2.10.2016

Hyvä Renault, tuokaa Clio R.S.16 tuotantoon

Renault Clio R.S. 16

275 hevosvoimainen Renault Clio? Kyllä kiitos!

Ranskalaismerkkien osastot hallitsevat Pariisin autonäyttelyn ykköshallia. Renaultin osaston teemana on värikkäistä palloista rakennetun katon alla kumpuileva lattia, jossa uutuusautot esiintyvät kukkulan kuninkaina.

Kumpujen ulkopuolella, osaston hiljaisessa nurkassa, lepää aidattuna keltainen Clio. Auton ulkoasu muistuttaa tavallisia Renault Sportin Clioja, mutta levennettyjen lokasuojien välistä löytyy kenties yksi Renaultin historian hienoimmista autoista.

Clio R.S.16 on Renault Sportin 40-vuotislahja itselleen. Se on syntynyt yhdistämällä laajalti ylistetyn Megane 275 Trophy-R -mallin tekniikka pienen Clion koriin – siis 275 hevosvoimainen pikkuauto!

Tavallisen Clio R.S:n 200 hevosvoimaisen 1,6-litraisen moottorin korvaaminen Meganen kaksilitraisella ei ole aivan yksinkertaista. Esimerkiksi apurunko on peräisin Kangoo-pakettiautosta. Etuakselin pyöräntuentaan on lainattu tukivarret ja kaksoisnivelöidyt olka-akselit edellisen sukupolven Renault Sport Cliosta, taka-akseli taas periytyy Clio R3T -ralliautosta.

Muutokset ovat leventäneet auton raideväliä kuusi senttimetriä, mikä tuo aggressiota jo valmiiksi menevältä näyttävään Clioon. Ulkonäkö viimeistellään Clio Cup -kilpurin takasiivellä.

Renault Clio R.S.16

Menohaluja ei kangisteta turhalla painolla. Kiitos kevyiden kuppipenkkien, ilmastointijärjestelmän puuttumisen ja Akrapovicin pakoputkiston, Clio R.S. 16:sta paino jää 1200 kilogrammaan. Se on vähän 275 hevosvoimaiselle autolle.

Toistaiseksi Renault Clio R.S. 16 on vain koemalli, mutta auton muutokset on tehty sarjatuotanto huomioiden. Renaultin odotetaan tekevän valmistuspäätös piakkoin – Moottori peukuttaa vahvasti ylöspäin.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen, Lähde: Evo.co.uk

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat