30.11.2016 Ajoneuvot Ford Fiesta on kuollut, kauan eläköön uusi Fiesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Fiesta vaihtaa sukupolvea hillitysti. Erinomaisen auton uusiminen ei ole helppo tehtävä, mutta Ford Fiestan suunnittelijat eivät voineet jäädä katsomaan sivusta Citroën C3:n ja Nissan Micran saapumista pikkuautomarkkinoille. Uuden sukupolven Ford Fiesta paljastettiin Go Further -tapahtumassa. Hulppeassa show’ssa Ford nostatti tunnelmaa vanhalla GT40-kilpurilla, uusilla Mustangin erikoisversiolla ja tuoreimmalla Le Mans -raaserilla. Lavalla vieraili myös konsernin pääjohtaja Mark Fields, joka ilmoitti yhtiön aloittavan autonomisen ajamisen kokeilut Euroopassa vuonna 2017. Silti päätähti oli Ford Fiesta. Väistyvä sukupolvi on kerännyt laajaa kiitosta muotoilullaan, joten reseptiä ei ole muokattu liiaksi – eikä muotoilijoilla ollut aivan vapaita käsiä, uutuus kun perustuu edeltäjänsä perusrakenteeseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Neljä näkemystä Keulasta uutuuden tunnistaa välittömästi Fiestaksi, vaikka maski on kasvanut ja pokkaukset silottuneet. Suurin ulkonäkömuutos löytyy auton perästä, jossa pystyt takavalot on korvattu vaakasuuntaisilla valoilla. Ford Fiesta ST-Line Hyvin nopea ensivaikutelma jättää hieman ristiriitaisen tunnelman. Ford Fiesta on edelleen ehdottomasti hyvän näköinen auto, mutta onko se raikasta ja menevää edeltäjäänsä näyttävämpi? Niin tai näin, ainakin Ford tarjoaa aiempaa laajemman mallivalikoiman. Autosta paljastettiin varusteltu Fiesta Titanium, ylellisyysvarusteltu Fiesta Vignale, urheilullinen Fiesta ST-Line ja maastohenkinen Fiesta Active. Viimeinen on ensimmäinen tulokas Fordin erämallien sarjaan. Ford Fiesta Active Versioerot näkyvät autojen varusteluissa, vanteissa ja somisteissa. Suurimmat ulkonäköerot löytyvät etupuskurista: Vignalen ja ST-Linen etupuskurissa sumuvalot ovat matalat, Titaniumissa ja Activessa keulaa hallitsee sumuvalojen reunustama rauskumainen kita. Myöhemmin autosta esitellään myös perusversio Fiesta Trend. Tarpeeksi tekniikkaa Ford ei ole lähtenyt venyttämään perusrakenteen akseliväliä liiaksi, kasvua on vain 4 millimetriä. Kokonaispituus on kuitenkin venynyt 71 milliä ja leveys on kasvanut 12 millimetriä. Ford Fiesta Vignale Ford Fiestan kehittäjät ylistävät auton avustinjärjestelmiä. Tarjolla on ainakin jalankulkijat tunnistava hätäjarrutusjärjestelmä, kehittynyt liikennemerkkien tunnistin, risteävän liikenteen varoitin, aktiivinen vakionopeudensäädin ja kaistavahti. Teknologiaa löytyy myös sisätiloista. Kojelautaa hallitsee nykytyyliin tablettimaisesti esiin nostettu kosketusnäyttö, jota tarjotaan Sync 3 -käyttöjärjestelmällä 8- ja 6,5-tuumaisina. Perusversion näytön kooksi kerrotaan 4,2 tuumaa. Kylmät tyypit Fiesta ST-Linea on koristeltu punaisilla listoilla ja urheiluohjauspyörällä. Fordin edustajien puheissa toisteltiin automaailman kliseisintä sanaa: premium. Vignalen nahkaverhoiltu ohjaamo on toki näyttävä, mutta tavallisempien mallien ovipaneeleja ja kojelautaa hallitsee kokoluokalle tyypillinen kova muovi. Tablettimainen kosketusnäyttö on selkeästi esillä. Fiesta ST-Linea on koristeltu punaisilla listoilla ja urheiluohjauspyörällä. Edeltäjästä tutun perusrakenteen ansiosta tilat eivät ole muuttuneet. Toisin sanoen keskimittainen mahtuu taakse juuri ja juuri väljästi, kunhan polvet ovat hieman koukussa. Edeltäjästä tuttuun tapaan keskimittaisen pää jää vain parin senttimetrin päähän kattoverhoilusta. Jos aikoo kuljettaa Fiestan takaistuimella aikuisia, kannattaa sinänsä hieno panoraamalasikatto unohtaa. Se kun syö pääntilasta kriittiset senttimetrit – ja silloin keskimittaisenkin pää on kiinni katossa. Sync 3:n ansiosta Fiesta keskustelee esimerkiksi älypuhelimen Spotifyn kanssa. Musiikin kuuntelua varten Ford tarjoaa B&O Play -äänentoistoa, joka sisältää autoluokassa melko harvinaisen subwoofer-kaiuttimen. Fiestan moottoripalettia hallitsevat kolmisylinteriset bensiinimoottorit. Tutusta 1,0 Ecoboostista tarjotaan 100, 125 ja 140 hevosvoimaisia versioita. Ne tarjoillaan uuden kuusivaihteisen vaihteiston kera, mutta sataheppaiseen tulee tarjolle myös automaatti. Fiestan vanha 1,25-litrainen perusmoottori korvautuu uudella 1,1-litraisella. Kolmesylinterisen EcoBoostin kanssa saman perusrakenteen jakava ahtamaton työjuhta tarjotaan 70 ja 85 hevosvoimaisina painoksina. Dieselpuolelle Ford tarjoaa uutta 1,5-litraista TDCi-moottoria, josta tarjotaan 120 ja 85 hevosvoimaiset versiot. Jälkimmäisen hiilidioksidipäästöksi Ford ilmoittaa 82 grammaa kilometrillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toivoa hauskuudesta Väistyvä Fiesta-sukupolvi on pitänyt yllä pikkuautojen mainetta hauskoina ajettavina, Fiesta ST200 parhaana esimerkkinä. Uutuuden kyvyt paljastuvat vasta tulevissa koeajoissa, mutta ainakin Ford mainitsee ajamisen nautinnon olleen tärkeä suunnittelukriteeri. Tehtaan edustajat kertovat korin vääntölujuuden kasvaneen 15 prosenttia ja raidevälin venähtäneen edessä 30 ja takana 10 millimetriä. Myös puslien kerrotaan olevan kaksi kertaa aiempaa jäykempiä, mikä luvannee aiempaa tarkempaa ajokokemusta. Eikä siinä vielä kaikki. Ford kertoo uusien tuulilasinpyyhkijöiden puhdistavan 13 prosenttia suuremman alueen tuulilasista! Ford Fiestan ensikoeajot ovat vuorossa keväällä, ja ensimmäiset autot saapunevat Suomeen kesän aikana. Päivitetty 12:33: Lisätty kuvat ja kokemukset sisätiloista. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe