13.11.2021

Yamaha MT-10 palaa mallistoon tehokkaampana ja tyylikkäämpänä

Yamaha MT-10

Yamahan nakumalliston lippulaiva palaa pienen tauon jälkeen takaisin markkinoille. Uuden ulkonäön lisäksi se on saanut lisää tehoa ja ajoavustimia.

Yksisylinterinen MT-125, kaksisylinterinen MT-07 ja kolmisylinterinen MT-09 saavat jatkokseen ja MT-malliston lippulaivaksi nelisylinterisen MT-10:n, joka palaa Euro5-päivitettynä Yamahan valikoimiin pienen tauon jälkeen. Pelkästään ”päästöpäivityksestä” ei ole kyse, vaan moottoriin on taiottu pienentyneistä päästöistä huolimatta myös lisää tehoa ja se on saanut lisää elektronisia ajoavustimia sekä aggressiivisemman ulkonäön.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

200-hevosvoimainen moottori muokattu katuajoon sopivammaksi

MT-10:n tekniikka perustuu Yamahan 200-hevosvoimaiseen R1-sporttipyörään, mutta moottoria on muokattu katuajon vaatimuksiin kasvattamalla keskialueen voimaa ja samalla huipputehosta on leikattu terävin huippu pois. Teholukemaksi kerrotaan 166 hevosvoimaa, joka on kuusi hevosvoimaa enemmän kuin edellisen sukupolven MT-10:ssa.

Moottorin ominaisuuksissa on huipputehon sijaan panostettu mahdollisimman vahvaan ja lineaarisesti kehittyvään voimaan 4 000 ja 8 000 kierroksen välillä, mikä on normaalissa katuajossa yleisimmin käytetty kierrosalue. R1:ssä käytettävien huippukevyiden titaanikiertokankien sijaan MT-10 kätkee sisuksiinsa teräksisen kiertokanget. Muutenkin moottorin inertiaa on kasvatettu, imu- ja pakokanavat muotoiltu uudelleen ja polttoainesyötön asetuksia hienosäädetty, jotta teho- ja vääntökäyrät kulkisivat keskialueella mahdollisimman korkealla.

Äänimaailmakin uudistunut

Imuääniä on muokattu ilmansuodatinkoteloiden ja imukanavien uudella muotoilulla. Pakoäänetkin Yamahassa ovat persoonallisen tunnistettavat, sillä epätasaisen sytytysjaon crossplane-moottorin jatkona on uusi titaaninen pakoputkisto.

Yamaha MT-10

Kaksi erittäin pienikokoista ja rinnakkain asennettua led-ajovaloa yhdessä aiempaa pienemmän ja siromman etukatteen ja isommaksi kasvatettujen ilmanottoaukkojen kanssa antavat pyörälle aggressiivisen ulkomuodon. KYB-jousituksen esijännitys sekä puristus- ja paluuvaimennus ovat säädettävissä sekä edessä että takana. Jarruina on kaksi 320-millistä levyä yhdessä nelimäntäisten radiaalisatuloiden ja Brembon valmistaman radiaalipääsylinterin kanssa.

Lisää elektroniikkaa

Kuljettajan valittavissa olevia tehoasetuksia on neljä. Kuusiakselinen liiketunnistin ohjaa luiston- ja keulimiseneston sekä ABS-jarrujen toimintaa ja em. järjestelmät ovat kuljettajan säädettävissä ajotavan ja olosuhteiden mukaan. Aiemmin lisävarusteena ollut quickshifter-vaihdeavustin on nyt vakiona, eli kytkimetön vaihteiden vaihto onnistuu sekä isommalle että pienemmälle vaihteelle. Myös moottorijarrutuksen voimakkuus on säädettävissä.

Yamaha MT-10

Värivaihtoehdot ovat Cyan Storm, Icon Blue ja Tech Black. Toimitukset Yamaha-jälleenmyyjille alkavat helmikuussa 2022. Hinnat ilmoitetaan myöhemmin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yamaha MT-10

Yamaha MT-10

Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 998cc
Teho: 122 kW (166 hv) / 11 500 r/min
Vääntö: 112 Nm / 9 000 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1405 mm
Istuinkorkeus: 835 mm
Tankin tilavuus: 17 litraa
Paino tankattuna: 212 kg

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Yamaha

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat