13.11.2021 Ajoneuvot Yamaha MT-10 palaa mallistoon tehokkaampana ja tyylikkäämpänä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yamahan nakumalliston lippulaiva palaa pienen tauon jälkeen takaisin markkinoille. Uuden ulkonäön lisäksi se on saanut lisää tehoa ja ajoavustimia. Yksisylinterinen MT-125, kaksisylinterinen MT-07 ja kolmisylinterinen MT-09 saavat jatkokseen ja MT-malliston lippulaivaksi nelisylinterisen MT-10:n, joka palaa Euro5-päivitettynä Yamahan valikoimiin pienen tauon jälkeen. Pelkästään ”päästöpäivityksestä” ei ole kyse, vaan moottoriin on taiottu pienentyneistä päästöistä huolimatta myös lisää tehoa ja se on saanut lisää elektronisia ajoavustimia sekä aggressiivisemman ulkonäön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy200-hevosvoimainen moottori muokattu katuajoon sopivammaksi MT-10:n tekniikka perustuu Yamahan 200-hevosvoimaiseen R1-sporttipyörään, mutta moottoria on muokattu katuajon vaatimuksiin kasvattamalla keskialueen voimaa ja samalla huipputehosta on leikattu terävin huippu pois. Teholukemaksi kerrotaan 166 hevosvoimaa, joka on kuusi hevosvoimaa enemmän kuin edellisen sukupolven MT-10:ssa.Moottorin ominaisuuksissa on huipputehon sijaan panostettu mahdollisimman vahvaan ja lineaarisesti kehittyvään voimaan 4 000 ja 8 000 kierroksen välillä, mikä on normaalissa katuajossa yleisimmin käytetty kierrosalue. R1:ssä käytettävien huippukevyiden titaanikiertokankien sijaan MT-10 kätkee sisuksiinsa teräksisen kiertokanget. Muutenkin moottorin inertiaa on kasvatettu, imu- ja pakokanavat muotoiltu uudelleen ja polttoainesyötön asetuksia hienosäädetty, jotta teho- ja vääntökäyrät kulkisivat keskialueella mahdollisimman korkealla.Äänimaailmakin uudistunutImuääniä on muokattu ilmansuodatinkoteloiden ja imukanavien uudella muotoilulla. Pakoäänetkin Yamahassa ovat persoonallisen tunnistettavat, sillä epätasaisen sytytysjaon crossplane-moottorin jatkona on uusi titaaninen pakoputkisto.Kaksi erittäin pienikokoista ja rinnakkain asennettua led-ajovaloa yhdessä aiempaa pienemmän ja siromman etukatteen ja isommaksi kasvatettujen ilmanottoaukkojen kanssa antavat pyörälle aggressiivisen ulkomuodon. KYB-jousituksen esijännitys sekä puristus- ja paluuvaimennus ovat säädettävissä sekä edessä että takana. Jarruina on kaksi 320-millistä levyä yhdessä nelimäntäisten radiaalisatuloiden ja Brembon valmistaman radiaalipääsylinterin kanssa.Lisää elektroniikkaaKuljettajan valittavissa olevia tehoasetuksia on neljä. Kuusiakselinen liiketunnistin ohjaa luiston- ja keulimiseneston sekä ABS-jarrujen toimintaa ja em. järjestelmät ovat kuljettajan säädettävissä ajotavan ja olosuhteiden mukaan. Aiemmin lisävarusteena ollut quickshifter-vaihdeavustin on nyt vakiona, eli kytkimetön vaihteiden vaihto onnistuu sekä isommalle että pienemmälle vaihteelle. Myös moottorijarrutuksen voimakkuus on säädettävissä.Värivaihtoehdot ovat Cyan Storm, Icon Blue ja Tech Black. Toimitukset Yamaha-jälleenmyyjille alkavat helmikuussa 2022. Hinnat ilmoitetaan myöhemmin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yamaha MT-10 Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 998cc Teho: 122 kW (166 hv) / 11 500 r/min Vääntö: 112 Nm / 9 000 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1405 mm Istuinkorkeus: 835 mm Tankin tilavuus: 17 litraa Paino tankattuna: 212 kg Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Yamaha Lue lisää Kaikki artikkelit 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”