30.11.2016 Ajoneuvot Ford Fiesta on kuollut, kauan eläköön uusi Fiesta Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Ford Fiesta vaihtaa sukupolvea hillitysti. Erinomaisen auton uusiminen ei ole helppo tehtävä, mutta Ford Fiestan suunnittelijat eivät voineet jäädä katsomaan sivusta Citroën C3:n ja Nissan Micran saapumista pikkuautomarkkinoille. Uuden sukupolven Ford Fiesta paljastettiin Go Further -tapahtumassa. Hulppeassa show’ssa Ford nostatti tunnelmaa vanhalla GT40-kilpurilla, uusilla Mustangin erikoisversiolla ja tuoreimmalla Le Mans -raaserilla. Lavalla vieraili myös konsernin pääjohtaja Mark Fields, joka ilmoitti yhtiön aloittavan autonomisen ajamisen kokeilut Euroopassa vuonna 2017. Silti päätähti oli Ford Fiesta. Väistyvä sukupolvi on kerännyt laajaa kiitosta muotoilullaan, joten reseptiä ei ole muokattu liiaksi – eikä muotoilijoilla ollut aivan vapaita käsiä, uutuus kun perustuu edeltäjänsä perusrakenteeseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Neljä näkemystä Keulasta uutuuden tunnistaa välittömästi Fiestaksi, vaikka maski on kasvanut ja pokkaukset silottuneet. Suurin ulkonäkömuutos löytyy auton perästä, jossa pystyt takavalot on korvattu vaakasuuntaisilla valoilla. Ford Fiesta ST-Line Hyvin nopea ensivaikutelma jättää hieman ristiriitaisen tunnelman. Ford Fiesta on edelleen ehdottomasti hyvän näköinen auto, mutta onko se raikasta ja menevää edeltäjäänsä näyttävämpi? Niin tai näin, ainakin Ford tarjoaa aiempaa laajemman mallivalikoiman. Autosta paljastettiin varusteltu Fiesta Titanium, ylellisyysvarusteltu Fiesta Vignale, urheilullinen Fiesta ST-Line ja maastohenkinen Fiesta Active. Viimeinen on ensimmäinen tulokas Fordin erämallien sarjaan. Ford Fiesta Active Versioerot näkyvät autojen varusteluissa, vanteissa ja somisteissa. Suurimmat ulkonäköerot löytyvät etupuskurista: Vignalen ja ST-Linen etupuskurissa sumuvalot ovat matalat, Titaniumissa ja Activessa keulaa hallitsee sumuvalojen reunustama rauskumainen kita. Myöhemmin autosta esitellään myös perusversio Fiesta Trend. Tarpeeksi tekniikkaa Ford ei ole lähtenyt venyttämään perusrakenteen akseliväliä liiaksi, kasvua on vain 4 millimetriä. Kokonaispituus on kuitenkin venynyt 71 milliä ja leveys on kasvanut 12 millimetriä. Ford Fiesta Vignale Ford Fiestan kehittäjät ylistävät auton avustinjärjestelmiä. Tarjolla on ainakin jalankulkijat tunnistava hätäjarrutusjärjestelmä, kehittynyt liikennemerkkien tunnistin, risteävän liikenteen varoitin, aktiivinen vakionopeudensäädin ja kaistavahti. Teknologiaa löytyy myös sisätiloista. Kojelautaa hallitsee nykytyyliin tablettimaisesti esiin nostettu kosketusnäyttö, jota tarjotaan Sync 3 -käyttöjärjestelmällä 8- ja 6,5-tuumaisina. Perusversion näytön kooksi kerrotaan 4,2 tuumaa. Kylmät tyypit Fiesta ST-Linea on koristeltu punaisilla listoilla ja urheiluohjauspyörällä. Fordin edustajien puheissa toisteltiin automaailman kliseisintä sanaa: premium. Vignalen nahkaverhoiltu ohjaamo on toki näyttävä, mutta tavallisempien mallien ovipaneeleja ja kojelautaa hallitsee kokoluokalle tyypillinen kova muovi. Tablettimainen kosketusnäyttö on selkeästi esillä. Fiesta ST-Linea on koristeltu punaisilla listoilla ja urheiluohjauspyörällä. Edeltäjästä tutun perusrakenteen ansiosta tilat eivät ole muuttuneet. Toisin sanoen keskimittainen mahtuu taakse juuri ja juuri väljästi, kunhan polvet ovat hieman koukussa. Edeltäjästä tuttuun tapaan keskimittaisen pää jää vain parin senttimetrin päähän kattoverhoilusta. Jos aikoo kuljettaa Fiestan takaistuimella aikuisia, kannattaa sinänsä hieno panoraamalasikatto unohtaa. Se kun syö pääntilasta kriittiset senttimetrit – ja silloin keskimittaisenkin pää on kiinni katossa. Sync 3:n ansiosta Fiesta keskustelee esimerkiksi älypuhelimen Spotifyn kanssa. Musiikin kuuntelua varten Ford tarjoaa B&O Play -äänentoistoa, joka sisältää autoluokassa melko harvinaisen subwoofer-kaiuttimen. Fiestan moottoripalettia hallitsevat kolmisylinteriset bensiinimoottorit. Tutusta 1,0 Ecoboostista tarjotaan 100, 125 ja 140 hevosvoimaisia versioita. Ne tarjoillaan uuden kuusivaihteisen vaihteiston kera, mutta sataheppaiseen tulee tarjolle myös automaatti. Fiestan vanha 1,25-litrainen perusmoottori korvautuu uudella 1,1-litraisella. Kolmesylinterisen EcoBoostin kanssa saman perusrakenteen jakava ahtamaton työjuhta tarjotaan 70 ja 85 hevosvoimaisina painoksina. Dieselpuolelle Ford tarjoaa uutta 1,5-litraista TDCi-moottoria, josta tarjotaan 120 ja 85 hevosvoimaiset versiot. Jälkimmäisen hiilidioksidipäästöksi Ford ilmoittaa 82 grammaa kilometrillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toivoa hauskuudesta Väistyvä Fiesta-sukupolvi on pitänyt yllä pikkuautojen mainetta hauskoina ajettavina, Fiesta ST200 parhaana esimerkkinä. Uutuuden kyvyt paljastuvat vasta tulevissa koeajoissa, mutta ainakin Ford mainitsee ajamisen nautinnon olleen tärkeä suunnittelukriteeri. Tehtaan edustajat kertovat korin vääntölujuuden kasvaneen 15 prosenttia ja raidevälin venähtäneen edessä 30 ja takana 10 millimetriä. Myös puslien kerrotaan olevan kaksi kertaa aiempaa jäykempiä, mikä luvannee aiempaa tarkempaa ajokokemusta. Eikä siinä vielä kaikki. Ford kertoo uusien tuulilasinpyyhkijöiden puhdistavan 13 prosenttia suuremman alueen tuulilasista! Ford Fiestan ensikoeajot ovat vuorossa keväällä, ja ensimmäiset autot saapunevat Suomeen kesän aikana. Päivitetty 12:33: Lisätty kuvat ja kokemukset sisätiloista. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa – niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 30.10.2025 Ajoneuvot Maserati MCPura ja Alfa Romeo Giulia QV liittyivät Italian karabinieereihin – tehtävä liittyy enemmän lääketieteeseen kuin liikennekurin valvomiseen 29.10.2025 Ajoneuvot Kia PV5 ajoi täydellä kuormalla, yhdellä latauksella 693,38 kilometriä – tulos riitti Guinnessin maailmanennätykseen 24.10.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo pitää sittenkin nykyiset Giulian ja Stelvion tuotannossa 2027 loppuun – polttomoottorin suunnitteleminen sähköseuraajiin vie aikaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta - luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan