23.12.2015 Ajoneuvot Koeajo: älykkäästi taloudellinen Audi Q7 e-tron Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hybridijärjestelmän ja navigaattorin pihi liitto. Hyvää: navigaattorin ja hybridijärjestelmän yhdistelmä, suorituskyky, mukavuus. Huonoa: nelipyöräohjauksen puute. Valtava katumaasturi hybriditekniikalla kuulostaa naurettavalta omatunnon pönkitykseltä, mutta totuus on toinen. Audi Q7:n kaltaiseen suureen ja painavaan autoon on helppo mahduttaa suurta ja painavaa akkuteknologiaa. Eikä arvokkaan maasturin hinta liiaksi hätkähdä kalliista hybriditeknologiasta.Kilpailijoiden kuten Mercedes-Benz GLE 500e:n tai Porsche Cayenne S e-hybridin kohdalla ladattavasta hybridistä on tullut malliston houkuttavin versio.Kiitos kuuluu verottajalle, joka kohtelee silkkihansikkain autoa, jonka hiilidioksidipäästöt ovat 46 grammaa kilometrillä. Se pitää myös lisävarusteet edullisina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNavigaattori avittaaAudi korostaa, että Q7 e-tronille ilmoitettu 1,7 litran kulutus sataa kilometriä kohden on mitattu NEDC-mittaussyklillä. Tähän Q7 e-tron ei käytännössä yltäne, mutta lyhyillä matkoilla taloudellisuus vakuuttaa.Navigaattori ja hybridijärjestelmä työskentelevät älykkäästi yhdessä. Kun hybridijärjestelmä tietää tulevan ajomatkan nopeudet, nousut ja alamäet, se osaa laskea järkevimmän tavan hyödyntää akun energiaa. Taajamissa Audi Q7 e-tron pyrkii liikkumaan puhtaasti sähköllä.Sähköenergia hyödynnetään täysin, joten matkan päätepisteeseen saavutaan tyhjin akuin. Alle 56 kilometrin matkasta Q7:n luvataan selviävän pelkällä sähköllä. Jos päätepisteessä tarvitaan sähkövirtaa, voi auton käskeä säilyttämään tai lataamaan akkua.Talousajotaitoisimmat selvittivät mutkaista vuoristoa, taajamia ja moottoriteitä yhdistäneen sadan kilometrin koeajoreitin alle kolmella diesellitralla. Se on mainio tulos yli kaksitonniselle linnakkeelle. Pidemmällä matkalla sähköjärjestelmän etu laskee, ja kulutus noussee lähelle tavallista kolmelitraista dieseliä.Kotimaan kartat ongelmaTavallisen Q7:n ja uuden Audi A4:n tavoin karttatietoa käytetään vakionopeudensäätimen ja aktiivisen taloudellisuusavustimen ohjaamiseen. Jälkimmäinen kehottaa kuljettajaa keventämään kaasujalkaa jyrkän mutkan tai alemman nopeusrajoituksen lähestyessä. Aktiivisen vakionopeudensäätimen kanssa auto noudattaa automaattisesti voimassaolevaa rajoitusta ja reagoi ennakoidusti sen muutoksiin. Auto hidastaa jyrkkiin mutkiin automaattisesti.Järjestelmä toimii hyvin, kuhan karttatieto on kunnossa. Valitettavasti Suomen kartat eivät vielä kelpaa Audille.Vikkelää laukkaaRatin takaa auton hybridijärjestelmää ei edes huomaa. Aktiivinen moottorituenta häivyttää V6-moottorin käynnistyksistä ja sammutuksista kantautuvat värinät.Täyskiihdytyksissä ekomammutti laukkaa vikkelästi, kiitos dieselin ja sähkömoottorin 373 hevosvoiman yhteistehon. Sähkömoottori sijaitsee moottorin ja automaattivaihteiston välissä, joten nelivetoratkaisu vastaa tavallista Q7-mallia.Tavaratilan alle sijoitetun akuston takia Q7 e-tron on saatavana vain viisipaikkaisena. Perus-Q7:ssä ihastuttanut nelipyöräohjaus on jouduttu karsimaan.Mikäli keväällä markkinoille saapuva Q7 e-tron hinnoitellaan houkuttavasti, siitä voi tulla malliston tähti.Teksti ja kuvat Lauri Ahtiainen Audi Q7 e-tron Moottori 6-sylinterinen dieselmoottori, ahdin, 258 hv, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. 128 hv sähkömoottori. Teho 275 kW (373 hv) Vääntö 700 Nm Vääntö 700 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,0 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 1,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 46 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous