31.3.2018 Ajoneuvot Omavalmisteprätkä Proboost M1 – neljän litran V8 ja 360 hevosvoimaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Keskimittaiselle lappilaiselle räätälöity”, määrittelee Jarmo Kelahaara rakentamansa Proboost M1 -omavalmistemoottoripyörän. Kun moottoripyörän tehoksi mitataan renkaalta 360 hevosvoimaa ja vääntöä on 521 newtonmetriä, on kyseessä ainutlaatuinen moottoripyörä. Vielä erikoisempi rovaniemeläisen Jarmo Kelahaaran Proboost M1 on siksi, että se on alusta loppuun itse rakennettu omavalmistemoottoripyörä. Omavalmistemoottoripyörän valmistaminen Suomessa tuli mahdolliseksi maaliskuussa 2016. Jarmo Kelahaaran haaveena oli pitkään ollut täysin oman moottoripyörän rakentaminen, joten anomuspaperit omavalmistepyörän rakentamiseksi lähetettiin Trafiin jo vuoden 2016 syksyllä. Suunnitelma täytti lupaehdot ja päätös saatiin myönteisenä. Pyörä on tarkoitus saattaa liikennekäyttöön keväällä 2018. Se vaatii jarru-, päästö- ja melutestit sekä selvityksen rungon rakennusmateriaaleista ja -tavoista ja niiden lisäksi E-hyväksytyt valolaitteet. Miksi BMW-moottori? BMW:n V8-moottorit ovat keveitä, kokoalumiinisia ja ulkonäöltään siistejä sekä poikittain asennettuna muodoltaan moottoripyörään sopivia. Lisäksi moottoreita on helposti saatavilla ja ne ovat kohtuuhintaisia. Lisäksi niiden käyttöä puoltaa imago, äänimaailma ja teho. Moottoriin on lisätty kaksi TD05-16G -turboahdinta. Ilmoitettu teho saavutetaan 0,5 barin ahtopaineilla. Runko on omaa suunnittelua ja omavalmiste. Akseliväli on huppeat 1900 milliä. Normaalit etupään keulaputket eivät riitä tukevuudeltaan 400-kiloiseen pyörään. Ongelma ratkaistiin asentamalla molemmille puolille etupyörää kaksi Suzuki Hayabusan keulaputkea, jolloin keulan kantavuus ja vaimennus on sopiva. Tasapainon vuoksi myös taakse asennettiin molemmille puolille kaksi jousituselementtiä. Voimansiirto on omaa suunnittelua ja pyörä on suoravetoinen. Ensiövetona on kolmen tuuman hammaspyörä ja toisiovetona 530-ketju. Kytkin on mekaaninen Toyota-BMW-Proboost Lockup. Ajoasento on alusta lähtien suunniteltu ”kädet edellä ja jalat takana” ajettavaksi. Tukevan rungon ja kantavan etujousituksen ansiosta pyörä on jämäkkä ajettava mutta jyrkän keulakulman ansiosta samalla kevyt ohjattava. Pyörän värityksessä on yhdistetty Proboostin sininen ja BMW Racing -väritys. Tekes on tukenut innovaatiosetelillään pyörän rungon ja voimansiirron suunnittelua sekä 3D-mallintamista. Pyörästä on tarkoitus tehdä rakennussarja tee-se-itse -rakentelijoille. Sarja voi sisältää rungon, takahäkin, takahaarukan ja voimansiirtopalikat. V2-koneille on maailmalla tarjolla satoja vastaavia rakennussarjoja mutta V8-koneille ei vielä ainoatakaan. Tällä varustetasolla pyörän taxfree-hinta on noin 23 000 euroa. Tilauksesta tehdään myös valmiita pyöriä asiakkaan mieltymysten ja toivomusten mukaan. Lisätietoja: www.proboost.fi Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! – 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta