1.7.2024

Koeistuttu: Volkswagen Golf R – puoliksi paholainen

Kuva Vesa Eskola

Golf R on uudistunut hyvin golfmaisella tavalla.

Volkswagenin filosofiaan on kuulunut pidemmän aikaa se, että on Golfin perässä millainen kirjainyhdistelmä tahansa – tai konepellin alla millainen moottori tahansa, sen pitää tuntua ensisijaisesti Golfilta.

Päivitetyn kahdeksannen sukupolven Golfin uusi R-versio ei tee tässä poikkeusta. Mikään autossa ei huuda vastaantulijoille: ”hei, tässä tulee nyt jotain hätkähdyttävän uutta”.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

333 ravihevosta

Ärrän voimalinjasta löytyy vanha tuttu työjuhta eli 2-litrainen bensaturbo, ja sen jatkeena on 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti. Voima välitetään kaikille neljälle pyörälle. Moottorista kutitetaan irti nyt 245 kilowattia (333 hv). Se on tasan 10 kW (14 hv) enemmän kuin ennen. Tai no, edeltäjästä oli jo olemassa 333 Limited -versio.

Huippunopeutta uutukaisessa on luvassa joko vakiona 250 km/h tai lisähintaan Performance-paketin myötä 270 km/h. Satasen vauhtiin ennätetään joko 4,6 (Hatchback) tai 4,8 sekunnissa (farmari).

Pientä viilausta

Keulassa näyttävin uusi piirre on valaistu VW-logo keskellä keulaa. Alahelmoissa on hieman ärjympää muotoa kuin hiljattain esitellyssä uudistetussa GTI:ssä.

Vakio vannekoko on 18 tuumaa, ja uutena vannemallina R:n alle saa lisähintaan 19-tuumaiset Warmenau-nimeä kantavat vanteet. Kyseessä on kaupunginosa Wolfsburgissa heti tehtaan pohjoispuolella. Ehkä siellä on joku painonvartijoiden seura, sillä vanteet painavat vain kahdeksan kiloa kappale. Se on viidenneksen vähemmän kuin ennen. Plussaa siitä, sillä jousittamattoman massan väheneminen on sporttisemmassa ajossa aina eduksi.

Ja niille, joita se oikeasti kiinnostaa, Warmenau on tietysti Volkswagen R GmbH:n koti. Nimi on siis osoitus kotiseuturakkaudesta. Hienoa. Ja vanteet näyttävät myös tyylikkäiltä. Niiden avoin muotoilu avittaa myös jarrujen jäähdyttämistä.

Perässä näyttävin yksityiskohta ovat takapuskurin alta ja ison diffuusorin molemmin puolin pilkottavat Akrapovičin pakoputken päät, joita on yhteensä neljä kappaletta.

Takavaloissa on puolestaan uutta ilmettä niissäkin. Ledit ovat vakiona niin takana kuin edessäkin, ja lisähintaan niihin saa enemmän älyä eli paremmin tietä valaisevat IQ.Light-matriisivalot.

I'm blue – da ba dee da ba di

Ohjaamossa suurin uudistus on uusi infotainment-järjestelmä, joka on nyt 12,9-tuumainen. Myös näytön grafiikkaa sekä näytön takana olevaa softaa on uudistettu.

Ohjaamo on hyvin sininen, mikä on tietysti Ärrän tunnusväri. Sisävalaistuksen tunnelmavärin voi toki vaihtaa mieleisekseen. Sininen toimii kuitenkin kivasti. Käsiin osuu paljon pehmeää muovia, ja ovissa on kivasti nappanahkaa muistuttavaa mikrokuitukangasta ja lisävarusteena myös aitoa hiilikuitua. Ach, ja.

Sinistä on myös istuinten verhoilussa. Kuljettajan istuimessa on ruutukuviota, mikrokuitukangasta ja integroidut niskatuet. Penkki tulee kroppaa hyvin, mutta tuntuu myös mukavalta eli sopivalta pidemmällekin ajomatkalle lähdettäessä. Ja ratin takana tuntee heti istuvansa Golfissa. Kaikki istuu hyvin käteen.

Myös takamatkustajat pääsevät nauttimaan R-fiiliksestä verhoilun myötä. Tilojen puolesta Hatchback käy tosin takatilojen osalta aikuisille nopeasti ahtaaksi. Takana keskipaikalla ei matkusta kukaan mielellään kuin hetken tilapäisesti. Takaluukun takaa paljastuu selkeän muotoinen ja kohtalaisen kokoinen tila sporttikasseille.

Toki enemmän tilaa on myös saataville. Perheellisille on siis vaihtoehtona R-farmari. Siinä kulkee takaistuimet kaadettuna tavaraa mukana jo 1642 litran edestä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

DCC vakiona

Vakiona oleva mukautuva jousitus tekee menosta mukavan jämäkkää. Emme ole vielä ehtineet ajaa Golfin R-versiota, mutta olemme päässeet jo sen Cupra-sisaren eli Leonin ratin taakse. Maistiaiset siitä ovat luvassa piakkoin. 

Tuon koeajon perusteella R:n alakerta toiminee hienosti. DCC:n myötä auto ratsastaa paitsi paremmin kiinni tien pinnassa myös 20 mm:ä lähempänä asfalttia.

Ja kuten sanottua, R on aina nelivetoinen, voimaa voidaan jakaa taakse enintään 50 prosenttia – ja taka-akselilla voimaa jaetaan vielä fiksusti takapyörien välillä. Performance-paketin myötä tarjolla ovat myös driftaukseen sopiva ajoasetus sekä Nürburgring-moodi.

Hinnat laskeneet?

Ärrä on saatavana sekä hatchbackina että farmarina. Suomeen Ärrä ehtinee kesän jälkeen, ja hintojen pitäisi selvitä jo heinäkuun aikana. Cupran kohdalla 333-heppaisen Leonin hinnat asettunevat noin 50 000 euroon, joten Golfin hinnat tullevat olemaan jonkin verran tätä korkeammat. Jotain viitteitä hinnasta antaa myös se, että Saksassa hinnat ovat hieman edeltäjää edullisemmat.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat