30.11.2016 Ajoneuvot Ford Fiesta on kuollut, kauan eläköön uusi Fiesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Fiesta vaihtaa sukupolvea hillitysti. Erinomaisen auton uusiminen ei ole helppo tehtävä, mutta Ford Fiestan suunnittelijat eivät voineet jäädä katsomaan sivusta Citroën C3:n ja Nissan Micran saapumista pikkuautomarkkinoille.Uuden sukupolven Ford Fiesta paljastettiin Go Further -tapahtumassa. Hulppeassa show’ssa Ford nostatti tunnelmaa vanhalla GT40-kilpurilla, uusilla Mustangin erikoisversiolla ja tuoreimmalla Le Mans -raaserilla. Lavalla vieraili myös konsernin pääjohtaja Mark Fields, joka ilmoitti yhtiön aloittavan autonomisen ajamisen kokeilut Euroopassa vuonna 2017.Silti päätähti oli Ford Fiesta. Väistyvä sukupolvi on kerännyt laajaa kiitosta muotoilullaan, joten reseptiä ei ole muokattu liiaksi – eikä muotoilijoilla ollut aivan vapaita käsiä, uutuus kun perustuu edeltäjänsä perusrakenteeseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNeljä näkemystäKeulasta uutuuden tunnistaa välittömästi Fiestaksi, vaikka maski on kasvanut ja pokkaukset silottuneet. Suurin ulkonäkömuutos löytyy auton perästä, jossa pystyt takavalot on korvattu vaakasuuntaisilla valoilla.Ford Fiesta ST-LineHyvin nopea ensivaikutelma jättää hieman ristiriitaisen tunnelman. Ford Fiesta on edelleen ehdottomasti hyvän näköinen auto, mutta onko se raikasta ja menevää edeltäjäänsä näyttävämpi?Niin tai näin, ainakin Ford tarjoaa aiempaa laajemman mallivalikoiman. Autosta paljastettiin varusteltu Fiesta Titanium, ylellisyysvarusteltu Fiesta Vignale, urheilullinen Fiesta ST-Line ja maastohenkinen Fiesta Active. Viimeinen on ensimmäinen tulokas Fordin erämallien sarjaan.Ford Fiesta ActiveVersioerot näkyvät autojen varusteluissa, vanteissa ja somisteissa. Suurimmat ulkonäköerot löytyvät etupuskurista: Vignalen ja ST-Linen etupuskurissa sumuvalot ovat matalat, Titaniumissa ja Activessa keulaa hallitsee sumuvalojen reunustama rauskumainen kita. Myöhemmin autosta esitellään myös perusversio Fiesta Trend.Tarpeeksi tekniikkaaFord ei ole lähtenyt venyttämään perusrakenteen akseliväliä liiaksi, kasvua on vain 4 millimetriä. Kokonaispituus on kuitenkin venynyt 71 milliä ja leveys on kasvanut 12 millimetriä.Ford Fiesta VignaleFord Fiestan kehittäjät ylistävät auton avustinjärjestelmiä. Tarjolla on ainakin jalankulkijat tunnistava hätäjarrutusjärjestelmä, kehittynyt liikennemerkkien tunnistin, risteävän liikenteen varoitin, aktiivinen vakionopeudensäädin ja kaistavahti.Teknologiaa löytyy myös sisätiloista. Kojelautaa hallitsee nykytyyliin tablettimaisesti esiin nostettu kosketusnäyttö, jota tarjotaan Sync 3 -käyttöjärjestelmällä 8- ja 6,5-tuumaisina. Perusversion näytön kooksi kerrotaan 4,2 tuumaa. Kylmät tyypit Fiesta ST-Linea on koristeltu punaisilla listoilla ja urheiluohjauspyörällä.Fordin edustajien puheissa toisteltiin automaailman kliseisintä sanaa: premium. Vignalen nahkaverhoiltu ohjaamo on toki näyttävä, mutta tavallisempien mallien ovipaneeleja ja kojelautaa hallitsee kokoluokalle tyypillinen kova muovi. Tablettimainen kosketusnäyttö on selkeästi esillä.Fiesta ST-Linea on koristeltu punaisilla listoilla ja urheiluohjauspyörällä.Edeltäjästä tutun perusrakenteen ansiosta tilat eivät ole muuttuneet. Toisin sanoen keskimittainen mahtuu taakse juuri ja juuri väljästi, kunhan polvet ovat hieman koukussa. Edeltäjästä tuttuun tapaan keskimittaisen pää jää vain parin senttimetrin päähän kattoverhoilusta. Jos aikoo kuljettaa Fiestan takaistuimella aikuisia, kannattaa sinänsä hieno panoraamalasikatto unohtaa. Se kun syö pääntilasta kriittiset senttimetrit – ja silloin keskimittaisenkin pää on kiinni katossa.Sync 3:n ansiosta Fiesta keskustelee esimerkiksi älypuhelimen Spotifyn kanssa. Musiikin kuuntelua varten Ford tarjoaa B&O Play -äänentoistoa, joka sisältää autoluokassa melko harvinaisen subwoofer-kaiuttimen.Fiestan moottoripalettia hallitsevat kolmisylinteriset bensiinimoottorit. Tutusta 1,0 Ecoboostista tarjotaan 100, 125 ja 140 hevosvoimaisia versioita. Ne tarjoillaan uuden kuusivaihteisen vaihteiston kera, mutta sataheppaiseen tulee tarjolle myös automaatti.Fiestan vanha 1,25-litrainen perusmoottori korvautuu uudella 1,1-litraisella. Kolmesylinterisen EcoBoostin kanssa saman perusrakenteen jakava ahtamaton työjuhta tarjotaan 70 ja 85 hevosvoimaisina painoksina.Dieselpuolelle Ford tarjoaa uutta 1,5-litraista TDCi-moottoria, josta tarjotaan 120 ja 85 hevosvoimaiset versiot. Jälkimmäisen hiilidioksidipäästöksi Ford ilmoittaa 82 grammaa kilometrillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToivoa hauskuudestaVäistyvä Fiesta-sukupolvi on pitänyt yllä pikkuautojen mainetta hauskoina ajettavina, Fiesta ST200 parhaana esimerkkinä. Uutuuden kyvyt paljastuvat vasta tulevissa koeajoissa, mutta ainakin Ford mainitsee ajamisen nautinnon olleen tärkeä suunnittelukriteeri.Tehtaan edustajat kertovat korin vääntölujuuden kasvaneen 15 prosenttia ja raidevälin venähtäneen edessä 30 ja takana 10 millimetriä. Myös puslien kerrotaan olevan kaksi kertaa aiempaa jäykempiä, mikä luvannee aiempaa tarkempaa ajokokemusta.Eikä siinä vielä kaikki. Ford kertoo uusien tuulilasinpyyhkijöiden puhdistavan 13 prosenttia suuremman alueen tuulilasista!Ford Fiestan ensikoeajot ovat vuorossa keväällä, ja ensimmäiset autot saapunevat Suomeen kesän aikana.Päivitetty 12:33: Lisätty kuvat ja kokemukset sisätiloista.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?