8.6.2024

Maistiainen: Harley-Davidson Street Glide – keventynyt jättiläinen

Kuva Janne Huhtala

Harley-Davidson on nipistänyt uuden Street Gliden painosta 8,2 kiloa ja suunnitellut kaikkien pintojen muodot sekä valot ja mittariston käyttöliittymineen uusiksi. Moottorikin on saanut oman osansa päivityksistä.

Kevyeksi ei ajokunnossa 368-kiloista uutta Street Glideä voi vieläkään sanoa, mutta kilomäärä ei kerro koko totuutta. Heti parkkipaikkapyörityksessä on helppo todeta painopisteen olevan erittäin alhainen, mikä parantaa hallittavuutta ja vähentää painon tuntua. Myös ohjaustangon muotoilu on osuva keskimittariselle kuljettajalle; jyrkissä käännöksissäkään ei tarvitse liiemmin kurkoitella, ja matka-ajossa käsien asento tuntuu rennon luontevalta. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vakaa mutta silti kokoisekseen ketterä

Pitkäakselivälinen ja suhteellisen loivakeulainen pyörä on odotusten mukaisesti erittäin suuntavakaa suoraan ajettaessa, mikä onkin yksi tämäntyyppisen pyörän tärkeimmistä ominaisuuksista. Se on kuitenkin positiivinen yllätys, että samanaikaisesti pyörä kääntyy höyhenenkevyesti - käytännössä katsetta mutkan suuntaan kääntämällä - kaarteisiin, ja ikäänkuin seuraa automaattisesti tielinjaa. 

Isompi moottori - enemmän voimaa

Valmistajan omassa luokituksessa Street Glide kuuluu ”Grand American Touring” -kategoriaan, mikä kuvaakin hyvin pyörää. Kaudella 2024 pyörää vauhdittaa 117-kuutiotuumaiseksi (1923cc) kasvatettu, nestejäähdytteinen Milwaukee Eight -moottori. Teho on noussut 107 hevosvoimaan ja vääntö 175 newtonmetriin. Vaikka valmistaja viljelee esitteissään sanaa ”urheilullinen”, niin varsinkaan suurimmilla vaihteilla Street Glide ei sitä ole. Ja syykin siihen on ymmärrettävä, sillä kuutosvaihteella satasen nopeudessa moottori pyörii vain 2200 kierrosta minuutissa. Harva välitys vähentää kulutusta, melua ja värinöitä maantienopeuksissa, mutta myös syö terän parhaalta ohituskiihtyvyydeltä. Ohituksissa onkin syytä vaihtaa pari pykälää pienempään, jos haluaa päästä ripeästi ohitettavan edelle. Moottori sopii joka tapauksessa luonteeltaan ja voimaltaan hyvin Street Glideen, sillä tällaisella pyörällä ei edes tee mieli mitata ulos kaikkea suorituskykyä ja huudattaa moottoria punarajalle asti. Parhaimmillaan se on 2000 kierroksen molemmin puolin. 

Jotain unohtui suunnittelussa

Jos käsiteltävyys ja moottori ovatkin kunnossa, niin täydellinen ei uusi Street Glide silti ole. Uutta monipuolista ja tyylikästä mittaristoa hallitaan niinikään täysin uudella Skyline OS -käyttöjärjestelmällä, joka on sanalla sanoen surkea toiminnaltaan. Moottoripyörän mittariston käytön etevyyttä mitataan pääasiassa käytön helppoudella ja napinpainallusten määrän vähäisyydellä, mutta Harrikalla asia on ymmärretty päinvastoin. Tähän, samoin kuin muihin havaittuihin pienempiin epäkohtiin palaamme tarkemmin laajemman koeajoartikkelin yhteydessä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Harley-Davidson Street Glide

Moottori: 1923cc V2, nestejäähdytys

Teho: 80 kW (107 hv) / 5020 r/min

Vääntö: 175 Nm / 3 500 r/min

Voimansiirto: 6 vaihdetta, hihnaveto

Akseliväli: 1625 mm

Istuinkorkeus: 715 mm

Tankin tilavuus: 22,7 litraa

Paino tankattuna: 368 kg

Hinta: 42 590 €

Kommentoi artikkelia