7.4.2023

Erota pyörien osasarjat ja sähkömoottorit toisistaan – opas sähköpyörien komponenttien maailmaan

Moottorin julkaisemien sähköpyörien koeajoissa vilisee eri komponenttivalmistajien osasarjat ja eri sähkömoottorit. Mitkä ovat niiden paremmuusjärjestys ja speksit, selviää tästä artikkelista.

Polkupyörien komponenttien maailma voi olla aikamoinen sillisalaatti tietämättömällä. Pyöristä löytyy Shimanoa ja on Sramia, mutta pelkästään osasarjan valmistaja ei kerro oikeastaan mitään muuta kuin sen valmistajan. Tämän lisäksi sähköpyörissä vilisee sähkömoottoreiden nimet, Bosch, Shimano, Yamaha ja muut – mutta pelkät valmistajat ei kerro sähkömoottoreistakaan muuta kuin valmistajan.

Vaihteistojen puolella valmistajia on oikeastaan tällä hetkellä kaksi, joita pyörissä käytetään tavanomaisimmin. Maailman suurin komponenttivalmistaja, yli 100-vuotias japanilainen Shimano sekä yhdysvaltalainen, 1980-luvulla perustettu Sram nokittelevat tällä kentällä lähes keskenään. Molemmilla valmistajilla on erihintaisia ja sitä kautta myös eri laatuisia osasarjoja – jotka vaikuttavat myös siihen itse asiaa, eli polkupyörän hintaan.

Kun sekaan soppaan lyödään vaihteistojen lisäksi vielä esimerkiksi maastopyörien jousitus, eli Rock Shoxin ja Foxin etuhaarukat sekä iskuvaimentimet, sekametelisoppa on melkoinen. Iskuvaimentimien ja keuloja emme tässä yhteydessä kuitenkaan pistä järjestykseen, koska esimerkiksi Foxin iskunvaimentimet on hinnan lisäksi luokiteltu myös niiden käyttötarkoituksen mukaan. Osa joustoista on tehty esimerkiksi kovaan menoon kuten alamäkipyöräilyyn ja toisilla osilla pärjää hyvin rauhallisemmassa trail-ajossa. Molemmista kategorioista löytyy monenhintaista tuotetta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mitä kalliimpi, sitä parempi ja kevyempi

Vaihteistosarjoihin pätee kuitenkin sama, mikä muihinkin tuotteisiin – mitä kalliimpi tuote eli osasarja on kysymyksessä, sitä paremmista materiaaleista se on yleensä tehty. Paremmat materiaalit tuovat mukanaan muun muassa kulutuskestävyyttä sekä toimintavarmuutta, mutta myös keveyttä.

Shimanon ja Sramin osasarjoja on aavistuksen vaikea verrata ristiin, sillä merkit ja niiden sisällä olevat mallisarjat eivät ole täysin suoraan verrannollisia keskenään. Mutta oheinen listaus antaa vähän vinkkiä siitä, että mihin kohtaan mikäkin osasarja hintajanalla sattuu, ainakin valmistajien omassa hierarkiassa. Samalta polkupyörävalmistajalta saattaa löytyä myös sekä Sramin osasarjoilla että Shimanon osasarjoilla koottua pyörää mallistostaan.

Oheisista Moottorin kokoamista listoista voi kuitenkin nähdä, mitkä ovat osasarjojen niin sanotut paremmusjärjestykset. Näitä listoja voi käyttää esimerkiksi siinä, kun tekee sähköpyöränsä ostopäätöstä.

