26.9.2018

Gasum: Kolme syytä, miksi kaasuauto kannattaa

Kaasuauto houkuttelee yhtä useampaa autoilijaa. Ympäristömielikuva on positiivinen, mutta vaakakupissa painaa myös ajoneuvon jälleenmyyntiarvon säilyminen.

Pohjoismaisen energiayhtiön ja kaasualan asiantuntijan mukaan porkkanoita on luvassa peräti kolme, mutta keppiä ei laisinkaan. Aivan näin auvoinen tilanne ei välttämättä ole, mutta kaasuautoilun kasvattaessa suosiotaan, on kannustimissakin tietty perä.

Parin vuoden aikana kaasuautojen määrä on nimittäin yli tuplaantunut. Ennen vuotta 2017 kaasuautoja oli Gasumin laskelmien mukaan käytössä vajaa 2 000 kappaletta, kun nyt autoja on jo noin 5 500. Kokonaisautomäärään suhteutettuna luvut ovat vielä maltillisia, mutta kasvua ei käy kiistäminen.

Autoalan ohjelmistoyritys Autovistan pääanalyytikko Markus Halonen on huomannut kaasuautojen kasvavan suosion myös autojen jälleenmyyntimarkkinoilla.

– Kaasuautojen markkinat sekä myytyjen autojen määrä ovat olleet kovassa kasvussa viime vuosina, minkä huomaa myös tutkiessa kaasuautojen jälleenmyyntiä. Tällä hetkellä kaasuautoja ostetaan myös käytettynä paljon enemmän kuin aiemmin, Halonen toteaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jälleenmyyntiarvo säilyy

Monille tärkeä kriteeri autoa hankkiessa on se, miten hyvin ajoneuvo säilyttää arvonsa. Samaa pohtivat myös kaasuauton ostajat, ja Halosen mukaan kaasuautojen jälleenmyyntiarvo on hyvällä mallilla.

– Prosentuaalisesti katsottuna kaasuautot säilyttävät lähes 52 prosenttia arvostaan kolmen vuoden ja noin 90 000 ajokilometrin jälkeen, mikä on paremmin kuin dieselautoilla ja selkeästi paremmin kuin sähköautoilla, Halonen kertoo.

– Kaasuautot ovat uutena myös halvempia kuin diesel- ja sähköautot, joten euromäärässä mitattuna auton arvo säilyy hyvin.

Ainoastaan hybridimallit sekä osa bensiiniautomalleista säilyttävät arvonsa kaasuautoja paremmin.

Halonen kuitenkin mainitsee, että esimerkiksi bensiiniautoilla on henkilöautojen korkein polttoaineen kulutus ja hybridiautot maksavat reilusti kaasuautoja enemmän, joten kaasuauton kokonaiskustannukset pysyvät perinteisiin malleihin nähden kilpailukykyisinä.

Biokaasussa mahdollisuus

Kaasuauton polttoaineena voi käyttää uusiutuvaa ja kotimaista biokaasua. Halonen uskoo kaasuautojen suosion kasvun johtuvan osin kuluttajien halusta vähentää päästöjä erityisesti liikenteessä.

– Moni suomalainen haluaa tehdä ympäristöystävällisiä valintoja myös liikenteessä. Mahdollisuus tankata kotimaista biokaasua sekä kaasuauton alhaiset hiilidioksidipäästöt tekevät siitä houkuttelevan vaihtoehdon, Halonen pohtii.

Gasumin liikenneyksikön myyntipäällikkö Heidi Kuoppala jatkaa:

– Biokaasun liikennekäytöllä voi vähentää polttoaineen elinkaaren aikana syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä jopa 85 prosenttia.

Lisää tankkauspaikkoja

Halonen arvelee, että kaasuautojen jälleenmyyntiarvo säilyy hyvin myös tulevaisuudessa, etenkin kun kaasun tankkausasemaverkosto laajenee.

Kuoppala kertoo, että tankkausasemaverkoston eteen tehdään jatkuvasti töitä.

– Gasumin tavoitteena on avata 35 uutta kaasutankkausasemaa lähivuosien aikana, joista yhdeksän on jo toiminnassa. Nämä asemat täydentävät ja laajentavat nykyistä tankkausasemaverkostoa ja heti kun 35 uutta asemaa on avattu, asetamme seuraavat tavoitteet.

Tankkausasemaverkoston kehittämiseen osallistuvat Gasumin lisäksi muutkin toimijat.

Lähde: Gasum Kuvituskuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat