7.9.2021 Ajoneuvot Volkswagen ID.Life on selvä merkki tulevasta täyssähköautosta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID.Life ei voi olla muuta kuin ensimaku tulevasta alle 20 000 euron hintaluokkaan tähtäävästä täyssähköautosta. Uutisoimme jo joulukuussa 2020 saksalaisjätin suunnitelmissa siintävän pienemmän ja edullisemman sähköauton. Tuolloin arvelimme, että Volkswagen ID.2 lienee nimi tulevalle Polo-kokoluokan sähköautolle. Nyt Volkswagen ID.Life näyttäisi osuvan juuri sopivaan lokeroon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEtuvetoinen uutuus ehkä ID.2Uutuus tulee rakentumaan MEB-perusrakenteen pienemmälle pohjalle, joka tullee tarkoittamaan malleja myös Cupran ja Seatin brändien alla. Toistaiseksi nimellä ID.Life kulkevassa konseptissa on 2650 millimetrin akseliväli, joka asettelisi sen sopivasti ID.3-mallin alapuolelle.Eräs mielenkiintoisimmista piirteistä, ulkonäön lisäksi, on etuvetoisuus. Tuoreiden Volkswagenin täyssähköautojen (ID.3, ID.4 ja ID.5) takavetoisuuden sijaan yksi sähkömoottori on siirretty etuakselille. Sen tehoksi on ilmoitettu varsin reippaat 172 kilowattia, jonka avulla se singahtaa sataseen alta seitsemän sekunnin.Akuston kooksi on kerrottu 57 kilowattituntia, joka on yli tuplasti Volkswagenin aiemmin arvioimaa tarvetta suurempi. Aika näyttää tuleeko näin suuri akku myös tuotantoon, sillä se vaikuttaa merkittävästi lopputuotteen hintaan.Tuolla akustolla valmistaja uskoisi auton kykenevän noin 400 kilometrin toimintamatkaan WLTP-mittauksessa. Nopealla takaisinlaskennalla tätä vastaava kulutus olisi noin 14,25 kWh/100km.Volkswagen ID.LifeMuotoilu on hyvin erilainen kuin mihin olemme tällä hetkellä tottuneet ID.3 ja ID.4 -mallien myötä. Selvästi kulmikkaampi perusmuoto omaa myös hyvin pystyn perän ja keulan. Konseptin irroitettava katto olisi näyttävä, joskin epätodennäköinen, ratkaisu tuotantomalliin.Ulkonäössä on vahvaa suuntausta pienten kaupunkiautojen ja maastoautojen suuntaan. Tämä ei toki ole yllättävää auton kokoluokan huomioiden.Sisätilojen puolella on minimalistinen meininki. Suurin osa kaikesta on sijoitettu näytöllä varustettuun ohjauspyörään, mutta sen tukena on kylläkin heijastusnäyttö. Tietoviihdejärjestelmää olisi tarkoitus käyttää suoraan älypuhelimen kautta ja saksalaisvalmistaja lupaileekin täysin uudelle tasolle vietyä liitettävyyttä – puhelin kiinnittyy kojelautaan magneettisesti, johon Applen iPhone toki jo pystyy.Kestävä kehitys ja kiertotalous on huomioitu sisätilojen materiaaleissa, joissa kerrotaan käytetyn runsaasti kierrätysmateriaaleja. Näistä esimerkkinä toimii istuimien kierrätetty kangas.Sisätilojen puolella konseptissa on mielenkiintoisesti täysin taittuvat etuistuimet, joka voisi olla monien autonomisten autokonseptien kääntyviä etuistuimia lähempänä tuotantoa. Konseptin takana on Volkswagenin oma tätä varten perustettu työryhmä, jonka tehtävänä oli kehittää yksittäisen näyttelyauton sijaan kaupunkiliikenteen tulevaisuus.Nimensä mukaisesti ID.Life tahtoo olla, jos ei elämää suurempi, niin ainakin elämän kokoinen. Volkswagen ymmärtää ihmisten liikkuvan juuri autolla ja siksi sen tulee olla omistajalleen eräänlainen elämänkumppani. Tulevaisuudessa autosta saattaisi tulla vielä vahvemmin myös elintilaa.Tämä konsepti jää odottamaan tuotantoa – näillä näkymin aina vuoteen 2025 asti. Hintaluokka 20 000 euroa koskee toki Saksaa, mutta nykyisen autoverotuksemme suosiessa voimakkaasti juuri paikallispäästöttömiä malleja tätä odotetaan takuulla Suomessakin innolla ja mielenkiinnolla.Teksti: Henri Posa Lähde ja kuvat: Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla