiden kokemusten perusteella auto ei tuntunut jaksavan imeä 100 kW:a akkuun kovinkaan pitkään ja saman tuleman saimme myös tässä testissä. Tulosten perusteella ID.3:a ei kannata seisottaa sadan kilowatin tai sitä tehokkaammassa laturissa juurikaan yli 50 prosentin varauksen, mikäli vieressä on edullisempi 50 kW:n asema – sen verran nopeasti latausteho vaikuttaa laskevan. Enemmistö Suomen pikalatausasemista on kuitenkin yhä ’’viisikymppisiä’’, ja niistä auto tuntuu ottavan täyttä tehoa vastaan käytännössä täyteen varaukseen saakka. ID.3:ssa ei ole mahdollisuutta esilämmittää akustoa valmiiksi ennen pikalatausta esimerkiksi Teslan tapaan, joten latausnopeudessa syntyy aluksi eroa sen mukaan, millainen ajosuorite on ennen lataamista ollut. Maantieajon jälkeen lataus alkaa suoraan sadasta kilowatista ja pysyy sen tuntumassa 30 prosentin varaukseen saakka, minkä jälkeen teho tippuu varsin lineaarisesti aina 70 % varaukseen asti. Taajama-ajon jälkeen latausteho käy korkeimmillaan noin 95 kW:ssa ja lähtee hidastumaan samaan aikaan kuin maantieajonkin jälkeen. Ero on niin pieni, ettei latausaikaan pääse syntymään kovin suurta heittoa, mutta talvipakkasilla latausnopeudessa saa helposti suurempiakin eroja aikaan, mikäli autoa ei ole kengitetty tarpeeksi raskaasti ennen latausta. Volkswagen ID.3:n pikalataus toimii siis varsin keskinkertaisesti, mutta miten auto pärjää muilla osa-alueilla, joissa testataan auton hyvyyttä myös niillä perinteisillä auton osa-alueilla? Koko autotestin voit lukea Moottorin numerosta 7/2021. Lisää aiheesta Moottorin käyttötestissä Volkswagen ID.3 – onko siitä kansanautoksi? Volkswagen ID.3 – testissä sähköauton sisätilat Volkswagen ID.3: Hyvä ja paranee, mutta ei vielä ikoniainesta Volkswagen ID.3: sähköautolla(kaan) ei kannata ajaa jumiin ja muut käyttötestin talvikokemukset Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: sähkörintamalta ei mitään uutta – Volvo EX30 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan