1.5.2020 Ajoneuvot Kohteena käytetty auto: yksityisen myyjän perävalotakuu (lähes) legendaa – eikä autoliikkeelle kuulu vastuu kaikista vioista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aiemmin totesimme käytetyn auton olevan korkean autoveron ja pitkien etäisyyksien maassamme tärkeä arjen mahdollistaja edullisemman hintansa vuoksi. Hinta ohjaa usein myös ostamaan autoa yksityiseltä auton myyjältä, mutta sillekin on syynsä miksi autot kustantavat liikkeessä enemmän. Mietittäessä ostaako auto yksityiseltä myyjältä vai liikkeestä, ensimmäinen näkyvä ero on hinta. Karkeasti jaoteltuna autot ovat yleensä yksityisellä halvempia kuin liikkeissä.Liikkeen voiton tavoittelemisen lisäksi syy tähän ilmiöön on nimeltään kuluttajansuoja. Kuluttajansuojalakia sovelletaan kun auto ostetaan yritykseltä, eli yksityisen kanssa kauppaa käydessä se ei ole ostajan turvana.Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan pääsääntöisesti käytetyn auton virhe kuuluu myyjän vastuulle jos auto ei vastaa myyjän antamia tietoja, myyjä ei ole kertonut tiedoissaan olleista auton ominaisuuksista, tai auto on huonommassa kunnossa kuin kuluttajalla on syytä olettaa auton iän, ajettujen kilometrien, kauppahinnan ja myyjän antamien tietojen perusteella.Auton myyjä siis vastaa luovutushetkellä autossa olevasta virheestä, vaikka virhe ilmenisi vasta myöhemmin. Kuluttajansuojalaissa oletetaan virheen olleen olemassa tuotteessa mikäli se ilmenee kuuden kuukauden kuluessa myyntitapahtumasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMyyjä ei vastaa normaalista kulumisestaKaikkea ei kuitenkaan auton myyjäliikkeen vastuulle voi vierittää. Myyjä ei ole vastuussa käytetyn auton virheestä jos viasta on ilmoitettu etukäteen tai vika johtuu auton vääränlaisesta käsittelystä, tapaturmasta tai huollon laiminlyönnistä. Auton tai sen osan tavanomaista kulumista ei lasketa virheeksi lainkaan, eli kaikki viat eivät ole automaattisesti kuluttajansuojalaissa sovellettavia virheitä.Kun edellämainittuja kohtia tavaa, herää ajatus ettei väärinkäsityksiltä ja kiistoilta voi välttyä. Erimielisyyksiä autokaupan osapuolille voikin nousta muun muassa tavanomaisen kulumisen määrittelystä.Kaikenlaisten väärinkäsitysten välttämiseksi on olennaista niin myyjän kuin ostajankin kannalta kirjata kaikki pienemmätkin viat ja ominaisuudet sopimukseen ylös, vaikka se kirjoitusvaiheessa voi tuntua työläältä. Mitä laajemmin autossa ostohetkellä olevat ominaisuudet on kirjattu ylös, sen helpompaa mahdollisesti ilmenevän vian korvaajan päättäminenkin.Yksityinen myyjäkään ei pääse perävalotakuullaYksityisen myyjän kanssa kauppaa tehdessä voi kuluttajansuojalain puuttumisen vuoksi olla harhaluulo, että myyjän vastuu rajoittuisi niin sanottuun perävalotakuuseen.Vaikka kuluttajansuojalaki ei yllä yksityisten väliseen kaupankäyntiin, on ostajan turvana kuitenkin kauppalaki jonka säännökset ovat pitkälti vastaavat kuluttajansuojalain kanssa. Vaikeammaksi virheestä valittamisen tekee kuitenkin se, ettei ostaja voi valittaa erimielisyyksistä kuluttajansuojalautakuntaan vaan riitauttaakseen myyjän toiminnan tulee valittaa käräjäoikeuteen. Raastuvalle lähtemisen kynnys on etenkin edullisten autojen kohdalla niin korkealla, että se jää usein tekemättä. Virhevastuu takuun kera Takuun ja virhevastuun ero on hyvä pitää mielessä myös käytettyjen autojen parissa. Monesti takuun päättymispäivän kuvitellaan olevan myyjän tai maahantuojan kaikesta vastuusta vapauttava maaginen ajankohta, näin ei tietenkään ole. Takuusta tulee muistaa, että se on ainoastaan myyjän vapaaehtoisesti myöntämä etu. Myyjän virhevastuu taas voi ylettää jopa pitkällekin takuuajan ulkopuolelle, sillä se määräytyy oletettavissa olevan kestoiän perusteella eikä myyjä voi räpiköidä irti sen ulottuvuudesta omilla takuuehdoillaan. Apua yksityisten välisten kaupankäynnin setvimiseen voi kuitenkin kysyä lakimiehiltä, jotka voivat arvioida kannattaako tilanne viedä oikeuteen saakka. Esimerkiksi Autoliiton jäsenille kuuluu 20 minuuttia veloituksetonta neuvontaa autoiluun liittyvissä lakikysymyksissä, ja tätä voi hyödyntää myös autokauppoihin liittyvissä kysymyksissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKummalta ostaisin auton?Yksiselitteistä ei päätös yksityisen ja autoliikkeen välillä ei siis ole. Auton ostaminen liikkeestä on riskittömämpää ja helpompaa, bonuksena tarjolla voi olla rahoitusvaihtoehtokin. Kuitenkin yksityiseltä auton saa monesti edullisemmin ja etenkään auton tuntevan ei kannata pelätä liikaa liikkeen virhevastuun puuttumista. Mitä edullisempiin ja enemmän ajettuihin autoihin siirrytään, sitä enemmän vikaantuneita osia katsotaan normaalin kulumisen piiriin, eli liikkeen virhevastuu voi olla todella olematonkin.Autot ovat yksilöitä, osti sen yksityiseltä tahi liikkeestä. Paremman autotuntemuksen myötä vikojen ennakoiminen huoltohistorian ja koeajon perusteella helpottuu ja riskit auton ostamiseksi yksityiseltäkin vähenee. Molempiin aiheisiin palaamme sarjan tiimoilta myöhemmin.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuva: Moottorin arkisto Kohteena käytetty auto Moottorin juttusarjassa keskitytään uusien autojen sijaan suomalaisten tyypillisemmin ostamiin käytettyihin autoihin. Lue kaikki sarjan julkaisut täältä. Kohteena käytetty auto: käytetyn ostaminen voi olla edullinen ekoteko, mutta ennen kaikkea arjen mahdollistaja Lue lisää Kaikki artikkelit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa