30.4.2018

Brittiautot eivät jätä ketään kylmäksi – paitsi ehkä sisällä olijat

Rover P5

Classic Motor Show lähestyy, joten vaihdoimme brittivaihteen päälle.

Kohta vanhoja tuntojaan englantilaisista autoista pääsee päivittämään. Autoilukesän aloittaa jo 11. kerran Lahden klassikkoautonäyttely - Classic Motor Show 2018 Lahden messukeskuksessa 5.–6.5. Teemana on tällä kertaa Brittiautot. Meille tarjottiin tilaisuus päästä tunnelmaan jo etukäteen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Myös neliovisena coupena

Rover P5 oli tuotannossa 1958-1973, kookasta neliovista sai kahtena versiona, Saloonina tai Coupena. Coupen kattoa oli madallettu kuusi senttiä, mutta ovia oli siinäkin neljä – eli nykyajan nelioviset coupet eivät ole mikään uusi keksintö. Moottorivaihtoehtoja oli niinikään kaksi, alkuun kolmelitrainen rivikuutonen ja loppuaikoina puoli litraa suurempi Buickilta lainattu veekasi.

Messuilla nähtävä vuoden 1961 Rover 3-litre on ollut uudesta asti Suomessa, alun perin Kotkan seudulla. Auto on alkuperäisessä kunnossa, sitä ei ole entisöity. Rover tarjoaa juhlavaa kyytiä, nahkaa ja puupintaa ei ole säästelty. Jousitus selvittää routaheitot eleettömästi. Ohutkehäinen ratti on liukas pyöriteltävä ja jarruilla on tekemistä painavan auton hillitsemisessä. Rivikuutonen murisee mukavasti ja vääntää alhaalta.

Viiden merkin mysteeri

Talbot Sunbeam Lotus tuottaa tuskaa autontunnistajille. Maskissa on Chryslerin viisisakarainen tähti, konepellin kulmassa lukee Talbot, etulokasuojissa Lotus, takaluukun vasemmassa kulmassa Simca ja oikeassa Sunbeam. Viisi automerkkiä, eikä mallinimeä ollenkaan. Myöskään sen kansallisuus ei ole välttämättä niin puhtaasti englantilainen.

Se on valmistettu Skotlannissa Rootesin tehtailla, jotka olivat päätyneet Chryslerin eurooppalaisen tytäryhtiön omistukseen. Vaikka kolmiovisen pikku-Talbotin ura on alkanut Golfin ja etuvetosuosion jälkeen, se on tehty Hillman Avengerin lyhennetylle takavetorakenteelle. Sunbeam toimi vanhana tuttuna Rootes-merkkinä markkinoinnissa Briteissä. Simcan Chrysler oli ostanut jo aiemmin ja se jatkoi mallinimenä Ranskan markkinoilla. Lopulta 1978 Chrysler heitti hanskat tiskiin Euroopassa ja myi tehtaansa yhdellä dollarilla PSA-konsernille (Peugeot-Citroën), jolloin otettiin käyttöön vanha historiallinen Talbot-merkki. Chrysler oli kuitenkin ehtinyt tilata Lotukselta 2,2-litraisen ralliversion, joita tehtiin vain reilut 2000 kpl. Kaikkien soppaan osallistuneiden badget löytyvät autosta. Meniköhän kaikki nyt oikein, ei nämä nykyiset yhteistyökuviot niin vaikeita olekaan.

Vaikka pikku-Talbotin ura kuulostaa heittopussilta, juuri tällä ralliversiolla on voitettu rallin merkkimestaruus vuonna 1981 ja Henri Toivonen voitti sillä RAC-rallin 1980.

Tarina jatkuu keskiviikkona.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Luetuimmat