Huomionarvoista ostopäätöstä tehdessään on kuitenkin se, että joissain pyörissä osasarjoja myös sekoitetaan keskenään. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että pyörään on laitettu kahden eri hinnan osaa, mutta ilmoituksessa tai nettikaupan tekstissä saatetaan kertoa vain se parempi. Ilmoituksessa saatetaan mainita, että pyörässä on Sram GX -vaihteet. Takavaihtaja pyörässä voi tällöin olla mainittu Sram GX, mutta voimansiirron muut osat ovatkin alempaa hintaluokkaa. Maastopyörissä tämä tosin on tänä päivänä harvinaisempaa, koska pyörissä on siirrytty paljon siihen, että pyörässä on vain yksi ratas edessä ja varsinainen vaihteisto takana. Edullisissa maastopyörissä, kuten esimerkiksi lasten maastopyörissä käytetään edelleen kahta tai kolmea eturatasta ja useampaa takaratasta, ja tällöin osasarjana pyörässä on esimerkiksi Shimanon osasarjojen edullisimmat versiot, kuten Tourney tai Altus.

Shimano-maastopyörien vaihteistot (järjestys kalleimmasta halvimpaan)

  • XTR Di2 (pro taso)
  • XTR (pro taso)
  • Deore XT Di2 (kilpataso)
  • Deore XT (vaativa harrastaja)
  • SLX (vaativa harrastaja)
  • Deore (harrastaja)
  • Alivio (harrastaja)
  • Acera (harrastaja)
  • Altus (aloittelija)
  • Tourney TX (aloittelija)
  • Tourney (aloittelija)
  • Tourney TZ (aloitteija)

Shimano-alamäkipyörien osasarjat (järjestys kalleimmasta halvimpaan)

  • Saint (harrastaja, vastaa XTR-tasoa)
  • Zee (aloittelija)

Sram-maastopyörien vaihteistot (järjestys kalleimmasta halvimpaan

  • XX1 Eagle AXS (pro taso)
  • XX1 Eagle (pro taso)
  • XX1 (kilpataso)
  • X01 Eagle AXS (kilpataso)
  • X01 Eagle (kilpataso)
  • X01 (vaativa harrastaja)
  • EX1 (vaativa harrastaja, erityisesti sähkömaastopyöriin kehitetty osasarja)
  • GX Eagle (vaativa harrastaja)
  • GX (vaativa harrastaja)
  • NX Eagle (harrastaja)
  • NX (harrastaja)
  • SX Eagle (harrastaja)

Sramin osasarjoissa lisämerkintä Eagle tarkoittaa sitä, että se on kyseisen tason paras osasarja, jossa on 12-vaihteinen takapakka. Eagle-osasarjat ovat myös yhteensopivia NX-, GX-, X01- ja XX1-osasarjojen kanssa 11-vaihteisten osalta, 12-vaihteisissa NX:n vapaaratas ei ole yhteensopiva.

Sram-maastopyörien osasarjoja (joista osa poistunut tai poistuu käytöstä, yllä mainitut osasarjat ovat syrjäyttäneet nämä, järjestys kalleimmasta halvimpaan)

  • XX (kilpataso)
  • X0 (vaativa harrastaja)
  • X9 (vaativa harrastaja)
  • X7 (harrastaja)
  • X5 (aloittelija)

Shimano-kaupunkipyörien vaihteistot (järjestys kalleimmasta halvimpaan)

  • Metrea (vaativa käyttäjä)
  • Alfine (keskitason käyttäjä)
  • Nexus (keskitason käyttäjä)
  • Capreo (aloitteleva käyttäjä)

Sähkömoottoreissa muutama valmistaja

Sähköpyörien sähkömoottoreina esiintyy myös muutamien eri moottorivalmistajien myllyjä. Kun puhutaan pyörien keskimoottoreista, Shimano, Yamaha, Brose sekä Bosch ovat valmistajat, joiden sähkömoottoreita esiintyy pyörissä pääosin. Lisäksi sähkömoottoreiden valmistajiin on noussut mukaan Fazua, joka on hieman tuntemattomampi merkki, mutta Fazuan moottorit yleistyvät, kun pyörään tarvitaan kevyttä sähkömoottoria suhteellisen pienellä akun teholla. Tähän listaan otimme mukaan myös Mahlen, joka on takamoottoreissa yleinen valmistaja.

Lisäksi pyörissä voi olla sellainen sähkömoottori, että valmistaja sille on tietty, mutta moottorin vääntöä tai muita ominaisuuksia on speksattu siten, että vastaavaa sähkömoottoria ei löydy kuin tietyn valmistajan tietyistä pyöristä. Esimerkiksi amerikkalaisvalmistaja Specialized käyttää pyörissään Brosen moottoreita, mutta he pyrkivät markkinoimaan sähkömoottoreita siten, että ne olisivat heidän omiaan. Tietyllä tavalla ovatkin speksien puolesta. Pyörävalmistajat kehittävät myös omia sovelluksiaan, joilla pyörän eri ominaisuuksia, kuten moottorin tarjoamaa vääntöä milläkin avustustasolla voi säätää mieleisekseen.

Brose on jakanut sähkömoottorinsa kahteen eri kategoriaan, Brosella on sekä alumiinirunkoisia, että magnesium-runkoisia sähkömoottoreita. Magnesium-runkoinen moottori Brosen valikoimassa on 15 prosenttia pienempi kooltaan kuin alumiinirunkoinen ja 500 grammaa kevyempi.

Nyrkkisääntö sähkömoottoreissa on se, että mitä edullisempi moottori, sitä vähemmän se tarjoaa vääntöä ja näin ollen vähemmän myös avustusta. Eri valmistajien moottorisarjojen sisällä myös moottoreiden muut ominaisuudet, kuten herkkyys ja hyötysuhde, saattavat vaihdella. Vähemmän vääntävää moottoria käytetään yleensä esimerkiksi kaupunkipyörissä ja kun vaativuus kasvaa, esimerkiksi maastopyörissä, moottorin vääntömomentti myös kasvaa. Väännön kasvaessa sähkömoottorin hinta myös yleensä nousee.

Sähkömoottoreiden kohdalla paino ei kulje välttämättä käsi kädessä sen kanssa, että mitä kalliimpi ja parempi moottori, sitä kevyempi se on. Vääntävä ja kallis sähkömoottori voi tarvita myös järeämmät sisuskalut ja sen vuoksi kalliimpi sähkömoottori voi olla painavampi kuin edullinen ja pieni moottori.

Myös sähköpyörien akut ovat eri painoisia, johtuen siitä, että mitä isompi akku, sitä enemmän siinä on akkukennoja, jotka tuovat akkuun painoa. Akun yhtenä valintatekijänä pyörää koottaessa on se, minkä painoinen pyörä on muiden komponenttien osalta. Kevyeen pyörään saatetaan valita pieni akku, jolloin pyörän kokonaispaino pysyy alhaisena ja tällöin järeälläkin sähkömoottorina pyörään pystytään saamaan kohtuullinen sähköllä avustettu toimintamatka pienelläkin akulla.

Bosch

  • Performance Line CX Race Limited Edition, 2,75 kg, 250 W, 85 Nm
  • Performance Line CX, 2,9 kg, 250 W, 85 Nm
  • Performance Line Speed, 2,9 kg, 250 W, 85 Nm
  • Performance Line, 3,2 kg, 250 W, 75 Nm
  • Cargo Line, 2,9 kg, 250 W, 85 Nm
  • Active Line Plus, 3,2 kg, 250 W, 50 Nm
  • Active Line, 2,9 kg, 250 W, 40 Nm

Brose, alumiinirunkoiset sähkömoottorit

  • Brose Drive S Alu, 3,4 kg, 250 W, 90 Nm
  • Brose Drive TF Alu, 3,4 kg, 250 W, 90 Nm
  • Brose Drive T Alu, 3,4 kg, 250 W, 70 Nm
  • Brose Drive C Alu, 3,4 kg, 250 W, 50 Nm

Brose, magnesium-runkoiset sähkömoottorit

  • Brose Drive S Mag, 2,9 kg, 250 W, 90 Nm
  • Brose Drive TF Mag, 2,9 kg, 250 W, 90 Nm
  • Brose Drive T Mag, 2,9 kg, 250 W, 70 Nm
  • Brose Drive C Mag, 2,9 kg, 250 W, 50 Nm

Fazua

  • Ride 60, 2,0 kg, 450 W, 60 Nm
  • Ride 50, 3 kg, 350 W, 58 Nm
  • Evation, 3,1 kg, 450 W, 55 Nm

Shimano

  • EP8 (EP801), 2,7 kg, 250 W, 85 Nm
  • EP6 (EP600), 3,0 kg, 250 W, 85 Nm
  • E7000, 2,8 kg, 250 W, 60 Nm
  • E6100, 2,8 kg, 250 W, 60 Nm
  • E5000, 2,4 kg, 250 W, 40 Nm

Yamaha

  • PW-X3, 2,8 kg, 250 W, 85 Nm
  • PW-X2 45, 3,2 kg, 500 W, 80 Nm
  • PWseries S2, 2,9 kg, 250 W, 75 Nm
  • PWseries TE, 3,4 kg, 250 W, 60 Nm
  • PWseries CE, 3 kg, 250 W, 50 Nm

Mahle

  • X20, 1,4 kg, 250 W, 55 Nm
  • X35, 1,5 kg, 250 W, 40 Nm

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jarrujen merkitys korostuu kun vauhti kasvaa

Jarrujen puolella myös Shimano ja Sram ovat pääasiassa keskinäiset kilpakumppanit. Jarrujen toimivuus ja tehokkuus ovat tärkeässä osassa kaikissa pyörissä, mutta eritoten maastopyörissä maastossa ajettaessa niiden merkitys korostuu. Myös koolla on merkitystä tässäkin, nyrkkisääntönä voi pitää, että mitä isompi jarrulevy, sitä tehokkaammasta jarrusta on kysymys. Aina koko ei ole kuitenkaan merkitsevä, myös jarrujen optimilämpötilalla on merkitystä niiden pysäytysvoimaan.

Nelimäntäiset jarrut ovat tulleet myös maastopyöriin entistä enemmän kaksimäntäisten jarrujen sijaan. Mäntien lukumäärää kasvattamalla myös jarrupalojen kokoa voidaan kasvattaa, jolloin jarrujen lämmönkesto paranee. Kaksimäntäiset jarrut ovat yleensä kevyemmät ja ne riittävät usein kevyempään kalustoon ja kevyempään ajoon. Nelimäntäisiä jarruja suositaan silloin, kun vauhti kasvaa ja alamäet jyrkkenevät, ja jarruilta vaaditaan todellista luotettavuutta.

Sram (2-mäntäiset jarrut)

  • Level Ultimate
  • Level TLM
  • Level TL
  • Level T
  • Level

Sram (4-mäntäiset jarrut)

  • Code RSC
  • Code R
  • G2 Ultimate
  • G2 RSC
  • Guide RS
  • Guide R
  • Guide RE
  • Guide T

Shimano (2-mäntäiset jarrut)

  • XTR
  • Deore XT
  • SLX
  • Deore

Shimano (4-mäntäiset jarrut)

  • XTR
  • Deore XT
  • SLX
  • Deore

Shimano (4-mäntäiset jarrut alamäkiajoon)

  • Saint
  • Zee

Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkisto/Tuomas Rajala

Edellä mainittujen listojen tiedot perustuvat artikkelin julkaisuhetkeen, tiedot saattavat olla puutteellisia, kun komponenttivalmistajat julkaisevat uusia osasarjoja ja komponentteja polkupyöriin.

Täsmennys 13.4.2023: Täsmennetty tietoa Sram Eagle -osasarjojen yhteensopivuutta muiden Sram-osasarjojen kanssa.

Lisää aiheesta

Luetuimmat