18.6.2024

Koeajo: Škoda Scala – skaalaus parempaan

Kuva Manu Tuppurainen

Škoda Scala on saanut elinkaaren puolivälin päivityksen – ja päivitys on tehnyt siitä entistä paremman.

Škoda Scala on tšekkiläisvalmistajan puoli vuosikymmentä vanha automalli. Nyt se on crossover-siskonsa, Škoda Kamiqin kanssa tullut siihen ikään, että autoa on päivitetty. Scala ja Kamiq ovat perusrakenteeltaan sekä myös jonkun verran korirakenteiltaan samoja autoja.

Škoda Scalaa saa samoilla moottorivaihtoehdoilla kuin Kamiq-malliakin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Litraisella pääsee

Moottorin koeajossa ollut 1-litraisella moottorilla varustettu Scala edustaa hinnaston alkupäätä. VW-konserni, johon Škoda kuuluu, on uudistanut pieniä moottoreitaan ja Scalakin on saanut sitä myötä taloudellisempaa kyytiä. Moottorin koeajossa autolla ajettiin välillä jopa energiaa kuluttavaa moottoritienopeutta, mutta silti Scala pystyi melko maltilliseen polttoaineenkulutukseen. Positiivista on myös se, että 85-kilowattia kehittävä moottori jaksoi myös vetää kuormattunakin kivasti. 

Litraisen moottorin pariksi on kytketty kaksoiskytkinvaihteisto, joka hoitaa vaihteiden vaihdot huomaamattomasti. Liikkeellelähdöt kyseisellä vaihteistolla voi olla hieman kulmikkaita, jos jarrulta kaasulle siirtyminen on malttamaton.

Scala on sisätiloiltaan hyvin samankokoinen kuin Kamiq. Tämä tulee autojen ulkomitoista, sillä Scala on täsmälleen samanlevyinen kuin Kamiq ja akselivälikin on autoissa käytännössä sama, korin pituudessa on vähän eroa. Scala, niinkuin Kamiqkin täyttävät perheauton mitat ja ne molemmat soveltuvat hyvin vaikka perheen ainoaksi autoksi. 

Scala tuntuu päällepäin pieneltä autolta, mutta se on yllättävän iso. Scala on selvästi isompi auto kuin Škoda Fabia, vaikka monesti ne mielletään lähes samankokoisiksi kulkineiksi. Scala on esimerkiksi Fabiaa lähes 25 senttiä pidempi ja tavaratilakin vetää Scalassa melkein 100 litraa enemmän. Scala on venytetty niin pitkäksi ja isoksi, että se kilpailee lähes Škoda Octavian kanssa.

Selkeä ohjaamo

Ohjaamossa kuljettajalla on perusasiat erittäin hyvin. Hallintalaitteet ovat selkeät, ja infotainmentin käyttöliittymä on toimiva. Style-varustellun Scalan istuinergonimia on hieman vaisun oloinen ja auton ratissa ei saa ihan täydellistä ajoasentoa. Silloin kun istuimen säädöt olivat ainakin allekirjoittaneelle hyvät, ohjauspyörä jäi hieman taakse. 

Takana Scalassa on hyvin tilaa ja takapenkki on hieman alempana kuin crossover-mallisessa Kamiqissa. Tavaratilassa on mukavasti litroja, tarkalleen 467. Škodan Simply clever -ratkaisut, kuten tavaratilan kuormaverkot tuovat auton käyttöön mukavaa käytännöllisyyttä – ja jos niitä ei tarvitse, ne on helppo irroittaa, eikä ne vie silloinkaan paljoa tilaa.

Škoda Scalan vahvuudet ovat nimenomaan sen tiloissa ja siinä, että melko pienellä rahalla pääsee käsiksi hyvään perusautoon. Scalan hinnasto lähtee vajaasta 22 000 eurosta, Style-varustein saa hintaa laittaa hieman yli 30 000 euroa. Kaikin puolin Scala on parantunut, perusrunko on kunnossa, ja elinkaaripäivitykset ovat vieneet sitä parempaan suuntaan.

Hyvää ja huonoa

  • Ajettavuus
  • Tilat
  • Istuinergonomia
  • DSG:n toiminta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Škoda Scala 1,0 TSI 116 Style DSG Autom.

POLTTOMOOTTORI, etuveto

3-syl. bensiinimoottori 999 cm 3

7-v. automaattivaihteisto

85 kW (116 hv), 200 Nm

WLTP-kulutus 5,4 l/100km

CO 2 -päästöt 122 g/km

Suorituskyky 0–100 km/h 10,1 s

huippunopeus 202 km/h

Mitat

Pituus 4 362 mm

Leveys 1 793 mm

Korkeus 1 456 mm

Akseliväli 2 648 mm

Tavaratila 467 l

Omamassa 1 237 kg

perävaunu 1 200 / 610 kg

Euro NCAP 5 tähteä (2019)

Takuu 2 v

Hinta alkaen 21 947 €

koeajoauto 31 476 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat