1.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: Kansansuosikin kaasuversio – Å koda Octavia Combi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Å koda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC suomalaisautoilijoiden vasta uudistuneen ikisuosikin kaasuversio, joka hellii omatuntoa ja lompakkoa. Hyvää: kulutus, ajettavuus, sisätilat, viimeistely. Huonoa: tiheä kaasun tankkaustarve, keulailme, epäreilu verokohtelu. Koeajettu kaasuauto Å koda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC Style DSG on perusvarma järkivalinta. Octavia on valmistajansa syömähammas Suomessa, eikä ihme, onhan auton hinta-laatusuhde puhutteleva ja perusominaisuudet kuten ajettavuus, sisätilat, viimeistely ja malliston kattavuus hyvällä tolalla. Octavian puolesta puhuu myös sen pitkäaikainen menestys: Suomen teillä on paljon eri-ikäisiä Octavioita, joten auton jälleenmyynti onnistunee vaivattomasti myös omatoimisesti. Kun myyntihinta on kohdillaan, löytyy aina uudempaa Octaviaa etsiviä. Uudistuneen automallin valtteja ovat aiempaa kattavampi avustinkatras, kattavampi liitettävyys ja hieman hiottu ulkonäkö, jonka erottuvin muutos on uusi keulailme. Ymmärrän hyvin heitäkin, joiden mielestä edeltävä keulailme oli tyylikkäämpi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Korkeampi hankintahinta Monella on edelleen epäilyksiä kaasuauton suhteen. Kaasuautoilun hidasteista kaksi vahvinta ovat korkeampi hankintahinta ja tankkausverkoston maantieteellinen kattavuus. Jos haluaa ajaa kaasulla, on riesana myös tiheähkö kaasun tankkaustarve. Maahantuoja voi muokata automalliensa keskinäistä suosiota hinnoittelulla, etenkin kun tarjolla on kattava valikoima varuste- ja voimalinjaversioita kuten Å koda Octaviassa. 1,4-litraisella TSI-bensiinimoottorilla varustettu kaasu-Octavia on hinnaltaan erittäin lähellä vastaavaa (Style, DSG) litraisella TSI-moottorilla varustettua versiota, hinnat ovat 28 912 ja 28 191 euroa. Vastaavan 1,4-litraisen TSI-moottoriversion hinta on 30 507 euroa. Verkosto tiuhenee Koeajossa kaasu-Octavian käskijä ei havaitse kuin auton mittaristosta, milloin edetään kaasulla, milloin bensiinillä. Auto liikkuu kaasun voimin. Kaasun loputtua matka jatkuu katkeamattomasti bensiinillä. Bi-fuel-auton kiihtyvyydessä tai muissa kyvyissä ei ole eroa kumman käyttövoiman voimin etenee. Kahden käyttövoiman yhteisesti takaama toimintamatka täysin tankein on hyvinkin riittävä 1 300 kilometriä, joista noin 400 kilometriä taittuu kaasulla. Kaasuauto on järkihankinta heille, jotka asuvat lähellä tankkausasemaa tai joiden arkiset vakioreitit vievät tankkausaseman lähelle. Tankkausasemia on 27. Niitä löytyy Helsingin ja Espoon lisäksi muun muassa Lohjalta, Mäntsälästä, Porvoosta, Riihimäeltä, Kotkasta, Kouvolasta, Haminasta, Lahdesta, Tampereelta, Turusta ja Joutsasta. Verkosto on tihentymässä, sillä yksistään Gasumin tankkausasemia on tulossa 35 uutta kymmenen vuoden aikana. Edullisia kilometrejä Kaasuauton käyttökulut ovat erittäin kohtuulliset. Tätä kirjoitettaessa biokaasun litroiksi muunnettu hinta on 0,928 euroa / litra ja maakaasun 0,776 e / litra. Octaviaan voi tankata joko biokaasua tai maakaasua, jotka molemmat ovat kemiallisesti metaania. Biokaasu on uusiutuva polttoaine ja sikäli ympäristöystävällisempi valinta. Gasumin liikennebiokaasun raaka-aineet ovat sataprosenttisesti kotimaisia ja uusiutuvia. Biokaasu tuotetaan kotitalouksien, teollisuuden ja kaupan biohajoavista jätteistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Outoa verotusta Kaasukäyttöisiä henkilöautoja on raskautettu käyttövoimaverolla vuoden 2013 alusta. Koeajetun Octavian omistaja saa vuosittain maksaa 215 euroa käyttövoimaveroa. Verokohtelu on outo. Valtiovallalta on kestämätöntä ajattelua julistaa juhlapuheissa liikennepäästöjen suitsimista, mutta rankaista kaasuautoilijaa käyttövoimaverolla. Ei kai kukaan varta vasten osta vastaavaa bensiinimallia kalliimpaa kaasuautoa vain ajaakseen bensiinin voimin, tulisihan se kalliimmaksikin kuin kaasulla ajaminen. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Marko Jokela ja Roman Razinkov Lisätietoja: www.skoda.fi/uusi-octavia-combi/ Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi 23.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha MT-09 – hiottu timantti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Å kodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Å kodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta