3.2.2024 Ajoneuvot Suzuki Hayabusa 25th Anniversary -erikoismalli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomeen saatavasta erikoismallin viiden kappaleen erästä vain pari on enää vapaana. MP24-messuilla näet tämän livenä, se on myös viimeinen mahdollisuus lunastaa erikoismalli omaksi. Hayabusa on japaninkielinen termi muuttohaukalle, joka voi syöksyssä saavuttaa lähes 400 kilometrin tuntinopeuden. Aivan niin kovaa ei kaksipyöräinen muuttohaukka kulje, mutta 25 vuotta sitten ensiesittelyn aikaan se oli maailman nopein tuotantomoottoripyörä ylittäen 300 km/h rajan. Sittemmin kilpailu nopeimman tittelistä latistui sikäli, että useimmat moottoripyörävalmistajat liittyivät mukaan sopimukseen, jolla moottoripyöriin asennettiin nopeusrajoitin juuri mainitun nopeuslukeman kohdalle.Suzuki Hayabusa Gen1 (1999-2007)Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavoitteena vain suuri huippunopeusKun Hayabusa vuonna 1999 esiteltiin, oli 1298-kuutioisessa rivinelosessa 175 hevosvoimaa, joka tuolloin kaasutinpelien aikakaudella oli tajunnan räjäyttävä lukema. Tuhatkuutioisiin kyykkypyöriin verrattuna Hayabusa teki asiat eri tavalla; se oli akseliväliltään pidempi ja jonkin verran painavampi. Moottoriratojen kierrosajan sijaan sillä tähdättiin sulavaan aerodynamiikkaan ja siten suureen huippunopeuteen suoralla tiellä. Ja juuri suuri huippunopeus teki siitä legendan. Pitkän akselivälin ja käytöstä rauhoittavan painon takia sitä käytettiin erityisesti Suomessa paljon myös kahden hengen urheilullisena matkapyöränä, johon asennettiin isot sivulaukut ja matkustajan taakse vielä massiivinen pizzalaatikko.Suzuki Hayabusa Gen2 (2008-2020)Hayabusa Gen2 nousee uudelle tasolleKun kilpailijat alkoivat tehoissa tulla rinnalle ja mennä ohi, oli Hayabusan aika uudistua. Vuodeksi 2008 Suzuki esitteli toisen sukupolven Hayabusan. Sylinterin poraus oli pidetty 81 millimetrissä, mutta 63 millimetrin iskunpituutta kasvatettiin 65 millimetriin, jolloin iskutilavuudeksi tuli 1340 kuutiosenttimetriä. Yhdessä muiden muutosten kanssa teho kasvoi lukemaan 197 hevosvoimaa.Päästö- ja melunormien kiristyessä Hayabusa jäi vaivihkaa muutamaksi vuodeksi pois Euroopan mallistosta, mutta kaudeksi 2021 Hayabusa-fanit saivat jälleen haluamansa. Vuorossa oli kolmannen sukupolven Hayabusa. Elektroniikkaa oli enemmän ja ulkonäkö muokattu 2020-luvulle sopivaksi kuitenkin niin, että malli oli yhä helppo tunnistaa Hayabusaksi. Moottorin perustekniikka oli ennallaan, vaikka päästönormien alittamiseksi siihen olikin tehty lukuisia pieniä muutoksia. Tähän liittyi myös uuden mallin tuoma pettymys. Tehokäyrä oli kääntynyt lasku-uralle, kun uudelle mallille luvattiin ”vain” 190 hevosvoiman teho. Käytännön mittaukset tosin osoittivat, että todellisuudessa tehoa oli luvattua sekä edeltävää mallia enemmän, kun taas yleisesti oli tiedossa että edellisen mallin tehtaan ilmoittama teho oli selvästi optimistinen.Juhlamalli neljännesvuosisadan kunniaksiTänä vuonna Hayabusan mittariin tulee nopeuden lisäksi toinenkin kunnioitettava lukema, kun malli saavuttaa 25 vuoden iän. Sen kunniaksi tehdas on valmistanut 25th Anniversary -erikoismallin. Se on saatavilla vain oranssimustalla värityksellä. Perusmallista sen erottaa mm. 25th Anniversary -logoista tankissa, äänenvaimentimessa ja jopa ketjuissa. Tankin Suzuki-logo on tehty kohokuviona ja etujarrulevyjen sisäkehä on anodisoitu kullanväriseksi. Lisäksi matkustajan istuimen paikalle tuleva kupu kuuluu vakiovarustukseen. Suomeen näitä 25th Anniversary -pyöriä saadaan viiden kappaleen erä. Maahantuojan tuotepäällikkö Marco Färm kertoi messuviikon alussa, että viidestä kappaleesta kolme on jo myyty ja kaksi on vielä vapaana. Erikoismalli on MP24-messuilla helmikuun ensimmäisenä viikonloppuna nähtävänä Suzukin osastolla, mikä käytännössä merkitsee sitä että messuilla hyvin todennäköisesti myydään ne kaksi vapaana olevaakin kappaletta. Juhlamallin hinta on 24 290 euroa. Vertailun vuoksi ykkössukupolven Hayabusa maksoi markka-aikana korkeimmillaan 145 900 markkaa, eli uuden juhlamallin hinta on edullisempi, vaikkei huomioida rahan arvon muutosta yli kahden vuosikymmenen aikana.Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: SuzukiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 11.5.2025 Moottoripyörät Moottoripyörien applikaatiot tekevät navigaattorin turhaksi 10.5.2025 Moottoripyörät Käyttötesti: Vakuutusten vertaileminen kannattaa edelleen – CF Motossa härskit hintaerot 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa