3.4.2018

ACS: Kun mikään ei riitä – 300-500-1000-1500 hv… ja enemmänkin!

Kuva Janne Huhtala
ACS: Kun mikään ei riitä – 300-500-1000-1500 hv… ja enemmänkin!

American Car Show’ssa oli esillä toinen toistaan tehokkaampia autoja ja moottoripyöriä. Milloin tehoa on riittävästi?

Mikä on tehokkain auto, jolla olet ajanut? Oliko se mielestäsi riittävän tehokas? Teho on siinä mielessä petollista, että siihen tottuu. Aluksi tehokkaalta tuntunut auto ei enää muutaman kuukauden ajelun jälkeen tunnukaan niin kummoiselta. Monien mielestä riittävän tehokas on oman auton teho plus 50 tai 100 hevosvoimaa.

American Car Show -näyttelyssä esillä oli ajoneuvoja, joiden teholukemat ylittävät meidän tavallisten kuolevaisten käsityksen tehokkaasta moottorista. Janne Ahosen Top Fuelin tehoksi arvioidaan 9 000 hevosvoimaa, mutta oli paikalla muitakin tehokkaita ajoneuvoja. Vai mitä sanot seuraavista?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Chevrolet Corvette C7 Z06 ’18

Corveten 6,2-litrainen V8-moottori on ahdettu, jolloin tehoksi ilmoitetaan 659 hv / 6 000 r/min ja vääntölukemaksi 881 Nm / 3 600 r/min. Perinteinen nollasta sataan -lukema on 3,4 sekuntia. Monien mielestä jutun avauskuvanakin oleva keltainen kiituri on järjettömän tehokas, mutta ACS-näyttelyssä tätä voidaan pitää voiman ja suorituskyvyn osalta vasta lähtötasona.

Honda S2000

Dennis Häggblomin Hondaan on vaihdettu 2JZ -tekniikka. Todella matalaan, kevyeeseen ja pieneen Hondaan 780 hevosvoimaa ja 1 000 newtonmetriä ovat häkellyttävät lukemat.

BMW 325 ’86

Suomen nopein katu-BMW kulkee varttimailin aikaan 9,16 sekuntia ja loppunopeus 402,336 metrin päässä lähdöstä on 242 kilometriä tunnissa. Kunnioitettava suoritus yli kolmekymmentävuotiaalle BMW:lle. M50b28-tekniikka Holsetin pro55 -ahtimella tuottavat mukavan tasalukeman 850 hevosvoimaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suzuki GSX 1100 Katana ProBoost Turbo

Mallimerkintä on sikäli harhaanjohtava, että Katanan todellinen iskutilavuus on kasvatettu 1 360 kuutiosenttimetriin. Maltillisesti ahdetusta moottorista on mitattu 320 hevosvoimaa ja yhtä monen newtonmetrin vääntö. Suorahampaisen ensiövedon ja MPS-paineilmavaihtajan turvin SCB-luokan Katana on kipittänyt varttimailin aikaan 8,82 sekuntia loppunopeuden ollessa 275 kilometriä tunnissa. Katana sopii esittelyssä tähän rakoon, sillä se on kulkenut varttimailin hiuksenhienosti nopeammin kuin Suomen nopein katu-BMW. Kuljettaja ja omistaja on rovaniemeläinen Piia Korhonen.

Suzuki Hayabusa Turbo

Jari Salinin Suzukissa on 1 300-kuutioinen moottori, sen kyljessä Holset HX40 Super -etana ja dynolukemat 698,5 hv ja 570 Nm. Mieti sitä!

Boss Hoss 502 Twin Turbo

Reilun kahdeksan litran iskutilavuus moottoripyörän moottorissa on niin maltillinen, että pitäähän siihen pultata kiinni ahdin kummallekin puolelle. Lopputuloksena on Rolls Royce -tyyppisesti ”riittävä” teholukema.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mini ’73

Minin suorituskyky on aina perustunut pieneen kokoon ja alhaiseen painoon. Jos ei halua luottaa pelkästään niihin, niin kolmantena vaihtoehtona on kasvattaa tehoa. Veli Koivulan Minin tehoksi ilmoitetaan tasan 1 000 hevosvoimaa. Kun painoa on 800 kiloa, on tuloksena Euroopan nopein Mini. Tällä kaudella on tavoitteena on olla koko pallon nopein.

Chevrolet Chevelle ’71

Roine Kjellqvist todistaa oikeaksi aikaisemmin esitetyn väitteen, että tehoon tottuu ja sitä pitää aina saada lisää. Viime kaudella hänen Chevellensä 555-kuutiotuumaisen moottorin teho oli pyöreät 1 000 hevosvoimaa, mutta täksi vuodeksi tehoa on kaivettu 1 200 hevosvoimaa!

Toyota Supra ’93

Toyotako tylsä riisikuppi? Ei ainakaan Koistel Nätyngin Supra, jonka 3,3-litraisesta 2JZ GTE -tekniikasta on selvästi ämpäriä suuremman Holset HX60-ahtimen avulla ja E85-polttoaineella puristettu ulos 1 296 hevosvoimaa (952,9 kW) / 6 886 r/min ja vääntöäkin mukavat 1 356 Nm / 6 481 r/min.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toyota Supra MK3

Jos sinua jäi vaivaamaan, että äskeisen Supran teho jäi alle 1 000 kilowatin, niin korjataan tilanne. Tämän Supran tärkeimmät tiedot selviävät rekisterikilvestä: 1 445 hevosvoimaa ja 1 292 newtonmetriä.

Audi R8

Kun jenkkiautonäyttelyssä yleisin moottorikonstruktio on V8, niin Sami Sivosen Audi nokittaa parilla sylinterillä. 5,2-litrainen V10-moottori on vakionakin suhteellisen tehokas, mutta kahdella hiustenkuivaimella ja riittävällä ahtopaineella teholukema nousee kivaan tasalukemaan 1500 hevosvoimaa.

Ford Taunus ’72

Äskeisessä Audi R8:ssa puolentoista tuhannen hevosvoiman lukema on (ehkä) jotenkin ymmärrettävissä, mutta saman verran Taunuksessa! Kun 70-luvun Taunuksen 1,6-litraisen moottorin teho oli 75 hevosvoimaa, niin Erki Lehtlan Taunuksen teholukema on siihen nähden 20-kertainen. 1 500 hevosvoimaa saavutetaan 463-kuutiotuumaisella vinkkelikasilla. Matalilla ahdoilla Taunus suoriutuu varttimailista 8,5 sekunnissa. Tappaja-Taunus nähdään tänä vuonna jenkkien Speedweek-tapahtumassa, jonne omistaja kertoo lähtevänsä selviytymään hengissä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ford Mustang ’08

Kun tehoa halutaan kasvattaa uudelle tasolle, tehdään billetkone ja lyödään kylkiin kaksi puhallinta. Andres Arnoverin Mustangin teho 3 000+ hevosvoimaa. Varttimaili taipuu 6,3 sekunnissa loppunopeuden ollessa 364 km/h.

ACS: Kun mikään ei riitä – 300-500-1000-1500 hv… ja enemmänkin!
Funny Car on kova lupaus, mutta 4 000 hevosvoimaa riittänee hauskuuden takeeksi.

PANOX Funny Car

Ari Pietilän ja Woodstock Racingin Funny Car täräyttää 4 000 hevosvoiman lukemat. Neljännesmaili on takana 5,637 sekunnissa ja loppunopeutta 402,9 kilometriä tunnissa.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Lue myös:

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat