30.11.2019

Huutokauppahelmet – Mercedes-Benz 300 SL Gullwing

RM Sotheby's - Mercedes-Benz 300 SL Gullwing

Mercedes-Benz 300 SL Gullwing on näkökannasta riippuen ehkä jopa ensimmäinen superauto, mutta vähintäänkin ikoninen luomus. Sen syntytarina on kiehtova.

Mercedes-Benz 300 SL Gullwing syntyi mielenkiintoisella ja poikkeuksellisella tavalla. Karl Fling saavutti Mercedes-Benz W194 300 SL Coupen ratissa vuoden 1952 Carrera Panamericana -kokonaiskilpailun voiton. Merkin Yhdysvaltojen maahantuoja Max Hoffman tunnisti menestyksekkään, nopean ja näyttävän auton valtavan potentiaalin myös moottoriratojen ulkopuolella.

Hoffman lähestyi tehdasta ehdottamalla heille W194:n putkirunkoon, sen tehokkaaseen kolmelitraiseen moottoriin ja katosta saranoituihin oviin pohjautuvan katulaillisen auton valmistamista. Varmuuden vuoksi Hoffman tuki omaa ehdotustaan lompakko kourassa. Hän tilasi välittömästi 1000 kappaletta kuvatunkaltaista W194:n pohjalle rakennettua katulaillista suorituskykyistä coupea.

Näin syntyi automaailman ikoni Mercedes-Benz 300 SL Gullwing, jonka nimen loppuosa on toki vain jälkikäteen annettu lempinimi. Aikanaan 1950-luvulla kyseessä oli suorituskyvyn mittatikku, joka näkyi myös monessa uraauurtavassa ratkaisussa. Näitä ovat esimerkiksi polttoaineensuihkutus sekä alle 100 kilogrammaa painanut, teräksestä hitsattu, putkirunko. Kuuluisat lokinsiipiovet olivat muuten seurausta jälkimmäisestä.

RM Sotheby's - Mercedes-Benz 300 SL Gullwing logo

Sen kaunis ulkonäkö ja ajalle poikkeuksellinen suorituskyky tekivät Gullwingistä monen julkimon suosikin. Myös moni tuon ajan huippukuljettaja, kuten John Fitch, Olivier Gendebien, Paul O’Shea, Prince Metternich, ja tietenkin itse Sir Stirling Moss, kilpaili juuri 300 SL:n ratissa. Heistä Sir Stirling Moss pitää hallussaan ikuiseksi jäänyttä Mille Miglian ennätystä vuoden 1955 suorituksellaan. Kaikki tämä kuorrutti lokinsiipimersusta sen legendan, jollaisena se tänä päivänä nähdään. 

RM Sotheby's - Mercedes-Benz 300 SL Gullwing doors

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1956 Mercedes-Benz 300 SL Gullwing – RM Sotheby’s

Tämä kyseinen Mercedes-Benz 300 SL Gullwing valmistui tehtaalta elokuussa 1956 runkonumerolla 6500206 ja toimitettiin alun perin Filippiineille. Sen ensimmäinen omistaja oli Augusto Santos, mutta muuten alkuajan historiasta on vähän tietoja tallessa.

Alkuperäinen sininen värisävy tuntee koodin DB353, mutta auto maalattiin uuteen väriin jo pian ostamisen jälkeen. Ulkoväriin oli jo tehtaalta paritettu punainen nahkaverhoiltu sisusta.

Ehkä näitäkin tärkeämpää oli alkuperäisen varustelistauksen valinta, johon kuului lisävarusteinen sport-alusta sekä NSL-varusteltu moottori. Jälkimmäinen viittasi saksan sanoihin ”Nockenwelle Sport Leicht”, joka tarkoitti urheilullisempaa ja kevyempää nokka-akselia. Sen avulla moottorin teho nousi 230 hevosvoiman lukemiin ja vain noin 300 kaikista 1400 valmistetusta lokinsiivestä valmistettiin näillä kahdella varusteella. Näihin ei ole tosin laskettu 29 alumiinikorista ja kilpaosaston 4 yksilöä, jotka oli varustettu kaikilla herkuilla.

Auto kävi ainakin yhdellä omistajalla Yhdysvalloissa ennen kuin se päätyi Saksaan vuonna 2007 ja seuraavana vuonna siihen oli jo päivitetty uusi sylinterikansi ja alkuperäisenkaltainen nokka-akseli. Se maalattiin uudelleen nykyiseen hopeansävyyn Ison-Britannian puolella. Vuonna 2009 tämä yksilö oli Itävallassa, jolloin sen kerrottiin käyneen entisöinnissä 90-luvun puolivälin tienoilla.

Tämän jälkeen se palasi Manner-Eurooppaan nyt autoa myyvälle taholle. Tuossa yhteydessä moottorille oli suoritettu puristuspainemittaus, joka todistaa sen olleen kunnossa. Tämän jälkeen auto onkin lähinnä seisonut varastossa käyttämättömänä.

RM Sotheby's - Mercedes-Benz 300 SL Gullwing frontq

Mercedes-Benz 300 SL Gullwing sopii erinomaisesti keskinopeusralleihin, kilvanajoon, matkailuun tai autokerhojen tapahtumiin. Lokinsiipimersut kuuluvat käyttökelpoisempien klassikoiden joukkoon ja tämän yksilön alkuperäinen NSL-varusteltu moottori sekä sport-alusta lisäävät haluttavuutta entisestään. Valitettavasti sitä seuraa myös noin 1,5 miljoonan dollarin hinta-arvio jutun julkaisun kanssa samana päivänä käytävässä Abu Dhabin huutokauppatapahtumassa.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Remi Dargegen/RM Sotheby´s Lähde: RM Sotheby´s

Luetuimmat