30.11.2016 Ajoneuvot Ford Fiesta on kuollut, kauan eläköön uusi Fiesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Fiesta vaihtaa sukupolvea hillitysti. Erinomaisen auton uusiminen ei ole helppo tehtävä, mutta Ford Fiestan suunnittelijat eivät voineet jäädä katsomaan sivusta Citroën C3:n ja Nissan Micran saapumista pikkuautomarkkinoille.Uuden sukupolven Ford Fiesta paljastettiin Go Further -tapahtumassa. Hulppeassa show’ssa Ford nostatti tunnelmaa vanhalla GT40-kilpurilla, uusilla Mustangin erikoisversiolla ja tuoreimmalla Le Mans -raaserilla. Lavalla vieraili myös konsernin pääjohtaja Mark Fields, joka ilmoitti yhtiön aloittavan autonomisen ajamisen kokeilut Euroopassa vuonna 2017.Silti päätähti oli Ford Fiesta. Väistyvä sukupolvi on kerännyt laajaa kiitosta muotoilullaan, joten reseptiä ei ole muokattu liiaksi – eikä muotoilijoilla ollut aivan vapaita käsiä, uutuus kun perustuu edeltäjänsä perusrakenteeseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNeljä näkemystäKeulasta uutuuden tunnistaa välittömästi Fiestaksi, vaikka maski on kasvanut ja pokkaukset silottuneet. Suurin ulkonäkömuutos löytyy auton perästä, jossa pystyt takavalot on korvattu vaakasuuntaisilla valoilla.Ford Fiesta ST-LineHyvin nopea ensivaikutelma jättää hieman ristiriitaisen tunnelman. Ford Fiesta on edelleen ehdottomasti hyvän näköinen auto, mutta onko se raikasta ja menevää edeltäjäänsä näyttävämpi?Niin tai näin, ainakin Ford tarjoaa aiempaa laajemman mallivalikoiman. Autosta paljastettiin varusteltu Fiesta Titanium, ylellisyysvarusteltu Fiesta Vignale, urheilullinen Fiesta ST-Line ja maastohenkinen Fiesta Active. Viimeinen on ensimmäinen tulokas Fordin erämallien sarjaan.Ford Fiesta ActiveVersioerot näkyvät autojen varusteluissa, vanteissa ja somisteissa. Suurimmat ulkonäköerot löytyvät etupuskurista: Vignalen ja ST-Linen etupuskurissa sumuvalot ovat matalat, Titaniumissa ja Activessa keulaa hallitsee sumuvalojen reunustama rauskumainen kita. Myöhemmin autosta esitellään myös perusversio Fiesta Trend.Tarpeeksi tekniikkaaFord ei ole lähtenyt venyttämään perusrakenteen akseliväliä liiaksi, kasvua on vain 4 millimetriä. Kokonaispituus on kuitenkin venynyt 71 milliä ja leveys on kasvanut 12 millimetriä.Ford Fiesta VignaleFord Fiestan kehittäjät ylistävät auton avustinjärjestelmiä. Tarjolla on ainakin jalankulkijat tunnistava hätäjarrutusjärjestelmä, kehittynyt liikennemerkkien tunnistin, risteävän liikenteen varoitin, aktiivinen vakionopeudensäädin ja kaistavahti.Teknologiaa löytyy myös sisätiloista. Kojelautaa hallitsee nykytyyliin tablettimaisesti esiin nostettu kosketusnäyttö, jota tarjotaan Sync 3 -käyttöjärjestelmällä 8- ja 6,5-tuumaisina. Perusversion näytön kooksi kerrotaan 4,2 tuumaa. Kylmät tyypit Fiesta ST-Linea on koristeltu punaisilla listoilla ja urheiluohjauspyörällä.Fordin edustajien puheissa toisteltiin automaailman kliseisintä sanaa: premium. Vignalen nahkaverhoiltu ohjaamo on toki näyttävä, mutta tavallisempien mallien ovipaneeleja ja kojelautaa hallitsee kokoluokalle tyypillinen kova muovi. Tablettimainen kosketusnäyttö on selkeästi esillä.Fiesta ST-Linea on koristeltu punaisilla listoilla ja urheiluohjauspyörällä.Edeltäjästä tutun perusrakenteen ansiosta tilat eivät ole muuttuneet. Toisin sanoen keskimittainen mahtuu taakse juuri ja juuri väljästi, kunhan polvet ovat hieman koukussa. Edeltäjästä tuttuun tapaan keskimittaisen pää jää vain parin senttimetrin päähän kattoverhoilusta. Jos aikoo kuljettaa Fiestan takaistuimella aikuisia, kannattaa sinänsä hieno panoraamalasikatto unohtaa. Se kun syö pääntilasta kriittiset senttimetrit – ja silloin keskimittaisenkin pää on kiinni katossa.Sync 3:n ansiosta Fiesta keskustelee esimerkiksi älypuhelimen Spotifyn kanssa. Musiikin kuuntelua varten Ford tarjoaa B&O Play -äänentoistoa, joka sisältää autoluokassa melko harvinaisen subwoofer-kaiuttimen.Fiestan moottoripalettia hallitsevat kolmisylinteriset bensiinimoottorit. Tutusta 1,0 Ecoboostista tarjotaan 100, 125 ja 140 hevosvoimaisia versioita. Ne tarjoillaan uuden kuusivaihteisen vaihteiston kera, mutta sataheppaiseen tulee tarjolle myös automaatti.Fiestan vanha 1,25-litrainen perusmoottori korvautuu uudella 1,1-litraisella. Kolmesylinterisen EcoBoostin kanssa saman perusrakenteen jakava ahtamaton työjuhta tarjotaan 70 ja 85 hevosvoimaisina painoksina.Dieselpuolelle Ford tarjoaa uutta 1,5-litraista TDCi-moottoria, josta tarjotaan 120 ja 85 hevosvoimaiset versiot. Jälkimmäisen hiilidioksidipäästöksi Ford ilmoittaa 82 grammaa kilometrillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToivoa hauskuudestaVäistyvä Fiesta-sukupolvi on pitänyt yllä pikkuautojen mainetta hauskoina ajettavina, Fiesta ST200 parhaana esimerkkinä. Uutuuden kyvyt paljastuvat vasta tulevissa koeajoissa, mutta ainakin Ford mainitsee ajamisen nautinnon olleen tärkeä suunnittelukriteeri.Tehtaan edustajat kertovat korin vääntölujuuden kasvaneen 15 prosenttia ja raidevälin venähtäneen edessä 30 ja takana 10 millimetriä. Myös puslien kerrotaan olevan kaksi kertaa aiempaa jäykempiä, mikä luvannee aiempaa tarkempaa ajokokemusta.Eikä siinä vielä kaikki. Ford kertoo uusien tuulilasinpyyhkijöiden puhdistavan 13 prosenttia suuremman alueen tuulilasista!Ford Fiestan ensikoeajot ovat vuorossa keväällä, ja ensimmäiset autot saapunevat Suomeen kesän aikana.Päivitetty 12:33: Lisätty kuvat ja kokemukset sisätiloista.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 27.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniper” on nyt tilattavissa Suomessakin – toimitukset käyntiin maaliskuussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle