26.4.2022

Audi-pomon mielestä Euroopan pitäisi hankkiutua eroon fossiilisista polttoaineista vuoteen 2040 mennessä

Toimitusjohtaja Markus Duesmann Audi – Audi poistaa polttomoottorit vuoteen 2033 mennessä

Ukrainan sodan aiheuttama energiapoliittinen kriisi on Audin toimitusjohtajan Markus Duesmannin mukaan pakottava syy fossiilisista polttoaineista eroon hankkiutumiselle.

Euroopassa pohditaan nyt kuin viimeistä päivää kuinka päästä eroon riippuvuudesta venäläisistä energialähteistä pika-aikataululla. Ratkaisuna akuuttiin tilanteeseen voisivat olla korvaavat fossiiliset lähteet Venäjän ulkopuolella, esimerkiksi Lähi-idässä ja itäisellä Välimerellä. Paine on tunnetusti kova myös kokonaisvaltaiseen luopumiseen kaikista fossiilisista polttoaineista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

18 vuotta aikaa

Näin on ainakin, mikäli Duesmannin visio toteutuu. Nimenomaan eurooppalaisille autonvalmistajille suuntaamassaan eräänlaisessa vetoomuksessa Audin toimitusjohtaja asettaa takarajaksi vuoden 2040. Korvaavana ratkaisuna Duesmann pitää kannanotossaan yksinomaan akkusähköautoja.

Audi on kertonut, ettei se aio valmistaa polttomoottoriautoja enää vuoden 2033 jälkeen, emomerkki Volkswagenin asettaessa vastaavan rajan kaksi vuotta myöhemmäksi Euroopassa. Duesmann haluaisi vauhdittaa myös koko Baijerin, Audin kotiosavaltion, siirtymistä uusiutuvien energialähteiden piiriin. Saksa on joutunut vallitsevassa tilanteessa ikävään välikäteen, sillä muun muassa sen teollisuus on voimakkaassa riippuvuussuhteessa venäläiseen tuontikaasuun. Tämä koskee luonnollisesti myös autotehtaita, joita Audillakin on Saksan puolella.

Toisenlaisiakin ääniä kuultu

Duesmannin esittämä vaatimus kokonaisvaltaisesta siirtymisestä akkusähköön henkilöautoissa ei ole lainkaan ennenkuulumaton, mutta sille on esitetty myös vastakkaisia mielipiteitä. Tarkasti erittelemättä on olemassa useita autonvalmistajia, jotka eivät ole halukkaita luopumaan polttomoottoreista kokonaan. Erityisesti Japanin suunnalta on kuultu isoja puheenvuoroja mäntämoottorin puolesta, ja esitetty ratkaisuksi vety- ja biodieselpolttoaineita niille. Niin ikään Saksan ja Italian hallitukset suhtautuvat nihkeästi EU-komission ehdottamaan polttomoottoreiden täyskieltoon.

Audi Q7 Business S line 50 TDI 210 kW MHEV Quattro Tiptronic

Lähde: Autonews Europe Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Audi, Moottorin arkisto

Luetuimmat