8.3.2024 Liikenne Liikennevakuutuslaki uudistuu – nopeammat tai painavammat sähköpotkulaudat on vakuutettava Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikennevakuutuslain muutos tuo nopeammat tai painavammat sähköpotkulaudat ja muut rekisteröimättömät sähköiset liikkumisvälineet lakisääteisen liikennevakuuttamisen piiriin. Sähköpotkulautoja vuokraavien yritysten on vakuutettava kaikki vuokrakäyttöiset sähköpotkulautansa. Hallitus ehdottaa, että liikennevakuutuslain ajoneuvon määritelmää muutettaisiin. Muutoksen myötä vakuutettavaksi tulisivat ajoneuvot, jotka painavat yli 25 kg tai joiden nopeus ylittää 25 kilometriä tunnissa, riippumatta niiden käyttövoimasta.Poikkeuksena tähän on osana elinkeinotoimintaa yleisölle vuokrattavat sähköpotkulaudat, jotka laskettaisiin ajoneuvoiksi ja olisivat siten vakuutettavia painosta riippumatta.Esityksessä ehdotetaan myös, että vakuutettavaksi tulisivat kaikki elinkeinonharjoittajien vuokraamat sähköpotkulaudat, jotta voitaisiin varmistaa vuokrattavien sähköpotkulautojen kuljettajien sekä kolmansien osapuolten vakuutusturva.Lakiesitys pohjautuu EU:n liikennevakuutusdirektiivin kansalliseen täytäntöönpanoon.Taustalla on myös vuokakäyttöisillä sähköpotkulaudoilla tapahtuneet tapaturmat, niiden määrän kehitys sekä tapaturmista aiheutuneiden kustannusten hoitaminen. Toisin kuin muissa liikennevahingoissa, suurin osa näiden vahinkojen kustannuksista on käytännössä kohdistunut yhteiskunnan maksettavaksi.Kaavailtujen lakimuutosten on määrä tulla voimaan toukokuun alusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Päivitys tälle vuosikymmenelle”– Muutokset päivittävät liikennevakuutuslain tälle vuosikymmenelle tunnistamalla mikroliikkumisen olevan jo vakiintunut osa liikennettä. Uudistus selkeyttää sitä, mitkä sähköiset liikkumisvälineet tulee liikennevakuuttaa, vakuutusyhtiö Ifin ajoneuvovakuutuksista vastaava johtaja Eero Färkkilä arvioi.– Kuluttajalle tämä lisää turvallisuutta, kun entistä isompi osa liikkumista on Suomen kattavan liikennevakuutuksen piirissä.Mistä tiedän pitääkö vakuuttaa?Yksityiskäytössä olevan rekisteröimättömän sähköisen liikkumisvälineen, kuten sähköpotkulaudan, sähköskootterin tai senioriskootterin, paino ja nopeus ratkaisevat jatkossa, kuuluuko se liikennevakuuttaa.Nyrkkisääntö on, että jos kulkuvälineen nopeus on yli 25 kilometriä tunnissa tai paino on yli 25 kiloa, sille on otettava liikennevakuutus. Myös lasten käyttöön tarkoitetut liikkumisvälineet on vakuutettava, jos nopeus- tai painoraja ylittyy.– On hyvä huomioida, että jos laiminlyö lakisääteisen liikennevakuutuksen ottamisen, ei vahingon sattuessa ole oikeutettu korvauksiin myöskään omasta tapaturma- tai sairausvakuutuksesta, Färkkilä huomauttaa.Sähköavusteiset polkupyörät jäävät lakiesityksessä liikennevakuutusvelvollisuuden ulkopuolelle painosta riippumatta, jos niiden moottori kytkeytyy pois päältä viimeistään 25 kilometrin tuntinopeudessa. Sen sijaan muut moottorilla varustetut polkupyörät, joiden paino on yli 25 kiloa, tai joiden nopeus moottorin avustuksella on yli 25 kilometriä tunnissa, täytyy vakuuttaa liikennevakuutuksella.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Valtioneuvosto, hallituksen esitys HE 10/2024 vp Lue lisää Kaikki artikkelit 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa