2.12.2015

Euro NCAP: palava italialainen ja viiden tähden loistoa

Viidestätoista testatusta autosta peräti yksitoista saavutti täydet viisi tähteä. Hännän huipuksi jäänyt Lancia syttyi tömäyskokeen lopuksi palamaan.

Joulukuun alun Euro NCAP-törmäystesteissä paljastettiin viidentoista auton törmäysturvallisuus. Testiohjelmaan on vuoden 2015 alusta alkaen kuulunut keulan jäykkyyttä mittaava törmäys koko keulan leveydellä. Sen lisäksi mukana on tuttu etutörmäys osakeulan leveydellä, kylkitörmäys ja vaativampi tolppatörmäys.

Euro NCAP on painottanut tuloksissa aktiivisten turvavarusteiden merkitystä. Vuoden 2016 alusta testiohjelma laajenee kokeella, jossa mitataan automaattisten hätäjarrutusjärjestelmien kykyä reagoida jalankulkijoihin. Lisäksi nopeusrajoittimien ja kaistavahtien ja -avustimien vaatimuksia muokataan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

BMW X1

Toisen sukupolven BMW X1 sai täydet viisi tähteä. Täysikasvuisten matkustajien suojaus sai arvosanaksi 90 prosenttia ja lapsimatkustajien suoja 87 prosenttia. Törmäystilanteessa ylösponnahtavalla konepellillä varustettu X1 suojasi jalankulkijoita 74 prosentin pistein. Kohtalaisesti toimivan hätäjarrutusavustimen ansiosta aktiivisesta turvavarustelusta BMW sai 77 prosenttia.

BMW Z4

BMW Z4 -urheiluauto on ehtiny jo keski-ikään, mikä näkyi kolmen tähden tuloksessa. Täysikasvuisten suoja jäi 69 prosenttiin ja lasten 61 prosenttiin. Ylösponnahtavan konepellin ansisota Z4 pärjäsi kuitenkin 91 prosentin arvoisesti jalankulkijaturvallisuudessa. Iäkkääseen autoon ei ole saatavilla hätäjarrutusavustinta, kaistavahtia tai nopeudenrajoitinta, joten aktiivisesta turvallisuudesta auto sai 46 prosenttia.

Jaguar XF

Jaguarin suuri sedan sai hintaluokalta odotetut viisi tähteä. Täysikasvuisten suojasta auto sai 92 prosenttia ja lapsimatkustajien suojasta 84 prosenttia. Jalankulkijoita Jaguar suojasi 80 prosentin veroisesti. Kaikki Euro NCAPin mittaamat aktiiviset turvavarusteet kuuluvat Jaguarin vakiovarusteluun, ja toimivat 83 prosentin arvoisesti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jaguar XE

Jaguarin pienempi sedan jakaa paljon XF:n kanssa, joten suoritus oli viiden tähden arvoinen. Täysikasvuisten suojasta XE sai samat 92 prosenttia, mutta lasten suojasta hivenen heikomman 82 prosenttia. Jalankulkijoiden suoja ylsi 81 prosenttiin ja aktiivinen turvavarustelu 82 prosenttiin. Myös XE:ssä kaikki Euro NCAPin mittaamat järjestelmät ovat vakiovarusteita.

Kia Optima

Kia Optima sai viisi tähteä. Täysikasvuisten suoja ylsi 89 prosenttiin ja lapsien 86 prosenttiin. Jäykkien A-pilareiden vuoksi Optiman jalankulkijoiden suoja jäi 67 prosenttiin. Kaikki mitattavat aktiivisen turvallisuuden varusteet ovat saatavilla Optimaan, mutta automaattista hätäjarrutusjärjestelmää ei otettu arvosteluun sen oletetun harvinaisuuden vuoksi. Aktiivisesta turvavarustelusta auto sai 71 prosenttia.

Kia Sportage

Kia Sportagen tulokset mukailivat Optima-sedania. Täysikasvuisten suojasta auto sai 90 prosenttia, kun lapsimatkustajien suoja riitti 83 prosenttiin. Jalankulkijoiden suojasta auto sai 66 prosenttia. Aktiivisesta turvavarustelusta auto sai 71 prosenttia samoin perustein kuin Optima.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lexus RX

Lexuksen suuri katumaasturi sai viisi tähteä. Täysikasvuisten suoja ylsi 91 prosenttiin ja lasten 82:een. Jalankulkijoiden suojasta Lexus sai 79 prosenttia. Auto oli varustettu jalankulkijat tunnistavalla hätäjarrutusjärjestelmällä, mutta testaushetkellä sen arviointi ei kuulunut ohjelmaan. Aktiivisesta turvavarstelusta Lexus sai 77 prosenttia.

Mercedes-Benz GLC

Mercedes-Benzin keskikokoinen katumaasturi GLC sai täydet viisi tähteä. Täysikasvuisten suoja ylsi korkeaan 95 prosenttiin, ja lasten suoja 89 prosenttiin. GLC:n jalankulkijoille tarjoama suoja arvosteltiin 82 prosenttiin. Aktiivisesta turvavarustelusta GLC sai 71 prosenttia. Arvostelussa huomioitiin vakiovarusteinen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, mutta ei harvinaiseksi lisävarusteeksi arveltua kaistavahtia.

Mini Clubman

Minin perhemalli sai neljä tähteä. Täysikasvuisten matkustajien suoja ylti 90 prosenttiin, mutta lapsimatkustajien suoja jäi 68 prosenttiin kolmivuotiaan pään heilahdettua ulos turvakaukalosta. Jalankulkijoiden suojasta Clubman sai 68 prosenttia ja aktiivisesta turvavarustelusta 67 prosenttia. Autossa on automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, mutta kaistavahtia ei ole saatavilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nissan NP300 Navara

Nissanin lava-auto sai neljä tähteä. Täysikokoisten matkustajien suojasta Navara sai 79 prosenttia, lapsimatkustajien suoja oli 78 prosenttia. Navaran keula suojasi jalankulkijan alavartaloa hienosti, joten jalankulkijaturvallisuudesta auto sai 78 prosenttia. Kaistavahtia ei ole saatavilla, joten aktiivisesta turvavarustelusta Navara sai 68 prosenttia.

Opel Astra

Uusi Opel Astra ylsi viiteen tähteen. Täysikasvuiset saivat 86 prosentin suojan, ja lapsimatkustajien suojasta Astra sai 84 prosenttia. Keula suojasi jalankulkijan alavartaloa hyvin, mutta a-pilareiden jäykkyyttä moitittiin. Jalankulkijasuojasta Astra sai 83 prosenttia. Aktiivinen turvavarustelu ylti 75 prosenttiin. Testiauto oli varustettu automaattisella hätäjarrutusjärjestelmällä, sillä sen arvellaan muodostuvan riittävän yleiseksi lisävarusteeksi.

Renault Mégane

Renaultin uutuus sai täydet viisi tähteä. Méganen suoja täysikasvuisille ylsi 88 prosenttiin ja lapsimatkustajien suoja 87 prosenttiin. Etupuskurin rakenteet suojasivat jalankulkijan alavartaloa erinomaisesti, mutta jäykät A-pilarit heikensivät suoritusta. Jalankulkijaturvallisuudesta ranskatar sai 71 prosenttia. Renaultin aktiivisista turvavarusteista arvioitiin ajonvakautuksen lisäksi yleiseksi lisävarusteeksi arvioitu nopeudenrajoitin ja kaistavahti. Varusteista auto sai 71 prosenttia. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on saatavilla, mutta sen arveltiin jäävän harvinaiseksi lisävarusteeksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Renault Talisman

Lagunaa seurannut Talisman sai viisi tähteä. Talisman suojasi täysikasvuisia matkustajia 86 prosentin veroisesti. Lapsimatkustajien suoja ylsi 84 prosenttiin. Méganen tavoin Talismanin etupuskuri suojasi jalkoja hyvin, mutta lantion seudun suoja vaihteli hyvästä huonoon keulan kohdasta riippuen. Aktiivisesta turvavarustelusta Talisman sai 76 prosenttia. Kamera- ja karttatietoa yhdistävä nopeudenrajoitin sai kiitosta, mutta automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän ja kaistavahdin arveltiin jäävän harvinaisiksi, joten ne jätettiin huomioimatta.

Intiniti Q30

Lisäksi testiohjelmassa arvosteltiin suomalaisittain outolintu, Nissanin luksusmerkki Infinitin Q30. Oudon kuoren alla on tuttu tuote, Mercedes-Benzin A-sarja. Tuloksena viisi tähteä.

Lancia Ypsilon

Takavuosilta tuttu Lancia on jo kauan ollut saattohoidossa, eikä Ypsilon-pikkuauton törmäystesti antanut kipinää parempaan tulevaisuuteen. Auto nimittäin syttyi palamaan akun aiheuttaman oikosulun vuoksi. Tuloksena kaksi tähteä.

Lähde ja kuvat: Euro NCAP

Luetuimmat