17.2.2014 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Duster Koko kansan katumaasturin ajomukavuus sivistyi ja ulkonäkö rohkaistui. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koko kansan katumaasturin ajomukavuus sivistyi ja ulkonäkö rohkaistui. Hyvää: Hinta, parantunut äänieristys Huonoa: Ohjaustuntuma liukkaalla, ajoasento, vaihteiston välitykset kaupunkiajoon Sinnikäs ja reipas romanialainen. Dacia Dusteria on myyty pian jo puoli miljoonaa autoa. Sen salaisuus ei piile varusteiden yltäkylläisyydessä tai hienostuneissa ajo-ominaisuuksissa, vaan hinnassa ja katumaasturin etenemiskyvyissä.Päivitetty Duster on saanut keulaansa maasturimaisemman ilmeen kromisäleikön ja uusien neliskanttisten ajovalojen myötä. Koeajetussa autossa katumaasturimaisuus ei kaksivetoisuudesta huolimatta rajoitu ainoastaan ulkonäköön, vaan sivupolkujen taivalta helpottaa myös 900 euron hintaiseen sport-varustepakettiin kuuluvat alustan suojalevyt. Varustelun parannuksesta huolimatta auton hinta on pysynyt lähes samana.Matkustamon verhoiluvaihtoehdot ovat niinikään uudistetut, samoin keskikonsoliin sijoitettu kosketusnäyttö, josta hallitaan äänentoistoa ja navigaattoria. Verhoiluvalikoima on nyt täydentynyt myös puolinahkaverhoilulla. Valitettavasti istuimien säädöt ovat yhä puutteelliset, samoin niiden tarjoama tuki. Ohjauspyöräkin jää hieman kauas etäisyydensäädön puutteesta johtuen.Päivityksessä on parannettu myös äänieristystä ja tulokset on havaittavissa, vaikkei Duster edelleenkään ole moottoritienopeuksissa äänetön matkustaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoimalla ahdettuKoeajettu versio oli varustettu uudella ahdetulla 125-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla. Moottorin voimavarat ovat oivat ja riittävät pieneen katumaasturiin mainiosti. Alennusvaihdetta ei ole ja sen vuoksi välitykset on suunniteltu niin, että ensimmäinen vaihde on todella lyhyt. Kaupunkiajossa tämä teettää tiuhaa vaihtamisen tarvetta. Valitettavasti Dusteria saa kyseisellä moottorilla ainoastaan etuvetoisena.Ainoa voimanlähde nelivetoversioon on 110-hevosvoimainen turbodieselmoottori. Vanha 1,6-litrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori säilyy malliston hinnat alkaen- moottorina.Auto etenee hangessa kohtuullisesti etuvetoisenakin, hyvin toimivan vetoluistoneston ansiosta. Jäisellä pinnalla kitkarenkailla varustettu kaksivetoinen auto pyristelee kovasti vastaan liikkeelle lähdettäessä ja neliveto perustelisi itse itsensä. Samalla kun pidon löytyminen on tiukassa, on ohjaustuntokin. Liukkaalla pinnalla kevyt ohjaus on todella tunnoton ja mutkissa selvästi aliohjautuva.Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Dacia Duster TCe 125 4x2 Laureate Hinta alkaen 16 878 € Koeajetun auton hinta varusteineen 21 205 € Ajoneuvovero 128 €/ v Moottori 1 197cm³ 4-sylinterinen bensiinimoottori, ahdin, etuveto, 6.v-manuaalivaihteisto Teho 92 kW (125 hv), 5250 r/min Vääntö 205 Nm (2000 r/min) Vääntö 205 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km 7,6 (kaup.) / 5,6 (maant.) / NEDC-kulutus 6,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 145 g/km Mitat pituus 4315 mm, leveys 2000 mm, korkeus 1695 mm, akseliväli 2674 mm Tavaratila: 475 l Omamassa: 1277 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta / 100 000 km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?