24.6.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Harley-Davidson Pan America Special – Vakava kilpailija GS-Bemarille ja KTM Super Adventurelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Harley-Davidson, soratie ja yli 150-hevosvoimainen voimanlähde. Moni saattoi kuvitella etteivät nämä kolme mahdu samaan virkkeeseen. Kunnes Harley-Davidson Pan America näki päivänvalon. Harvoin tunnelmat ovat yhtä odottavat mutta samalla ristiriitaiset kun koeajovuorossa on uusi Harley-Davidson Pan America. Onhan amerikkalaisikoni tunnettu aikaisemmin lähinnä cruisereistaan ja custom-matkapyöristään, joita on yhdistänyt hyvin perinteiseen tekniikkaan nojaavat, matalaviritteiset, kaksisylinteriset ja useimmiten ilmajäähdytteiset moottorit. Nyt kaikki on toisin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehokas ja kierrosherkkä moottori1 252-kuutioinen Revolution Max -moottori hörähtää käyntiin metallisen soinnin saattelemana. Pakoääni on olematon, jolloin moottorin mekaaniset äänet, imuäänet ja tuulen suhinat nousevat ajossa pääosiin. Tämä siis koeajopyörässä, jonka pakoäänien vähäisyyttä korostaa kolme tukevaa alumiinista laukkua, jotka osittain blokkaavat äänien pääsyn kuljettajan kypärän sisään. Moottori on kierrosherkkä. Muuttuvasta venttiilinajoituksesta huolimatta ala- ja keskikierrosten voima ei korostu liikaa, vaan moottori tuntuu sitä pirteämmältä mitä enemmän kierroksia sille tarjoaa. Moottoria voi luonnehtia miellyttävän tehokkaaksi.Kilpailu on kovaaHarley-Davidson Pan America hyökkää tämän hetken tiukimmin kilpailtuun moottoripyöräluokkaan, seikkailupyöriin. Suurin osa kovimmista kilpailijoista tulee Euroopasta, mm. BMW R 1250 GS, KTM 1290 Super Adventure ja Ducati Multistrada V4. Mutta Harrikallakin on taskussaan eurooppalainen ase, sillä yritys nimitti vuoden 2020 maailiskuussa toimitusjohtajakseen saksalaisen Jochen Zeitzin. Vaikka Pan American suunnittelu ja testauskin ovat käynnistyneet jo ennen Zeitzin valtaantuloa, niin jotain hyvin eurooppalaista ja saksalaista uutuudessa silti on.Moottori on luonteeltaan lähellä KTM:n voimanlähdettä. Mittaristo ja hallintalaitteet samoin. Teknisistä tiedoista ja mitoista suuri osa on lähellä BMW:n lukemia. Siinä ovatkin varmasti kaksi pääkilpailijaa, joihin milwaukeelaistehdas on tuotettaan verrannut suunnitteluvaiheessa. Sen todistaa myös se, että Harley-Davidson ilmoitti ensimmäistä kertaa Pan Americaa konseptivaiheessa julkistaessaan, että teho- ja painolukemat tulevat olemaan KTM:n ja BMW:n välimaastossa.Kilpailu eurooppalaisvalmistajien kanssa on johtanut samalla siihen, että muutamia periamerikkalaisia Harrikka-ominaisuuksia on heitetty romukoppaan. Perinteinen Harrikan kahden napin vilkkujärjestelmä on korvattu yhden napin standardijärjestelmällä. Pan America on ensimmäinen H-D:n tuotantomalli, jossa on säädettävä tuulilasi. Semiaktiivinen jousitus ja Brembon nelimäntäiset radiaalijarrut nostavat ajo-ominaisuudet vähintäänkin kilpailukykyisiksi.Yhdestä erikoisuudestaan Harley-Davidson silti pitää Pan Americassa kiinni; sivujalka on edelleen ”kummallinen ja keikkuva”. Kun sivujalan työntää ala-asentoon ja alkaa kallistaa pyörää jalalle, niin se taipuu ulospäin ja samalla lukittuu niin, ettei jalka pääse taittumaan pois alta, vaikka pyörä olisi nokka alamäkeen päin. Matalapainopisteisissä customeissa tämä toimii, mutta korkeassa seikkailupyörässä ei. Jotta jalka mahtuu taittumaan alas, pitää pyörää kallistaa vastakkaiseen suuntaan. Jos yrittää saada jalan sora-alustalla osumaan paremman kantavuuden toivossa pienen kiven päälle, niin painon siirtyessä jalalle se liukuu pois kiven päältä. Kilpailijoiden yksinkertaisempi sivujalka toimii selvästi paremmin. Harrikan olisi ehkä kannattanut luopua tästäkin erikoisuudesta. Moottori: V2, sylinterien välinen kulma 60 astetta, 1 252cc Teho: 112 kW (152 hv) / 8 750 r/min Vääntö: 128 Nm / 6 750 r/min Voimansiirto: yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1 580 mm Istuinkorkeus: 850 - 874 mm Tankin tilavuus: 21,2 litraa Paino tankattuna: 258 kg Hinta: 24 220 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari SaarentausLisää aiheestaHarley-Davidson Pan America – prototyyppi paljastaa amerikkalaisten olevan tosissaan Harley-Davidson yllättää: Pan America -seikkailupyörä ja Streetfighter 975 Moottoripyörien myynti kirii alkuvuotta kiinni – merkkikunkkuna HondaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Moottoriurheilu Imatranajo tarjoaa festivaalitunnelmaa ja katuradan jännitystä 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella