27.2.2021

Hyundai uusii akkuja noin 740 miljoonalla eurolla – yksi paloi Suomessa

Hyundai Kona Electric - kuvituskuva

Korealainen autonvalmistaja Hyundai uusii akkuja autoihinsa peräti 740 miljoonan euron edestä. Konan omistajia on kehotettu lataamaan auto toistaiseksi korkeintaan 90 prosentin varaukseen.

Hyundai uusii akkuja peräti 82 000 sähköauton ja 900 miljoonan dollarin, eli noin 740 miljoonan euron, verran. Lukemassa on tosin mukana aiemmin takaisinkutsun noin 39 miljoonan dollarin, eli 32 miljoonan euron, kustannus. Silti tämä kuvastaa ikävällä tavalla kuinka arvokkaasta komponentista sähköautojen akussa on kyse.

Syyksi kerrotaan tulipaloriski. Asiasta uutisoi Automotive News Europe. Kyseessä on eräs ensimmäisiä merkittävän autonvalmistajan näin laajoja takaisinkutsuja koko akkupaketin vaihtamiseksi.

– Tämä on erittäin merkittävä tapaus sekä Hyundaille että LG:lle, sillä olemme sähköisen liikkumisen alkuvaiheissa. Se kuinka Hyundai hoitaa tilanteen muodostaa ennakotapauksen Etelä-Korean lisäksi myös muita maita varten, sanoi Korean teollisuustaloustieteiden ja kaupan laitoksen vanhempi tutkija Lee Hang-koo Automotive News Europelle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyundai uusii akkuja

Takaisinkutsu koskettaa pääosin Hyundai Kona sähköautoa, eli valmistajan eniten myynyttä sähköautoa. Konaan liittyy jo yksi ohjelmistopuolen takaisinkutsu muutamien tulipalotapausten seurauksena. Tammikuussa eräs näistä jo takaisinkutsussa käyneistä Kona-sähköautoista kuitenkin syttyi palamaan, jonka seurauksena Korean viranomaiset aloittivat tutkimukset selvittääkseen, olivatko edellisen takaisinkutsun toimenpiteet riittäviä.

LG Energy Solution, eli suuren LG Chemin akkuja valmistava osa on jo tyrmännyt kritiikin. Se julkaisi lausunnon, jonka mukaan Hyundai on väärinkäsittänyt LG:n ehdotelmat akustonvalvontajärjestelmän (BMS) pikalatauksen logiikan suhteen. LG korosti myös, että itse akkukennoa ei tulisi nähdä suorana syypäänä ilmenneeseen tulipaloriskiin. Hyundai ei ole suostunut kommentoimaan tätä lausuntoa tai mitä tämä tarkoittaa kustannusten kannalta, sillä he haluavat odottaa liikenneministeriön tutkinnan tuloksia.

Etelä-Korean liikenneministeriö on julkaissut tiedotteen, jossa he kertovat joitakin valmistusvirheitä löytyneen muutamista LG:n Kiinan tehtaan valmistamista akkukennoista. Hyundai ei ole kommentoinut tulipalojen syytä.

Asiantuntijoien mukaan kustannusten jako Hyundain ja LG:n välillä saattaisi selvitä jo ensi viikolla. Tämä olisi yllättävän aikaisin, sillä molempien maine on vaarassa eikä suoraa yhteisymmärrystä palojen syystä näyttäisi olevan ainakaan ulospäin.

Takaisinkutsun kohteena on 76 000 vuosien 2018 ja 2020 valmistettua Kona-mallia, joista noin 25 000 on myyty Etelä-Koreaan. Loppujen autojen joukkoon mahtuu Ioniq-sähköautoja sekä Elec-kaupunkibusseja.

Tiedossa on ainakin 15 tulipalotapausta, joissa Hyundai Kona on ollut osallisena. Näistä 11 on tapahtunut Etelä-Koreassa, kaksi Kanadassa ja yksi sekä Suomessa että Itävallassa. Hyundai on Koreassa ohjeistanut Konan omistajia lataamaan auton akku korkeintaan 90 prosentin varaukseen, kunnes akkupaketti on vaihdettu uuteen. Latausrajoituksesta tai -suosituksesta ei ole toistaiseksi tietoa muille alueille.

Kuvituskuva: Henri Posa, Lähde: Automotive News Europe

Täsmennetty 28.2.2021: täsmennetty, että 90% lataussuositus on annettu Koreaan

Luetuimmat