30.6.2024

Sinsheimin tekniikan museosta löytyy vaikuttava kokoelma toisen maailmansodan kalustoa

Kuva Vesa Eskola

Saksalaisilla on – ymmärrettävästi syystä – kipeä suhde omaan historiaansa. Siksi toista maailmansotaa esittelevää historiaa on vähänlaisesti esillä. Sinsheimin museo on poikkeus tästä.

Historia kiinnostaa, siksi maailma on pullollaan museoita. Toisessa maailmansodassa käytettyä kalustoa on toki maailmalla esillä runsaasti, mutta harvemmin Saksassa. Saksassa kun ei saa olla ylpeä maan sotilaallisista saavutuksista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sodilla on iso rooli teknologian kehityksessä

Sinsheimin upea museo, josta olemme kertoneet jo aiemmin, esittelee poikkeuksellisen kattavasti saksalaista toisen maailmansodan aikaista kalustoa. Toki näytillä on myös muiden maiden sotilasajoneuvoja.

Syy on lopulta varsin yksinkertainen. Sinsheim on rahoitettu yksityisesti eli se ei saa valtion tukea. Museota on alusta alkaen tukenut voittoa tavoittelematon Auto & Technik Museum -yhdistys, jolla on noin 3500 jäsentä ympäri maailmaa.

Museon toiminta rahoitetaan jäsenmaksuilla, lahjoituksilla sekä pääsylipuista kertyneillä tuloilla. Kaikki varsinaisesta museon ylläpidosta ylitse jäävä raha käytetään museon laajentamiseen ja parantamiseen.

Sodat ovat aina olleet aikoja, jolloin teknologia kehittyy huimin harppauksin. Ja myöhemmin monille niistä löytyy myös käyttöä sodan jälkeen siviilipuolella. Toisessa maailmansodassa mm. ilmailu kehittyi huimin harppauksin. Kärjistäen toisen maailmansodan sodan aikana siirryttiin propellikäyttöisistä kaksitasoista suihkumoottorien aikaan.

Myös avaruuden valloittaminen pistettiin tosissaan alulle toisen maailmansodan aikana. Tästä olemme kertoneet Peenemünden teknisen museon yhteydessä.

Koska Sinsheim on museo, joka on ottanut tehtäväkseen esitellä kaikkea teknistä kehitystä, he antavat siksi riittävästi tilaa myös sotilasteknologialle. Museossa keskitytään ensisijaisesti asevoimien motorisointiin toisen maailmansodan aikana. Pääpaino on panssarivaunuissa, lentokoneissa, kuorma-autoissa ja traktoreissa.

Kokoelmaa täydentää toki myös suuri määrä muita ajoneuvoja, pienoismalleja, univormuja, asiakirjoja ja monia arkipäiväisiä esineitä, jotka tekevät tavallisten sotilaiden arjen vaikeudet konkreettisiksi vielä nykyäänkin.

Esillä olevat museokappaleet ovat pääasiassa restauroitu upeasti, mutta esillä on myös kalustoa siinä kunnossa kuin missä ne on löydetty ja toimitettu museoon. Se antaa kuvan siitä, miten valtava työ historian säilyttämisessä on.

Sinsheimin pantteri ja tiikeri

Ilmailun ohella panssarivaunut kehittyvät huimasti toisen maailmansodan aikana. Kun Saksa hyökkäsi Puolaan syyskuussa 1939, panssarikalusto oli pääasiassa vielä kevyttä. Neuvostoliittoon suoritetun hyökkäyksen alkuvaiheessa kaksi vuotta myöhemmin saksalaiset kokivat kylmät, kun heidän 37- ja 50-millisellä tykeillä varustettuja kevyempiä panssareita vastaan tule ensi kertaa venäläinen T-34, jossa on 76,2-millinen tykki – ja jossa on myös parempi panssarointi. Se oli myös hämmästyttävän nopea.

Saksalainen salamasota on kokenut shokin. Se antaa luonnollisesti ison sykäyksen panssarivaunujen vauhdikkaaseen kehitykseen. Sinsheimissa on esillä useampi Panther eli oikealta nimeltään Sonderkraftfahrzeug 171 – toki tunnettu myös nimellä Panzerkampfwagen V. Sen kehitystyö kesti 20 kuukautta. Man valmisti niitä sodan aikana yhteensä noin 6000 kappaletta.

Vähintään yhtä vaikuttava on myös Panzerkampfwagen VI eli Tiger. Myös pantterin panssarintorjuntaversio eli Jagdpanther vetää hiljaiseksi. Museossa esillä oleva yksilö oli pitkään harjoitusmaali sotilasharjoitusalueella. Jagdpanther eli metsästyspantteri painaa 45,5 tonnia, on noin 10 metriä pitkä ja 3,42 metriä leveä. Korkeutta sillä on vain 2,20 metriä. Pääaseena oli 88-millinen tykki, kun pantterissa oli 75-millinen tykki.

Museo on toki ehdottomasti käymisen arvoinen myös, jos pelkät autot kiinnostavat. Esillä on lukuisia Bugatteja, hienoja kompressori-Mercedeksiä, amerikkalaisia unelmia. Sinsheimissa on myös suurin jatkuvasti esillä oleva kokoelma F1-autoja. Ja mikä parasta, museo on auki kaikkina vuoden päivinä. Hyvän käsityksen museosta saa yllä olevalta videolta.

Museon kotisivut: https://sinsheim.technik-museum.de/ 

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat