22.7.2023 Uutinen Päivän kuva: VL Myrsky kesälaitumella Suomen Ilmavoimamuseossa – ja toivottavasti viimeistä kertaa Teksti Rikhard Wacker Kuva Rikhard Wacker Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Myrskyn siirtyminen Tikkakoskella sijaitsevan Suomen Ilmavoimamuseon päänäyttelyyn on ollut viime vuosina varma lomakauden merkki. Parhaillaan entisöitävänä oleva VL Myrsky MY-14:n runko on tuttuun heinäkuiseen tapaan jälleen esillä Suomen Ilmavoimamuseossa Jyväskylän Tikkakoskella. VL Myrskyn kesäinen siirtyminen museon päänäyttelyn puolelle on ollut tuttu ohjelmanumero viime vuosina, sillä kone on saanut nauttia yleisön katseista entisöintihenkilökunnan kesälomien ajan.Tänä vuonna VL Myrsky II:n museovierailussa on kuitenkin mukana uusi lisämauste. Projekti alkaa olla nimittäin siinä pisteessä, että keskeneräistä konetta esitellään toivottavasti viimeistä kertaa päänäyttelyssä yleisölle. Suomen Ilmavoimamuseon mukaan kaikki alkuperäisosat alkavat olla kunnostettuna paikallaan. Kesän aikana on valmistettu koneesta puuttuvia osia, kuten kuomupleksejä, kiduslevyjä, patruunalaatikoita ja ohjaamon kytkinrasioita.Myrskyn tulevan talven suunnitelmat alkavat olla selviä, kunhan vain entisöintihenkilökunta saapuu elokuussa takaisin ansaitsemiltaan lomilta. Syksyllä entisöintiprojektissa on vuorossa rungon järjestelmien ja vaneriverhoilun viimeistely sekä rungon maalaus. Lisäksi ohjelmassa on siipien, peräsimien ja moottorin peitelevyjen asennus, jotka on rakennettu Vantaalla sijaitsevassa Suomen ilmailumuseossa.Näillä näkymin Myrsky-projekti olisi valmis näytteille asettelua varten alkukesällä 2024.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVL MyrskyVL Myrsky on suomalainen hävittäjälentokone, joka kehitettiin sotien aikana Valtion lentokonetehtaalla Suomen ilmavoimien käyttöön. Vaikka kone kehiteltiin pääasiassa jatkosodan aikana, starttasi projekti jo reilusti ennen talvisodan syttymistä.Puolustusneuvosto tarvitsi syksyllä 1938 hävittäjälentokoneita, sillä Eurooppa oli ajautumassa kovaa vauhtia kohti sotaa. Sodan uhka vaikutti myös siihen, ettei parhaita hävittäjiä haluttu välttämättä myydä lainkaan, ja myyntiin menevissäkin koneissa kysyntä ylitti tarjonnan, minkä takia hinnat kipusivat monesti yli kipurajojen suomalaisille.Lisäksi kun Valtion Lentokonetehtaalla oli tarjolla vapaata tuotantokapasiteettia sekä tehdas oli antanut hyviä näyttöjä niin oman VL Pyry -projektin kuin myös lisenssillä valmistettavien Fokker D.XXI -hävittäjien muodossa, päätettiin hävittäjäpuutetta lähteä ratkomaan myös kotimaisen hävittäjän voimin.Kotimaisen hävittäjälentokoneen esisuunnittelu tehtiin keväällä 1939. Varsinainen suunnittelu tilattiin 8.6.1939 ja syksyllä 1939 kone sai nimekseen Myrsky. Talvisodan alkaminen laittoi kuitenkin koneprojektin hetkeksi jäihin. Välirauhan jälkeen projekti jatkui ja prototyyppi tilattiin 20.12.1940. Prototyypin ensilento nähtiin 23.12.1941.Jatkosodan aikana koneelle tehtiin erilaisia muutoksia suorituskyvyn parantamiseksi useassa vaiheessa. Kolmen koneen koesarja (eli niin sanottu VL Myrsky I) tilattiin 30.5.1942 ja 47 koneen suursarja (VL Myrsky II) 18.8.1942. Näin ollen Myrskyjä valmistui yhteensä 51 kappaletta.Sotaan koneet ehtivät elokuussa 1944. Jatkosodan aikana niillä käytiin muutamia ilmataisteluja ja pommituslentoja. Kone osallistui myös Lapin sotaan, mutta siellä vain tiedustelulentojen muodossa.Myrskyn käyttö ilmavoimissa jäi melko lyhyeksi. Koneet joutuivat lentokieltoon toukokuussa 1947 tapahtuneen onnettomuuden vuoksi. Lisäksi Pariisin rauhanehdot olivat sallineet Suomelle ainoastaan 60 hävittäjälentokonetta, ja tuolloin ilmavoimilla oli pelkästään Messerschmitt 109 G -hävittäjiä jo noin sata kappaletta, joten Myrskyt päätettiin hävittää.Entisöintiprojekti loppusuorallaOnnekkaan sattumuksen seurauksena Jämsästä löytyi 1970-luvulla kolme kappaletta Myrskyn runkokehikkoja, jotka lahjoitettiin Suomen Ilmavoimamuseolle vuonna 1982. Myöhemmin myös Myrskyn alkuperäispiirustukset löytyivät vuonna 1991.Entisöintiprojektin starttaamisesta tehtiin periaatepäätös vuonna 2008 ja virallisempi päätös maaliskuussa 2013. VL Myrsky II:n entisöinti tehdään yhteisprojektina Ilmailumuseoyhdistyksen, Suomen Ilmavoimamuseon ja Suomen Ilmailumuseon kesken.Entisöitävä kone on osa suursarjaa, eli se on VL Myrsky II. Kolmesta löytyneestä runkokehikosta parhaimmassa kunnossa oli MY-14, joten entisöitävä kone tulee samaan rungon alkuperäisen identifiointinumeron.Teksti ja kuvat: Rikhard Wacker Lähde: VLMyrsky.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa 10.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 2 – Draculan pihatielle 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous