8.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Proton Inspira – malesialaiset tekivät Mitsubishi Lancerin jopa japanilaisia paremmin Teksti Benjamin Helander Kuva Proton, Mitsubishi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Malesian ensimmäinen oma autonvalmistaja aloitti toimintansa 1980-luvun alkupuolella Mitsubishin vahvassa luotsauksessa. 2010-luvulla lainamalli Mitsubishiltä teki paluun Protonin mallistoon, ja jälki vakuutti jopa japanilaisvalmistajan itsensä johdon. Tiesitkö muuten, että Mitsubishi Lancerin tuotanto loppuu kokonaisuudessaan vasta vuoteen 2024? Proton eli Proton Holdings kuuluu niihin tietyillä markkinoilla merkittäviin autonvalmistajiin, jotka ovat täällä päin maailmaa lähes täysin tuntemattomia. Proton on kuitenkin Malesian ensimmäinen oma automerkki, ja sillä on vakiintunut asemansa Malesian automarkkinoilla. Sitä myydän useammissa muissakin Aasian maissa, ja myytiin sitä jonkin aikaa myös Isossa-Britanniassa, hyötyen oikeanpuoleisesta ohjauksesta, joka vallitsee myös Malesiassa. Esimerkiksi viime vuonna Protonin myynti kasvoi Malesiassa yli 30 prosentilla ja se oli maan toiseksi myydyin automerkki heti Peroduan, toisen malesialaisen automerkin jälkeen. Protonin historiaan on kuulunut vaiheita, jolloin se on lainannut tekniikkaa ja malleja muilta autonvalmistajilta sekä myös vaiheita, jolloin se on ollut enemmän omillaan. Nykyisin Protonilla on Malesiassa myytäviä lainamalleja kiinalaisvalmistajilta ja aikoinaan se on lainannut muun muassa PSA:lta Ranskasta. Historiallisesti Protonin merkittävin kumppani on kuitenkin ollut Mitsubishi. Japanilaisvalmistaja oli teknisessa, tuotannollisessa, rahoituksellisessa ja johdollisessa mielessä kantava voima, kun Proton aloitti toimintansa vuonna 1983. Vasta vuonna 2000 Proton julkisti ensimmäisen itse suunnitellun automallinsa, Waja -sedanin. Sen jälkeen Mitsubishi vetäytyi yhä kauemmaksi Protonista, mutta suostuikin lopulta vielä yhteen yhteistyöhön. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Proton Inspira oli yllättävänkin hyvä Malesialaisvalmistaja oli siis 2000-luvulla jo suurimmaksi osaksi omillaan, mutta yllättäen vuonna 2010 Proton aloitti Mitsubishi Lancerin täyden kloonimallin tuotannon pelkästään Malesian markkinoita varten. Kyseessä oli yhdeksännen polven Lancer, siis se viimeinen Eurooppaan tuotu. Sopimuksen mukaan Proton valmistaisi Inspiran Malesiassa ja voimalinjat tulisivat valmiiksi kasattuina Mitsubishin tehtaalta Japanista. Proton ei sopimuksen mukaan saanut muuttaa mitään oleellista Lancerissa, ja malesialaisvalmistaja ilmeisesti luki juuri tuon sopimuskohdan harvinaisen tarkasti. Se nimittäin hioi auton alustan säätöjä entistä ehommiksi, päivitti sisustan materiaaleja ja kiinnitti erityistä huomiota auton valmistuksen laatuun. Jopa Mitsubishin johtoportaan kerrotaan olleen vaikuttunut Inspiran viimeistelystä. Inspira oli viiden tuotantovuoden aikana Protonille varsin edullinen "uusi" malli. Ensinnäkään uuden mallin kehityskuluja ei tullut käytännössä lainkaan, ja Proton pystyi myymään kotimaassa tuotettua autoa huomattavasti Mitsubishiä halvemmalla, johtuen Malesian harjoittamasta protektionismista. Kuten tässä nimenomaisessa juttusarjassa on aiemmin tullut esiin, Mitsubishillä on varsin merkittävä rooli myös toisen aasialaisen autonvalmistajan, nimittäin Hyundain kehitystarinassa. Voi toki todeta, että korealaisvalmistajan kansainvälinen menestyskäyrä on ollut sittemmin merkittävästi Protonia jyrkempi. Uutinen: Mitsubishi Lancer poistumassa tuotannosta Protoninkin lainaama Lancer kuuluu Mitsubishin kautta aikain tunnetuimpiin ja arvostetuimpiin malleihin, eikä vähiten Lancer Evolution -ralliulottuvuutensa ansiosta. Tässä jutussa teemana olevan, kymmenen vuoden ajan tuotannossa olleen yhdeksännen polven Lancerin jälkeen on tullut vielä yksi, Euroopassa tuntemattomaksi jäänyt kymmenes Lancer-polvi. Tarkemmin sanottuna tämä vuodesta 2017 aina näihin päiviin asti Taiwanissa tehty Lancer on vain merkittävä päivitys edeltäjäänsä, rakentuen samalle GS-alustalle, joka on Mitsubishin ja Chryslerin jo yli 20 vuoden takaisen yhteistyön tulos. Muutokset ovat Mitsubisheja Taiwanissa valmistavan China Motor Corporationin käsialaa, ja korimuotoilusta on vastannut italialaistalo Pininfarinan kiinalainen siipi. Autoa on myyty vain kahdessa maassa, nimittäin Kiinassa ja Taiwanissa. Mutta nyt siis kymmennen sukupolven tuotannon loppuessa Mitsubishi Lancer siirtyy näillä näkymin kuolleiden mallinimien joukkoon koko maailmassa. Mitsubishi ehti valmistaa Lanceria eri muodoissaan kaikkiaan peräti 51 vuoden ajan, mikä tekee siitä yhden maailman pisimpään yhtäjaksoisesti tuotetuista mallinimistä. Lähteet: Mitsubishi, Proton, Autoevolution Lue lisää Kaikki artikkelit 11.6.2020 Ajoneuvot Nimi muutettu: Citroën C-Crosser on japanilais-ranskalainen katumaasturi, jonka taustalla oli monikansallinen sekamelska 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 3.4.2024 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Colt – perusarjen peruspuurtaja 12.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV ja paluu Euroopan markkinoille 10.2.2024 Ajoneuvot Mitsubishi Pajero Japanin autoteollisuuden Hall of Fameen 1.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Colt – vain silmänreiät sanomalehdessä puuttuvat naamioitumistempusta 31.1.2024 Ajoneuvot Ladattava hybridi hylättiin katsastuksessa – syynä akkukotelon vaurio 17.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Eclipse Cross – mukavaa ja retroa nelivetoilua 27.7.2023 Ajoneuvot Mitsubishi L200 eteni viimein kuudenteen sukupolveensa – lähes kaikki on uutta, mukaan lukien sähkötoiminen manuaalivaihteisto 21.4.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi ASX 1.6 HEV – vihdoin jotain uutta, vaikkakin lainahöyhenin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 19.5.2024 Autoilu Traficomin ajoneuvorekisterin tietovuoto: jos luovutuskielto, säästyit ongelmalta 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle