30.7.2024 Laivat Päivän kuva: Megastar ja MyStar harvinaisessa sisaruskuvassa – syynä Coldplay’n konsertit Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nämä sisaralukset eivät ole käytännössä koskaan missään yhtä aikaa, mutta sisaruskuvalle on Coldplay'n neljän Helsingin-konsertin aikaan mahdollisuus. Coldplay on eräs tämän hetken suosituimmista yhtyeistä, ja se konsertoi heinäkuun lopulla 2024 peräti neljästi Helsingin Olympiastadionilla. Jokaisella loppuunmyydyllä keikalla on yhteensä yli 40 000 fania, joten yhteensä Coldplay'n pääsee kokemaan Suomessa lähemmäs parisataa tuhatta fania. Osa näistä faneista on tullut Helsingin-konserttiin Viron puolelta, jossa Coldplay ei tällä kertaa esiinny. Juuri virolaisfaneja laivayhtiö Tallink on ilmiselvästi halunnut palvella järjestelemällä MyStarin iltalähdön uudelleen eli muuttamalla sen yölähdöksi neljän konserttipäivän ajaksi. MyStarin iltalähtö Helsingistä tapahtuu normaalisti kello 22:30, mutta lauantaina 27.7., sunnuntaina 28.7., tiistaina 30.7. ja keskiviikkona 31.7. se on siirretty kolmea tuntia myöhemmäksi ja siten seuraavan vuorokauden puolelle. MyStar lähtee siis noina öinä poikkeuksellisesti kello 1:30, ja on perillä Tallinnassa kello 3:30. Näin virolaisfanit ehtivät ennen puoltayötä päättyvästä konsertista laivaan, mikäli he eivät halua yöpyä Helsingissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMegastar ja MyStar kerrankin jossain yhtä aikaaTallinkin modernit ja erittäin tarkoitukseensa sopivat pikalaivat Megastar ja MyStar ajavat kumpikin kolme lähtöä päivässä Helsingin ja Tallinnan välillä. Ne lähtevät aina samaan aikaan eri päistä Suomenlahtea, joten ne eivät ole aikataulun mukaisesti koskaan samassa satamassa yhtä aikaa. Keskellä Suomenlahtea ne ohittavat toisensa kolme kertaa päivässä useiden kilometrien etäisyydellä toisistaan. Megastar on taaempana juuri Tallinnasta saapuneena, kun taas etualalla MyStar odottaa fanilaumaa lähteäkseen yötä vasten kohti Tallinnaa. Yöllä mikään Tallinnan-laiva ei tällä hetkellä aja, ja näin myös Megastar ja MyStar lepäävät öisin. Megastar yöpyy Helsingissä ja MyStar puolestaan Tallinnassa. Molemmat lähtevät normaalisti illan viimeiselle vuorolleen kello 22:30, ja ovat perillä kello 00:30. Coldplay -erikoisvuoroista johtuen mainittuina neljänä päivänä MyStar on ollut ajettuna Länsiterminaali 2:n Tallinkin puolen ja Länsiterminaali 1:n välissä olevaan laituriin. Megastar on ehtinyt saapua normaalisti Länsiterminaali 2:een ennen kuin MyStar on lähtenyt viivästetylle iltavuorolleen, joten sisarukset ovat olleet Länsisatamassa tunnin verran yhtä aikaa. Yöllinen sisaruskuva Megastarista ja MyStarista on siis aika tavalla harvinaista herkkua. Muistuupa mieleen yksi aiempikin sisaruskuvaMoottorilla oli onnea sisarlaivakuvien kanssa edellisen kerran syyskuussa 2022, kun Viking Line oli luopumassa Amorellasta, joka oli vielä viimeisiä hetkiään kiinnittyneenä Helsingin Katajanokan laituriin. Yhteiskuvaan Amorella tuli vielä viimeistä kertaa sisaraluksensa Gabriellan kanssa, joka ajaa edelleenkin normaalisti Viking Linen Helsingin ja Tukholman välistä reittiä. Amorella ja Gabriella (oik.) nähtiin muutaman kuukauden verran yhtä aikaa Helsinki - Tukholma -reitillä.Amorella toimi vuosina 1988 - 2022 eli peräti 34 vuoden ajan Viking Linen uskollisena Turun laivana. Amorellan komennus tällä Turun ja Tukholman välisellä reitillä oli harvinaisen pitkä, ja sitä voi verrata oikeastaan vain Viking Linen Mariellan vuonna 2020 päättyneeseen, yhtä pitkään kestäneeseen Helsinki - Tukholma -komennukseen. Amorella ja Gabriella ovat pikkuisten eroavaisuuksien kera toistensa sisaraluksia, ja katraaseen kuuluu myös entinen Viking Linen Isabella eli Tallinkin Isabelle sekä tanskalaisen DFDS Seawaysin Crown Seaways. Niitä kutsutaan Splitin sisaruksiksi, sillä ne on kaikki rakennettu Splitin telakalla, Amorella Jugoslavian loppuaikana ja Gabriella puolestaan jo Kroatian itsenäisyyden alkuaikana. Sisaruskuvan jälkeen Amorella lähti Italian Genovaan, ja se viettää vanhoja päiviään Välimeren lämmössä Corsica Ferries - Sardinia Ferriesin palveluksessa nimellä Mega Victoria. Tämä kuva ei siis tule koskaan toistumaan. MyStar jo puolisentoista vuotta liikenteessäPalataksemme vielä varsinaiseen aiheeseen, voi Tallinkin laivaston tuoreimman vahvistuksen todeta olleen jo puolentoista vuoden ajan liikenteessä. MyStar tuli liikenteeseen joulukuussa 2022 rakennus- ja testausvaiheessa syntyneiden pienoisten viivästysten jälkeen. Ensimmäiset 18 kuukautta liikenteessä ovat kuitenkin menneet ilmeisen ongelmitta. Rauman telakalla rakennettu, nesteytettyä maakaasua polttoaineenaan käyttävä MyStar on Turun telakalta vuonna 2017 Tallinkille luovutetun Megastarin sisarlaiva, joskin sisarusten väliltä löytyy myös joitain eroavaisuuksia. Noihin eroavaisuuksiin Moottori kävi tutustumassa jo heti tuoreeltaan MyStarin ensimmäisten palveluspäivien aikana. Mystar tuli Tallinkin liikenteeseen vuonna 2007 Helsingin telakalta luovutetun Starin tilalle. Star ajoi hetken aikaa samalla reitillä kolmantena laivana, mutta sittemmin se vuokrattiin Irlantiin, ja ylittää nyt Irlanninmerta Oscar Wilden nimellä. Vuokra sisältää myös osto-option. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.1.2025 Laivat 30 vuotta tragediasta: vähemmän tunnettuja faktoja M/S Estoniasta 1.1.2025 Laivat 30 vuotta Estonian tragediasta – Tallinnan merimuseon erikoisnäyttely avoinna kevääseen asti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka – nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 5.12.2024 Laivat Joulu merellä: ruokapöytä notkuu Finnlinesin uusilla aluksilla 3.12.2024 Laivat Joulu merellä: valkoisilla laivoilla klassikkoja ja vegaanisia vaihtoehtoja 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 28.11.2024 Laivat Joulu merellä: klassikkoja ja yllätyksiä punaisilla laivoilla 26.11.2024 Laivat Joulu merellä: Finlandian joulupöydässä kotimaista kirjolohta 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti