8.6.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Harley-Davidson Street Glide – keventynyt jättiläinen Teksti Janne Huhtala Kuva Janne Huhtala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Harley-Davidson on nipistänyt uuden Street Gliden painosta 8,2 kiloa ja suunnitellut kaikkien pintojen muodot sekä valot ja mittariston käyttöliittymineen uusiksi. Moottorikin on saanut oman osansa päivityksistä. Kevyeksi ei ajokunnossa 368-kiloista uutta Street Glideä voi vieläkään sanoa, mutta kilomäärä ei kerro koko totuutta. Heti parkkipaikkapyörityksessä on helppo todeta painopisteen olevan erittäin alhainen, mikä parantaa hallittavuutta ja vähentää painon tuntua. Myös ohjaustangon muotoilu on osuva keskimittariselle kuljettajalle; jyrkissä käännöksissäkään ei tarvitse liiemmin kurkoitella, ja matka-ajossa käsien asento tuntuu rennon luontevalta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vakaa mutta silti kokoisekseen ketterä Pitkäakselivälinen ja suhteellisen loivakeulainen pyörä on odotusten mukaisesti erittäin suuntavakaa suoraan ajettaessa, mikä onkin yksi tämäntyyppisen pyörän tärkeimmistä ominaisuuksista. Se on kuitenkin positiivinen yllätys, että samanaikaisesti pyörä kääntyy höyhenenkevyesti - käytännössä katsetta mutkan suuntaan kääntämällä - kaarteisiin, ja ikäänkuin seuraa automaattisesti tielinjaa. Isompi moottori - enemmän voimaa Valmistajan omassa luokituksessa Street Glide kuuluu ”Grand American Touring” -kategoriaan, mikä kuvaakin hyvin pyörää. Kaudella 2024 pyörää vauhdittaa 117-kuutiotuumaiseksi (1923cc) kasvatettu, nestejäähdytteinen Milwaukee Eight -moottori. Teho on noussut 107 hevosvoimaan ja vääntö 175 newtonmetriin. Vaikka valmistaja viljelee esitteissään sanaa ”urheilullinen”, niin varsinkaan suurimmilla vaihteilla Street Glide ei sitä ole. Ja syykin siihen on ymmärrettävä, sillä kuutosvaihteella satasen nopeudessa moottori pyörii vain 2200 kierrosta minuutissa. Harva välitys vähentää kulutusta, melua ja värinöitä maantienopeuksissa, mutta myös syö terän parhaalta ohituskiihtyvyydeltä. Ohituksissa onkin syytä vaihtaa pari pykälää pienempään, jos haluaa päästä ripeästi ohitettavan edelle. Moottori sopii joka tapauksessa luonteeltaan ja voimaltaan hyvin Street Glideen, sillä tällaisella pyörällä ei edes tee mieli mitata ulos kaikkea suorituskykyä ja huudattaa moottoria punarajalle asti. Parhaimmillaan se on 2000 kierroksen molemmin puolin. Jotain unohtui suunnittelussa Jos käsiteltävyys ja moottori ovatkin kunnossa, niin täydellinen ei uusi Street Glide silti ole. Uutta monipuolista ja tyylikästä mittaristoa hallitaan niinikään täysin uudella Skyline OS -käyttöjärjestelmällä, joka on sanalla sanoen surkea toiminnaltaan. Moottoripyörän mittariston käytön etevyyttä mitataan pääasiassa käytön helppoudella ja napinpainallusten määrän vähäisyydellä, mutta Harrikalla asia on ymmärretty päinvastoin. Tähän, samoin kuin muihin havaittuihin pienempiin epäkohtiin palaamme tarkemmin laajemman koeajoartikkelin yhteydessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Harley-Davidson Street Glide Moottori: 1923cc V2, nestejäähdytys Teho: 80 kW (107 hv) / 5020 r/min Vääntö: 175 Nm / 3 500 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, hihnaveto Akseliväli: 1625 mm Istuinkorkeus: 715 mm Tankin tilavuus: 22,7 litraa Paino tankattuna: 368 kg Hinta: 42 590 € Lue lisää Kaikki artikkelit 4.2.2024 Ajoneuvot Harley-Davidsonilta kaksi uutta CVO-erikoismallia – Pan America ja Road Glide ST 2.2.2024 Ajoneuvot Harley-Davidsonilta uudet Street Glide ja Road Glide -mallit 7.2.2022 Ajoneuvot Koeajo: Harley-Davidson Sportster S:ssä tuttua on vain nimi 29.1.2022 Ajoneuvot Harley-Davidsonilta ST-versiot Street Glidesta ja Road Glidesta 25.8.2021 Ajoneuvot Harley-Davidson Street Glide Special Arctic Blast -erikoismalli tuo sinivalkeutta katukuvaan 23.8.2021 Ajoneuvot Koeajo: Harley-Davidson Pan America 1250 Special – valmis paketti 14.7.2021 Ajoneuvot Harley-Davidson Sportster tekee paluun selvästi suorituskykyisempänä 24.6.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Harley-Davidson Pan America Special – Vakava kilpailija GS-Bemarille ja KTM Super Adventurelle 1.3.2021 Ajoneuvot Harley-Davidson Pan America 1250 – kovalla panostuksella adventure-luokkaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.6.2024 Yleinen Käytetyt erikoisuudet: Lada Niva loi uuden maasturiluokan 17.6.2024 Koeajo Koeajo: Porsche Taycan jatkaa sähköautojen piikkipaikalla 18.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: BMW Z4, Toyota Camry ja Subaru Forester parhaat 20-vuotiaat automallit 17.6.2024 Ajoneuvot Aikakauden loppu eri merkityksissä - kaikkien aikojen viimeinen Jaguar F-Type on tässä 17.6.2024 Päivän kuva Päivän kuva: pelikaani moottoriin? 11.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Pappa-Tunturi 13.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: kymmenvuotiaissa parhaina kaksi Hondan automallia 16.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: 15-vuotiaiden kärjessä Ford Fusion, seuraavat sijat Toyotan ylivoimaa 11.6.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124:n arvosana kiillotuksen jälkeen 7- 12.6.2024 Päivän kuva Päivän kuva: johtotähtiloistoa Himoksella 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 25.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: saako jarrullista perävaunua vetää tyhjänä, jos ei ole BE-korttia? 3.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo Amazon - vain kesäisin ajettu 11.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Pappa-Tunturi 20.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Boss Hoss BHC-3 LS - kun maailman suurinkaan ei riitä