23.9.2024

Laivat: Finnlinesin uusi pyörärahtireitti on avattu – M/S Finneco III saapui tänään Lontoon suulle

Kuva Finnlines, Grimaldi Group
Finnlines Finneco Hybridi RoRo

Finnlines on kasvattanut preesensiään Isossa-Britanniassa uudella alusluokalla operoitavalla reitillä Lontoon suulle.

Finnlinesin uusista hybridiroro -aluksista tuorein, M/S Finneco III saapui tänään maanantaina 23. syyskuuta ensimmäistä kertaa London Medway'n satamaan Sheernessin kaupungissa Kentin maakunnassa Kaakkois-Englannissa.

Alus avasi näin Finnlinesin uuden reitin aivan Lontoon suulle, Thames- ja Medway -jokien ja Pohjanmeren risteyskohtaan. London Medway'n satamasta lähtee moottoritie, jota pitkin on vain noin 50 kilometrin matka Suur-Lontoon kehäteille, ja täten reitti luo liike-elämälle mahdollisuuksia laajentaa toimintojaan tässä maailmankaupungissa. Moottoritien lisäksi satamasta on rautatieyhteys sisämaan suuntaan.

Finnlines Finneco Hybridi RoRo

Peel Ports Groupin hallinnoiman sataman terminaalissa on kalustoa kaikentyyppisen lastin käsittelylle, kuten autoille, teräkselle, puulle ja muille metsäalan tuotteille sekä projektilastille. Myös roro-lastille löytyy käsittelypalveluja.

- Sijainnilla on ensisijainen merkitys ja London Medwayn satamasta on lyhyt välimatka pääkaupunkiin ja jakeluverkostoihin, joten se yhdistää loistavasti vienti- ja tuontiyritykset näiden markkina-alueille. Odotamme uuden reitin saavan suosiota sekä vakiintuneilla että kehittyvillä markkinoilla, jotka ovat havainneet Kaakkois-Englannissa vahvaa kasvua, erityisesti metsäteollisuuden tuotteille on kysyntää. London Medway käsittelee monenlaista tavaraa, kuten autoja, terästä ja roro-lastia. Uskomme, että Finnlinesin laivasto kuljettaa tarpeellisia hyödykkeitä, minkä myötä satamasta tulee Skandinavian ja Espanjan markkinoiden solmupiste, toteaa Richard Goffin, London Medwayn satamajohtaja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jatkoyhteyksiä tarjolla

Finneco I, Finneco II ja Finneco III hoitavat uutta Ison-Britannian reittiä kerran viikossa. London Medway'n satamasta on myös jatkoyhteyksiä Belgiaan, Espanjaan ja Irlantiin.

Välittömästi Pohjanmeren toisella puolella on Belgian Antwerpenin ja Zeebruggen suursatamat, ja Espanjassa saavutettavissa ovat puolestaan Vigo maan luoteisnurkassa ja Bilbao Biskajanlahden pohjukassa.

Erityisesti Antwerpenistä Finnlinesin asiakkailla on mahdollisuus laajoihin jatkoyhteyksiin emokonserni Grimaldi Groupin reittiverkoston puitteissa.

Finneco -luokka

Reittiä operoidaan siis Finnlinesin uusilla Finneco-luokan hybridiroro -aluksilla, joihin Moottori on perehtynyt aiemminkin.

Toisin kuin esimerkiksi Helsingistä Saksan Travemündeen liikennöivät Star-luokan alukset tai upouudet Naantali - Kapellskär -reitin Superstar-luokan alukset, Finnecot eivät ole matkustaja- tai vapaa-ajan käyttöön. Ne on tarkoitettu kuljettamaan lähinnä kumipyörärahtia.

Finnlines GG5G Grimaldi ro-ro
Näitä GG5G -roroja on käytössä myös emokonserni Grimaldin väreissä Välimerellä hieman eri hienosäädöillä. Kuvassa on M/S Eco Valencia.

Tilaa rahdille on 5 800 kaistametriä, mikä tarkoittaa, että lastikansille voidaan lastata noin 400 perävaunuyksikköä. Tavallisten perävaunujen ohella mahdollista on kuljettaa myös pitkieä ja painavia, jopa 7 metriä korkeita yksiköitä. Laivan kannet on suunniteltu siten, että lastaaminen ja purkaminen olisi mahdollisimman sulavaa.

Päästöjen vähentämiseen Finnecoilla on tähdätty muun muassa ilmavoitelujärjestelmällä, suuritehoisilla akuilla ja aurinkopaneeleilla.

Lähde: Finnlines

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat