26.11.2021 Liikenne Pakettiautot aiheuttavat kolmasosan Helsingin liikenteen pienhiukkaspäästöistä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä VTT:n tutkija liikenteen sähköistymisestä: taksien, jakeluautojen ja muun hyötyliikenteen latausjärjestelyihin pitäisi saada vauhtia ja investointeja. Pakettiautojen osuus Helsingin kaupungin alueen liikenteen pienhiukkaspäästöistä on merkittävä.– Helsingin kaupungin alueella liikkuvien dieselpakettiautojen hiilidioksidipäästöt ovat vain 7 prosenttia kaikista alueen tieliikenteen päästöistä, mutta pienhiukkasten suhteen tilanne on toinen, VTT:n sähköisten voimalinjojen tutkimustiimin päällikkö Marko Paakkinen kertoo.Paakkinen pohjaa arvionsa VTT:n LIPASTO-mallin mukaiseen mallinnukseen.Pakettiautojen aiheuttama pienhiukkaspäästöjen osuus on peräti kolmasosa Helsingin kaupungin alueen tieliikenteen pienhiukkaspäästöistä, vaikka pakettiautojen ajosuorite on noin 10 prosenttia koko Helsingin kaupungin alueen tieliikenteen ajosuoritteesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköautojen tarjonta luo kysyntääLiikenne sähköistyy etenkin henkilöautoissa ja kaupunkibusseissa rivakasti, mutta muissa hyötyajoneuvoissa tahmaisemmin. Syytkin ovat ilmeisiä: ajoneuvokaluston tyyriimpi hankintahinta, nykyisten ajoneuvojen yhä kelpo käyttöikä sekä latausratkaisujen haasteet ja puutteet.Paakkisen mukaan sähköajoneuvojen lisääntyminen kohentaa kaupunkien hengitysilman laatua. Pakokaasupäästöjen vähenemisen lisäksi myös jarru- ja rengaspölyn määrä vähenee liikenteen sähköistyessä. Paakkisen mukaan latausjärjestelyihin tulisi nyt kiinnittää huomiota ja satsauksia, jotta julkisen liikenteen ja hyötyliikenteen sähköistyminen voisi edetä. Ja on jo edettykin.– Sähköbussien taloudellinen kannattavuus alkaa näkyä uusissa liikennöintisopimuksissa. Liikennöitsijä ei välttämättä halua enää sitoutua esimerkiksi seitsemäksi vuodeksi yksinomaan dieselkaluston varaan, Paakkinen taustoittaa.– Tämän vuoden aikana linja-autojen ensirekisteröinneistä joka toinen on ollut sähköbussi.Paakkinen iloitsee myös siitä, että eri autonvalmistajat ovat tuoneet pakettiautoihin tarjolle erilaisia sähköisiä vaihtoehtoja, joka on näkynyt niiden suosion kasvussa. Tarjonta on luonut kysyntää.Raskas liikenne tulee perässäKuorma-autoliikenteen sähköistymisen suhteen ollaan kauempana, vaikka lukuisat valmistajat ovat tuoneet tarjolle omat sähköautomallinsa.– Haasteena kuorma-autoissa on toistaiseksi nykytuotannon pienuus, mutta suurempi tekijä on dieselversioita selvästi kalliimpi hankintahinta.Elokuun lopussa Suomessa oli käytössä vasta seitsemän sähkökuorma-autoa.Ajoneuvon koko elinkaaren aikaiset päästöt puoltaisivat Paakkisen mukaan myös kuorma-autoliikenteen sähköistymistä. Paakkinen ottaa esiin Scanian julkaiseman sähkökuorma-auton elinkaarilaskelman, jonka mukaan sähköinen ajoneuvo tuottaa elinkaarensa aikana vain 14 prosenttia vastaavan dieselversion hiilidioksidipäästöistä.Paakkinen siteeraa tässä yhteydessä kattavaa Euroopan komission tilaamaa raporttia sähköisten ajoneuvojen ympäristövaikutuksista. Raportin mukaan sähköisen ajoneuvokaluston ympäristövaikutukset ovat jo nykyisin selkeästi muita vaihtoehtoja pienemmät lähes kaikissa vertailluissa kategorioissa ja ajoneuvoluokissa – mutta raskaimpia ajoneuvoja lukuun ottamatta.Paakkisen mukaan tilanne kuitenkin muuttuu.Raportin mukaan vuoteen 2050 mennessä tilanne on muuttunut lähes täysin akkusähkövoimalinjan eduksi myös raskaissa ajoneuvoissa.Mutta se lataus!VTT:n Marko Paakkinen tähdentää, että liikenteen sähköistymisestä puhuttaessa on miellettävä, että sähköverkon puhtaus vaikuttaa sähköajoneuvojen elinkaaripäästöihin. Sähköntuotannon tavat ja haitallisuus ympäristölle vaikuttavat.– Kannattaa kuitenkin huomioida, että sähkön tuotanto on kehittymässä koko ajan puhtaammaksi.Hyötyajoneuvojen ja julkisen liikenteen sähköistymisen haasteena on latauksen järjestäminen. Paakkisen mukaan seuraavaksi olisi keskityttävä kaupunkijakeluun, takseihin ja pakettiautoihin.– Helposti sähköistettävät käyttökohteet kannattaa sähköistää mahdollisimman nopeasti. Kaupallinen ajoneuvokalusto tarvitsee toimivan latausinfran.Paakkisen mukaan julkisia latauspisteitä täytyy olla riittävästi myös alueilla, missä ei ole mahdollisuutta kotilataukseen esimerkiksi asukaspysäköinnissä. Kaupunkialueiden kaavoituksessa tulisi huomioida raskaiden ajoneuvojen latauksen tarpeet.Kaupallisen liikenteen sähköajoneuvojen latauksen järjestämisessä on Paakkisen mukaan paljon vielä tekemättä ja monia kiinnostavia mahdollisuuksia kokeiltavaksi.– Yksi ratkaisu voisivat olla yhteiskäytössä olevat älykkääseen latauksen ohjaukseen perustuvat latauskentät, missä niin henkilöautot kuin raskaskin liikenne voisivat ladata, niin kaupungeissa kuin tärkeimmissä liikenteen solmukohdissa ja taukopaikoissa., Paakkinen ideoi.– Latauskentillä tulisi huomioida ajoittaisten huippukuormitustilanteiden aiheuttamat energiankulutuspiikit, kuten esimerkiksi loma-aikojen meno- ja paluuliikenne.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLatauksesta menestystarina?Latausinfrasta voi Paakkisen mukaan kehkeytyä Suomeen peräti menestystarina.– Esimerkiksi lahtelaisen latausjärjestelmiä valmistavan Kempowerin kasvuvauhtia seuratessa, voi hyvin nähdä, että sähköisessä liikenteessä ollaan uuden Nokian syntytarinan alkulähteillä.Paakkinen tähdentää, että menestys vaatii taustakseen kuitenkin järkeviä, riittäviä ja oikea-aikaisia päätöksiä.– Riippuu nyt tehtävistä päätöksistä, miten paljon tuosta uudesta potentiaalista saadaan siirrettyä kotimaisiksi työpaikoiksi ja vientituotteiden kautta myös hiilikädenjäljeksi.Marko Paakkinen heittää asiassa palloa kaupungeille.– Kaupungit ovat tässä tärkeässä roolissa, mahdollistamalla uusien ajoneuvoluokkien sähköistymisen nopean liikkeellelähdön. Latauskentille tarvitaan tilaa, ja lupaprosesseja olisi hyvä saada nopeutettua.Sähkölentokoneet lyhyille reiteillePaakkinen toisi sähkön ratkaisuksi myös kaupalliseen ilmaliikenteeseen lyhyille reiteille.– Ensimmäiset pienen kapasiteetin sähkölentokoneet ovat arvioiden mukaan tulossa käyttöön vuosikymmenen puolivälissä. Tämä on mahdollisuus esimerkiksi Suomen poikittaisliikenteeseen, missä junaliikenne ei ole kovin sujuvaa, Paakkinen pohtii.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto, henkilökuva VTT / Liisa Mäkinena:5:{i:0;s:6:"103929";i:1;s:5:"75730";i:2;s:5:"97379";i:3;s:6:"104160";i:4;s:5:"97387";} Lue lisää Kaikki artikkelit 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa