18.5.2024

Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Hybridiautojen ajoakut on suunniteltu kestämään kovaakin käyttöä, mutta pitkäaikainen säilytys tyhjänä voi vaurioittaa niitä.

Kysymys: Miten käy lataushybridiauton ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon päätyttyä? Esimerkiksi reissu sähköttömälle lomamökille, ja pysäköinti kestäisi kaksi viikkoa.

Lataushybridin etuja ovat polttoainesäästöt ja alhaisemmat päästöt, koska niillä voi ajaa lyhyitä matkoja pelkällä sähköllä. Pidemmälle reissulle lähdettäessä toimintamatkaa pidentää polttomoottori, joten sähköttömällekin mökille pääsee ja sieltä takaisin huoletta.

Hybridiautolla pystyy ajamaan silloinkin, kun varaus loppuu ajoakusta, mutta pitkäaikainen säilytys täysin tyhjänä tai aivan täytenä voi vahingoittaa akkua nopeasti. Tästä syystä autovalmistajat suosittelevat, että jos auto jätetään seisomaan yli pariksi viikoksi, akun varaustilan tulisi olla noin 25–50 %.

Lataushybridissä voi useimmiten valita, ajaako poltto- vai sähkömoottorilla. Ajoakkua ei siis välttämättä kannata ajaa aivan tyhjäksi, jos on menossa useammaksi viikoksi mökille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hybridiautojen ajoakkujen kestävyys ja käyttöikä

Hybridiautojen ajoakut suunnitellaan ja valmistetaan kestämään suurempaa syklimäärää ja kovempaa käyttöä verrattuna täyssähköautojen ajoakkuihin. Vaikka lataushybridin ajoakku ajettaisiin tyhjäksi ja ladattaisiin täyteen joka päivä, voidaan silti odottaa yli kymmenen vuoden käyttöikää ilman, että käyttäjä huomaa merkittäviä muutoksia ajomatkassa.

Käyttäjä voi itse vaikuttaa ajoakun kestoikään jonkun verran. Ajokun ajaminen tyhjäksi ja lataaminen aivan täyteen nopeuttaa akun ikääntymistä. Ajoakkua kannattaa pitää noin 30–90 % :n varaustilassa, sillä se auttaa akkua pysymään pitkäikäisenä. Kuitenkin akun lataaminen täyteen ajoittain on tarpeen, jotta akunhallintajärjestelmä voi tasapainottaa kennojen varauseroja.

Teksti: Sini Ylivakeri Lähteet: Motiva, SATL sähköauto-opas

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Kommentoi artikkelia